ترجیح سود ترانزیت بر جان مردم؛
جاده مرگ در سرپلذهاب همچنان قربانی میگیرد
ارمغان محور ترانزیتی دشتذهاب به ازگله برای مردم سرپلذهاب چیزی بهغیر از تصادفات فوتی و جرحی نبوده؛ جادهای که توان حجم بالای تردد این مسیر را ندارد و نیازمند توجه ویژه مسئولان است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، جاده یکی از زیرساختهای مهم برای توسعه و پیشرفت هر منطقهای است و به این دلیل توسعه راهها در بخشهای مختلف همواره مورد توجه دولتها قرار گرفته است. زیرساختهای حمل و نقل در استان کرمانشاه قابلیتهای خوبی دارد اما هرچقدر که به مناطق مرزی نزدیک میشویم این قابلیتها کمتر و تنها مختص به وجود راه جادهای میشود و خبری از حمل و نقل ریلی و هوایی نیست.
شهرستان سرپلذهاب با وجود داشتن یک بازارچه مرزی و قرارگیری در مسیر بازارچه مرزی شهرستانهای مجاور، راههای دسترسی مناسبی ندارد و تنها محور مناسب در این شهرستان همان محور قدیمی راه کربلا است که کرمانشاه را به شهرستان قصرشیرین میرساند .
بلوار راه کربلا راه قدیمی استان در منطقه غرب است که علاوه بر استفاده عام از آن در بخش ترانزیت کالا و همچنین تردد زوار عتبات عالیات، با وجود کاستیهایی که دارد اما زیرساختی مناسب بهشمار میرود. این بلوار برای ترانزیت کالا از مرزهای خسروی و پرویز خان بسیار مورد استفاده قرار میگیرد اما دو مرز دیگر که به شهرستان سرپلذهاب مربوط میشود کمتر از این بلوار قدیمی استفاده میکنند.
مرز تیلهکوه در سرپلذهاب و مرز شیخ صله در ثلاث باباجانی دو مرزی هستند که بلوار راه کربلا بخشی از مسیر ترانزیتی آنها را پوشش میدهد اما از سهراهی قرهبلاغ تا نقطه صفر مرزی یک راه روستایی و قدیم و باریک است که کار ترانزیت کالا را برای این دو مرز برعهده دارد اما با توجه به قدیمی بودن آن که بیشتر بهعنوان یک راه بین روستایی و راه فرعی بین شهرستان سرپلذهاب، ازگله و ثلاث باباجانی مورد استفاده قرار گرفته توان پاسخگویی مقابل این حجم از تردد خودرویی را ندارد.
بازارچههای مرزی نقش مهمی در رشد و پیشرفت یک منطقه و رونق اقتصادی و معیشتی مردم آن خواهد داشت اما باید زیرساختهای لازم برای استفاده از این بازارچههای مرزی فراهم باشد که یکی از آنها راه و جاده است درحالیکه به دلیل عدم وجود این زیرساخت مهم در شهرستان سرپلذهاب وجود دو بازارچه مرزی در این منطقه سبب بروز حوادثی تلخ در این شهرستان مرزی شده و جوانانی که برای آینده خود آرزوهای بیشماری دارند شاهد پرپر شدن آرزوهای خود زیر چرخ کامیونهای ترانزیتی هستند.
تصادفات جادهای حوادث تلخ و اسفناکی است که سهم مردم منطقه سرپلذهاب از وجود بازارچههای مرزی و ترانزیت کالا شده در واقع این محور ترانزیتی ارمغانی بهغیر از تصادفات فوتی و جرحی برای مردم نداشته است.
آمار کشتههای ترافیکی در سرپلذهاب ماحصل کمکاری مسئولان امر
مهدی پالانی یکی از اهالی دشت ذهاب است که شاهد حوادث تلخی در این محور بوده در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، از عدم وجود زیرساخت جادهای مناسب در دشت ذهاب گلایه کرده و میگوید: جاده دشت ذهاب به ازگله جوانان ما را پرپر کرده و ما باید همچنان شاهد تصادفات وحشتناکی در این جاده باشیم.
وی افزود: تا زمانی که این جاده به این صورت باقی بماند همچنان جوانان ما را از ما خواهد گرفت و ما باید تاوان کمکاری برخی از مسئولان را با مرگ و مجروحیت جوانان خود پس بدهیم برهمین اساس از مسئولان تقاضا میکنیم فکری برای این جاده مرگ کنند.
قربانی شدن ۵۴ کشته و زخمی در جاده مرگ سرپلذهاب
سرهنگ سیروس فلاحی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: محور سرپلذهاب به ازگله یکی از مسیرهای پرتردد در این منطقه است که روزانه دستگاههای تردد شمار پلیس راه نشان میدهد تردد از این مسیر با تردد از مسیر راه کربلا برابری میکند.
رئیس پلیس راه قصرشیرین افزود: جاده دسترسی این محور با توجه به قدیمی بودن و عدم تعریض آن در طول سالیان گذشته، امروز توان این حجم از تردد را ندارد و متاسفانه سبب بروز حوادثی میشود.
وی تصریح کرد: دشت ذهاب به واسطه اجرای طرح سامانه گرمسیری به قطب کشاورزی شهرستان تبدیل شده است در آن شاهد عبور و مرور ادوات کشاورزی هستیم که خطراتی را به همراه دارد .
سرهنگ فلاحی اذعان داشت: تردد خودرو خصوصا کامیونهای حمل بار و ترانزیتی به دلیل وجود دو بازارچه شیخ صله و تیلهکوه در این محور نیز مزید بر علت شده است.
وی در پایان افزود: از ابتدای سال تاکنون متاسفانه حوادث رانندگی در این مسیر چهار فوتی و بیش از ۵۰ نفر مجروح را به همراه داشته که امیدواریم با اتخاذ تصمیم مناسب و برنامهریزی لازم برای شانهسازی و تعریض این محور دیگر شاهد حوادث رانندگی تلخ نباشیم.
راه و شهرسازی مسئول تعریض جاده است
میلاد جسری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: راهداری وظیفه نظارت بر نگهداری راهها و ایمنسازی جادهها را برعهده دارد اما مسئولیت تعریض جاده با اداره راه، مسکن و شهرسازی است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سرپلذهاب افزود: راهداری در ارتباط با محوره قره بلاغ به دشت ذهاب طبق مصوبات فرمانداری شهرستان کار ایمنسازی آن را آغاز کرده است.
وی تصریح کرد: راهداری شهرستان سرپلذهاب تابلو گذاری و شانهسازی این محور را با استفاده از شنریزی و همچنین احداث چهار پل بهصورت امانی را در دستور کار دارد.
تعریض جاده دشت ذهاب نیازمند موافقت وزارتخانه راه و شهرسازی است
مجتبی قیاسی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: تعریض جادهها از محل اعتبارات ماده ۲۳ که در اختیارات خود وزارتخانه است باید تأمین اعتبار و انجام شود.
رئیس اداره راه و شهرسازی سرپلذهاب افزود: ما مکاتبات و درخواست خود و مطالبه مردم را از طریق قانونی و از مبادی مربوطه به وزارتخانه ارسال کرده و در انتظار جواب وزارتخانه هستیم که با تأمین اعتبارات لازم برای این محور خطر آفرین، شاهد تعریض جاده در این منطقه باشیم.
وی تصریح کرد : تعریض جاده محور دشت ذهاب نیازمند موافقت وزارتخانه راه و شهرسازی و تأمین اعتبارات لازم تحت ماده ۲۳ است و ما آمادگی داریم در صورت تأمين اعتبار این عملیات را آغاز کنیم.
قول مساعد استاندار کرمانشاه برای تعریض محور دشت ذهاب
مرزبان بساطی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: تعریض محور دشت ذهاب یکی از مطالبات مهم و بحق مردم این منطقه است که از طریق ماده ۲۳ از وزارتخانه راه و شهرسازی درخواست شده است.
معاون عمرانی و برنامهریزی فرمانداری سرپلذهاب افزود: فرماندار سرپلذهاب در حاشیه بازدید استاندار کرمانشاه به روستاهای بخش دشت ذهاب، این مطالبه مردمی را به استاندار منتقل کرد که شخص استاندار برای اجرای تعریض این مسیر قول مساعد داد.
وی اذعان داشت: این محور باتوجه به کم عرض بودن و تردد بالای خودرو خصوصا خودروهای کامیون حمل بار و ترانزیت کالا توان چنین حجمی از تردد خودرویی را ندارد در نتیجه موجب بروز حوادث تلخی در این منطقه شده است.
بساطی خاطرنشان کرد: طرح شانهسازی و ایمنسازی این محور هماکنون در دستورکار اداره راهداری شهرستان بوده و در حال انجام است و امیدواریم با موافقت وزارتخانه و تأمین اعتبار لازم تعریض این مسیر آغاز شود تا شاهد حوادث تلخ در این محور نباشیم.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با توجه به اینکه منطقه دشت ذهاب با اجرای طرح سامانه گرمسیری از قطبهای مهم کشاورزی و مسیر ترانزیت کالا از دو مرز تیلهکوه و شیخ صله است، تعریض این محور ضروری است.
امیدواریم با تلاش و پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی و با نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی دولت مردمی آقای رئیسی هرچه زودتر در این منطقه شاهد تحقق مطالبه تعریض محور دشت ذهاب باشیم تا علاوه بر اینکه برگ زرینی بر خدمات نظام و دولت سیزدهم در این منطقه افزوده شود از این پس شاهد پرپر شدن آرزوهای جوانان این دیار زیر چرخهای ترانزیت پیشرفت و توسعه این منطقه نباشیم.