پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-05-10 22:31 - شماره خبر : 8520 0
با وجود گذشت ۲۰ سال؛

تکمیل پروژه تصفیه‌خانه سنقر کماکان ادامه دارد

فرماندار سنقر گفت: تصفیه‌خانه آب شرب سنقر از پروژه‌های ملی است که سال قبل با توجه به پیگیری نماینده محترم و استانداری و تخصیص اعتبار انجام شد اما هم‌چنان نیازمند اعتبار بالایی هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت تأمین آب شرب برای عموم مردم و به دنبال اطلاع از آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی شهرستان سنقر و کلیایی بر آن شدیم با علی قربانی فرماندار شهرستان سنقر و کلیایی به گفتگو بنشینیم که شرح آن در ادامه می‌آید؛

مرصادنیوز: ساخت تصفیه‌خانه شهرستان سنقر و کلیایی در وضعیتی قرار دارد؟

قربانی: ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنقر از دو دهه گذشته آغاز شده که در حال حاضر ۲۰ سال از شروع ساخت آن می‌گذرد ولی تا سال گذشته اقدامات موثری انجام نگرفته بود، اما امسال با تلاش و پیگیری‌های که توسط نماینده محترم، مجموعه استانداری و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفت، اعتبارات خوبی به این پروژه تزریق و دوباره احیا شد و اکنون در حال پیگیری و تکمیل پروژه هستیم.

مرصادنیوز: آب شهرستان سنقر به چه صورت تأمین می‌شود و چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؟
قربانی: در حال حاضر آب شرب سنقر در واقع از ۲۴ حلقه‌ چاه تأمین می‌شود که خروجی آب آنها ۱۵۰ لیتر در ثانیه بوده، اما نیاز شهرستان سنقر ۲۴۰ لیتر در ثانیه است؛ لذا مابقی آبی که نیاز داریم از سد شهدا تأمین می‌شود که اولویت اصلی آن تهیه آب شرب شهر سنقر است.

در راستای تأمین آب شرب، طی جلسات متعددی که با مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه، نماینده مجلس و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، داشتیم اقدامات خوبی انجام گرفت و منجر به این نتیجه شد که در قسمت‌هایی از شهر سنقر با وارد کردن آب از بستر سوم سد شهدا، مشکلات و تنش آبی که وجود داشت برطرف شود.

در حوزه روستایی نیز با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل آبفای استان کرمانشاه و با ورود قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، مجتمع آبرسانی متعددی ساخته شده و برخی دیگر در حال ساخت هستند که ان‌شاءالله تلاش می‌کنیم که بتوانیم مشکلات کم‌آبی منطقه را برطرف کنیم.

قبل از ایام تاسوعا و عاشورای امام حسین (ع) در مجتمع آبرسانی قره‌تپه اختلالاتی ایجاد شده بود که با پیگیری و رایزنی‌های انجام شده، مشکلات این حوزه حل شد و در سایر مجتمع‌های آبرسانی اقداماتی در حال انجام است که با تزریق اعتبارات و هم‌چنین پیگیری‌ها از استان، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

با توجه به اینکه در سال گذشته و امسال از لحاظ نزولات آسمانی وضعیت خوبی را شاهد بودیم، اما چون شهرستان سنقر از سنوات قبل جزو کم‌بارش‌ترین شهرستان‌ها بوده است و به میانگین بارش نرسیده که ۴۱۸ میلی‌متر است و چند سالی درگیر خشکسالی‌های متمادی بوده و چاه‌های استان به عمق فشار رسیدند، همه این عوامل دست به دست هم دادند که تعدادی از روستاها با کمبود یا قطعی آب‌ شرب مواجه شوند که در تعدادی از آنها آبرسانی به صورت سیار انجام می‌شد، لذا این روستا هدف‌گذاری شدند که مشکل آنها از طریق پیگیری و احداث مجتمع‌ها در دستورکار قرار گیرد و مشکلاتشان به صورت اساسی حل و فصل شود.

در حوزه فاضلاب با پیگیری که آقای حسینی‌کیا نماینده شهرستان داشت، ۱۰۰ میلیارد تومان توسط آقای محرابیان به بخش فاضلاب شهرستان تخصیص داده شد که با این اعتبار ان‌شاء‌الله بتوانیم بحث تکمیل فاضلاب شهر سنقر و فارسینج و هم‌چنین آب شرب شهر سطر را برطرف کنیم.
 
مرصادنیوز: آیا شهرستان سنقر امسال از نظر تأمین آب چه شرایطی نبست به سال قبل داشته است؟ آیا بهبود پیدا کرده و اینکه نسبت به کل استان کرمانشاه چه وضعیتی داشته است؟

قربانی: با توجه به اینکه ذخیره چاه‌ها از بارش نزولات امسال زیاد بود اما ما کم‌ترین بارش را در سطح استان داشتیم و اینکه آب شرب شهر سنقر از ۲۴ حلقه چاه و سد شهدا تأمین می‌شود، نسبت به سال‌های قبل وضعیت آب شهرستان تفاوتی نداشته و برابر بوده است، اما اقداماتی که انجام شد، نسبت به سال قبل بسیار خوب بود و تزریق اعتبارات به تصفیه‌خانه آب شرب و فاضلاب و هم‌چنین احداث مجتمع‌های آبرسانی، قطعاً در سال‌های آینده مشکلات برطرف خواهد شد و شرایط بهتری در شهر و روستاهای اطراف خواهیم داشت.

مرصادنیوز: از مشارکت مردم در عرصه صرفه‌جویی آب مصرفی و کشاورزی در شهرستان سنقر راضی هستید؟
قربانی: یکی از اهداف ایجاد سدها بحث تأمین آب برای شرب، صنایع و کشاورزی است، لذا سد شهدا با ۵۲ میلیون متر‌مکعب ظرفیت که بر اثر کمبود بارش خیلی سطح آب آن پایین آمده و با توجه به اینکه تأمین آب شرب از اولویت‌های ما بود و در این راستا مصوباتی نیز داشتیم، برای صرفه‌جویی و هدررفت آب و تأمین آب شرب، خیلی از کشاورزان عزیز در بحث کشت‌ رعایت کرده و فقط یک نوع کشت انجام دادند.

در حوزه‌های دیگر هم مشارکت مردم در سطح شهرستان سنقر در برخی محلات قابل تقدیر است اما در برخی محلات متأسفانه شاهد مصرف بی‌رویه آب هستیم که البته نیاز به کار فرهنگی و تذکرات جدی دارد، که مردم قدر این مایع حیات را بدانند.

مرصادنیوز: در شهرستان سنقر با کشت محصولات پرآب‌بر مواجه نیستند؟

قربانی: با توجه به ارائه الگوی کشت مصرف از طریق سازمان جهاد کشاورزی، همه کشت‌های آب‌بر مثل هندانه و خیلی از کشت‌های دیگر در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفت که امسال و سال آینده کشت‌های پرآب‌بر را در شهرستان سنقر نداشته باشیم؛ لذا سازمان جهاد کشاورزی در راستای اجرای الگو کشت، قبل از آغاز کشت از طریق اداره ترویج، آموزش‌های لازم را به کشاورزان داده که در شرایط موجود به کشت‌های پرآب‌بر و پرمصرف روی نیاورند که خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.
 
در رابطه با همکاری مسئولان استان برای تأمین آب شرب شهرستان بیشتر توضیح دهید؟

قربانی: از مسئولان مرتبط با این موضوع، مدیرعامل و مجموعه آبفای استان و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) هستند که در این راستا به صورت شبانه‌روزی همکاری قابل توجهی داشته‌اند.
 برای جلوگیری از هدر‌رفت آب در جلسات و کمیسیون‌های جلوگیری از ساخت و سازها و جلوگیری از هدر‌رفت آب، یکی از اهداف و برنامه‌ها انسداد چاه‌های غیر‌مجاز بوده که در این راستا اقدامات خوبی توسط دادستانی و اداره منابع آب شهرستان انجام گرفته که می‌تواند بخشی از کمبود آب در شهرستان را جبران کند.

 مرصادنیوز: برخورد با متخلفان در این زمینه را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

قربانی: اولین قدم شناسایی چاه‌های غیر‌مجاز است که باید شناسایی شوند و تعداد چاه‌های غیرمجاز را بدانیم و در چاه‌های مجاز باید به سمت هوشمندسازی و نصب کنتورهای هوشمند برویم، قدم بعدی بررسی تعداد چاه‌های که مجاز هستند اما هوشمند نیستند که باید کنتور هوشمند استفاده می‌شد که در این راستا توسط دادستانی، منابع آب و مجموعه دولت اقداماتی از قبیل هوشمند‌سازی و انسداد چاه‌های غیر‌مجاز انجام گرفت که هم هوشمندسازی انجام گرفت که می‌تواند در تأمین آب شرب موثر باشد.

مرصادنیوز: موضوعی در شهرستان دارید که توسط دادستانی یا ادارات استان در حال بررسی بوده اما به نتیجه نرسیده باشد؟
قربانی: خیر، در حوزه آب تعامل خوبی بین مجموعه‌ها برقرار است و اقداماتی که انجام شده نیازمند عبور از مراحلی بوده که با همکاری سازمان‌های مختلف به سرانجام رسیده‌اند.

مرصادنیوز: در مورد مهم‌ترین پروژه‌هایی که در شهرستان سنقر وجود دارد با توجه به اینکه نیاز به تأمین اعتبار دارد توضیح دهید؟ 

قربانی: تصفیه‌خانه آب شرب سنقر از پروژه‌های ملی است که سال قبل با توجه به پیگیری نماینده محترم و استانداری و تخصیص اعتبار انجام شد اما هم‌چنان نیازمند اعتبار بالایی هستیم که پیشنهاد شده از طریق اعتبارات ملی این پروژه راه‌اندازی شود که به طور یقین مشکل آب شرب سنقر به طور کامل حل خواهد شد.

برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی در سطح شهرستان برای روستاها در کمیته برنامه‌ریزی، اعتبار تخصیص و به پروژه‌ها تزریق شد اما متأسفانه کافی نبود و منتظر دریافت اعتبارات ویژه برای تکمیل پروژه‌ها هستیم.

نکته قابل توجه این است که اگر تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنقر راه‌اندازی شود ۴.۵ میلیون متر‌مکعب سالانه پساب فاضلاب است که می‌تواند کل شهرک صنعتی و مجموعه پتروشیمی را از لحاظ تهیه آب مرتفع کند، لذا ما باید از پساب‌ها در راستای کاهش مصرف آب و بهینه‌سازی و کارآمدی هر بیشتر مجموعه‌های صنعتی استفاده کنیم.

 
مرصادنیوز: در برخورد با جرائمی که در حوزه آب وجود دارد؟ آیا خلاهای قانونی دیده می‌شود؟ و اینکه نیاز به قانون‌گذاری در این زمینه وجود دارد؟

قربانی: خیر، قانون شفاف است و در قوانین نحوه برخورد، نحوه مسئولیت‌ها و اهداف هر کدام از دستگاه‌ها مشخص و معین شده است؛ اما اجرای قانون در محیط‌های شهر کوچک و روستایی باید با تمام ملاحظات اجتماعی و عشیره‌ای انجام گیرد که خوشبختانه در زمینه مشکل خاصی وجود ندارد و مجموعه‌های قضایی و امنیتی پای کار و همراه هستند.

 
از همشهریان عزیز بابت افت فشار و قطعی آبی که با آن مواجه هستند صمیمانه عذرخواهی می‌کنم؛ اما مسئولان امر پای‌کار هستند و تلاش و پیگیری می‌کنند که در این راستا بازدیدها به صورت متمادی برای رفع مشکل مردم انجام می‌شود، اما با جمیع این‌ها چون شهر سنقر در ایام مناسبتی به خاطر برگشت جمعیت به داخل شهرستان، آمار جمعیتی دو برابر می‌شود تقاضامندیم که همکاری و صرفه‌جویی انجام شود تا در این زمینه کمتر دچار مشکل شویم.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/4Zr8w
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار