حالت تاریک
کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی کرمانشاه:

تپه‌های کرمانشاه موئد تمدن این دیار است

تپه‌های کرمانشاه موئد تمدن این دیار است

کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تپه‌هایی در استان وجود دارد، گفت: تپه‌های کرمانشاه موئد تمدن این دیار است.

علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه در دوره هخامنشیان و اشکانیان تپه‌هایی در استان کرمانشاه وجود دارد، اظهار داشت: در دوره سلوکیان و ساسانیان و پس از آن در دوره اسلامی نیز تپه‌های متعددی در استان شکل گرفتند.

این کارشناس پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: شکل‌گیری این تپه‌ها محل استقرار انسان‌هایی بوده که در مناطق مختلف کرمانشاه زندگی می‌کردند.

وی گفت: به دلیل وجود چندین رودخانه در مناطق مختلف کرمانشاه و نیاز انسان‌ها به آب مردم از دیرباز در زمین‌های حاصل‌خیز کنار این رودخانه‌ها و دامنه‌های زاگرس سکنی می‌گزیدند و به این ترتیب تپه‌هایی به دلیل فعالیت انسان‌ها در این مناطق به وجود آمدند. 

مرادی‌بیستونی تصریح کرد: به مرور زمان به دلایلی همچون جنگ، سیل، خشکسالی، زلزله و یا جابجایی افراد این تپه‌ها متروکه و خالی از سکنه شده و یا در دوره‌های بعدی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. 

وی گفت: معمولاً کاوش‌هایی که در تپه‌های کرمانشاه صورت گرفته حاوی یافته‌هایی از وجود زندگی و تمدن در آنها بوده است که بیشتر این تپه‌ها در مناطق مرکزی استان کرمانشاه و نیز در شهرهای هرسین، کنگاور، سنقر و صحنه قرار دارند.

این کارشناس پژوهشی میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: در شهرستان‌های پاوه و جوانرود تپه‌های کمتری وجود دارند و دلیل آن نیز وجود شیب زیاد در داخل دره‌ها و کمبود زمین در این شهرستان‌ها است. 

وی افزود: بسیاری از تپه‌ها به ثبت آثار ملی رسیده‌اند و برخی از آنها در دانشگاه‌های معتبر جهان مانند دانشگاه شیکاگو آمریکا مورد بررسی قرار می‌گیرند و تدریس می‌شوند، از جمله این تپه‌ها که اطلاعات مربوط به آنها نیز گردآوری و چاپ شده‌اند می‌توان به تپه گودین اشاره کرد که لایه‌های مختلفی از آن به عنوان تپه‌های شاخص کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

مرادی‌بیستونی تصریح کرد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ روستا و بیش از ۴ هزار اثر تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد از این میان حدود ۲ هزار و ۳۰۰ اثر، تپه‌هایی هستند که به صورت پراکنده در مراکز مختلف کرمانشاه وجود دارند.

وی با بیان اینکه در مرکز شهر کرمانشاه نیز تپه‌ای با نام «تپه مرادحاصل» وجود دارد که در یکی از اضلاع آن شکارگاه خسروپرویز قرار گرفته است، افزود: احتمالات زیادی برای این تپه وجود دارد؛ از محل استقرار بخش‌ها و دولت‌های نظامی گرفته تا دژی مربوط به دوره ساسانی و حتی قبل از آن از احتمالاتی است که برای این تپه در نظر گرفته شده است.

مرادی‌بیستونی خاطرنشان کرد: در سال‌های پیشین یک کاوش سطحی و لایه‌ای بر روی تپه مرادحاصل انجام شده است بخشی از این تپه در زیر بافت شهری قرار گرفته که نیاز به انجام کاوش‌های مناسب بر روی آن وجود دارد تا اطلاعات دقیق‌تری از این تپه و آثار احتمالی موجود در آن کسب شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از