حالت تاریک
در گفتگو با مرصاد مطرح شد؛

ترک تحصیل دانش‌آموزان دغدغه معلم نمونه کرمانشاهی

ترک تحصیل دانش‌آموزان دغدغه معلم نمونه کرمانشاهی

یکی از فرهنگیان نمونه کرمانشاهی با تأکید بر اینکه دغدغه اصلی بنده در این برهه ترک تحصیل و افت تحصیلی دانش‌آموزان است، گفت: اگر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت رشد کند در سایر حوزه‌ها هم به پیشرفت و بالندگی خواهد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «مرصاد»، عادل مهدی‌آبادی یکی از فرهنگیان نمونه با بیش از دو دهه کار تدریس در آموزش و پرورش کرمانشاه که به عنوان معلم نمونه ملی برگزیده شده گفتگوی صمیمانه‌ای با خبرنگار این پایگاه خبری داشت.

متن گفتگو بدین شرح است:

مرصادنیوز: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

 عادل مهدی‌آبادی، متولد سال یک‌هزار و ۳۶۱ ساکن کرمانشاه، متاهل دارای سه فرزند که در مدارس روستایی منطقه ماهیدشت تدریس می‌کنم و دارای مدرک کارشناسی ارشد تعلیم و تربیت اسلامی هستم.

مرصادنیوز: چند سال سابقه تدریس دارید و چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

مهدی‌آبادی: دارای ۲۲ سال سابقه تدریس هستم و به‌خاطر عشق و علاقه به تعلیم و تربیت و فراگیری تعامل و ارتباط با دانش‌آموزان برای دانش‌افزایی، شغل معلمی را انتخاب کردم.

مرصادنیوز: از حضور خود در جشنواره‌ها بگویید.

مهدی‌آبادی: سابقه حضور در جشنواره الگوهای برتر تدریس در سطح منطقه و کسب مقام‌های اول تا سوم طی چند سال متوالی داشته‌ام.

مرصادنیوز: در دوران کودکی و نوجوانی آرزو داشتید چه شغلی در آینده داشته باشید؟

مهدی‌آبادی: یکی از شغل‌هایی که همیشه در ذهنم نهادینه شد شغل معلمی بود آن‌هم به‌ خاطر خانم معلم پایه اولم بود که خیلی مهربان بود؛ سرکار خانم غلامی سال ۶۷ در دبستان جماران کرمانشاه معلم کلاس اول من بود.

مرصادنیوز: آیا با تنبیه دانش‌آموزان موافق هستید؟

مهدی‌آبادی: من همیشه سعی کرده‌ام با دانش‌آموزان دوست و رفیق باشم، تنبیه اگر به‌معنای آگاه‌سازی و هشدار با هدف ارتقای دانش‌آموز باشد موافقم؛ البته نوع تنبیه نباید به روحیه و جسم دانش‌آموزان لطمه وارد کند و با تنبیه فیزیکی موافق نیستم.

مرصادنیوز: برگزاری جشنواره چقدر برای معلمان تأثیرگذار است؟

مهدی‌آبادی: یکی از عوامل انگیزشی که باعث می‌شود همکاران به مطالعه بیشتر و تلاش در جهت فراگیری روش‌های نوین آموزشی شود همین برگزاری جشنواره‌ها در عرصه‌های مختلف است.

مرصادنیوز: چه روشی برای تدریس انتخاب کرده‌اید؟

مهدی‌آبادی: روش تدریس با توجه به تغییرات در محتواهای آموزشی باید تغییر کند که بیشتر بر روی تدریس مهارت‌محور که خود فراگیر در محور قرار دار‌د مورد تأکید است البته باید بگویم اگر معلمان روش‌های تدریس جدید را یاد نگیرند و به اصطلاح به‌روز نشوند نمی‌توانند دانش‌آموزان را اقناع کنند.

مرصادنیوز: نظرتان در خصوص بازدیدهای علمی دانش‌آموزان چیست؟

مهدی‌آبادی: بازدید و گردش علمی و بحث میدانی بسیار تأثیرگذارتر از تدریس با روش‌های منفعل همچون سخنرانی است چون در دوره ابتدایی خصوصا دوره اول بیشتر یادگیری به صورت عینی انجام می‌شود و مخاطب هنوز به یادگیری انتزاعی نرسیده است.

مرصادنیوز: به‌ غیر از تدریس در چه زمینه‌های دیگری فعالیت دارید؟

مهدی‌آبادی: در کنار تدریس عضو باشگاه خبرنگاران جوان، عضو جمعیت هلال احمر، عضو گروه‌های آموزشی، مدرس و داور طرح شهید همت هستم که هدف این طرح توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزگاران مدارس در مقطع ابتدایی است.

مرصادنیوز: دغدغه شما به عنوان یک معلم چیست؟

مهدی‌آبادی: دغدغه اصلی بنده در این برهه ترک تحصیل و افت تحصیلی دانش‌آموزان است که دلایل متعددی دارد از جمله فاصله سنی بین والدین و دانش‌آموزان، نبود زبان مشترک، به‌روز نبودن تحصیلات والدین با محتواهای جدید درسی، کمبود امکانات آموزشی، فقر فرهنگی و اقتصادی، نبود ارتباط و تعامل همیشگی و کارآمد بین اولیا و مربیان، عدم آشنایی اولیا و برخی مربیان با سواد دیجیتال و...می‌توان اشاره کرد.

مرصادنیوز: نظر شما راجع به مدرک‌گرایی چیست؟

مهدی‌آبادی: صرفا با مدرک هیچ‌کس توانایی لازم را به‌دست نمی‌آورد و متأسفانه با گسترش مدرک‌گرایی، علم‌گرایی به انزوا می‌رود لذا در کنار کسب مدرک باید هدف یادگیری باشد.

مرصادنیوز: در خصوص فرآیند انتخاب معلم نمونه کشوری به‌طور مختصر توضیح دهید.

مهدی‌آبادی: انتخاب معلم نمونه در سطح منطقه، استان و کشور بر اساس دو ملاک بارگذاری مدارک در حیطه‌های خاصی که معلمان را به صورت چندوجهی مورد ارزیابی قرار داده و دومین ملاک تدریس حضوری در حضور داوران استانی و کشوری باتوجه به رعایت استانداردهای خاص تدریس در زمان تعیین شده است.

مرصادنیوز: و سخن پایانی شما؟

مهدی‌آبادی: امیدوارم که با ایجاد نگاهی نو و چند بُعدی هیچ دانش‌آموزی از نعمت سواد بی‌بهره نماند و مسئولان فضایی را ایجاد کنند که جایگاه و منزلت معلمان حفظ شود و به این وزارتخانه توجه ویژه‌ای شود چرا که اگر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت رشد کند در سایر حوزه‌ها هم به پیشرفت و بالندگی خواهد رسید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از