کارشناس رسانه:
مسکوتماندن اخبار توسط رسانههای داخلی موئد تکذیب آنهاست
یک کارشناس رسانه با تبیین نقش رسانهها در مدیریت اخبار دروغین، گفت: مردم باید به این باور برسند که مسکوتماندن اخبار توسط رسانههای داخلی موئد تکذیب آنهاست.
به گزارش شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت جریان روشنگری و نقش رسانهها به عنوان حلقه ارتباطی میان مردم، مسئولان و سایر جریانها و از طرفی حملات رسانههای معاند که هرازگاهی از حربه دروغ بزرگ استفاده میکنند که موجب بهمریختن اذهان و افکار عمومی میشود؛ بر آن شدیم که با محسن احمدی؛ قائم مقام معاونت تربیت و آموزش سازمان فضای مجازی و مدرس سواد رسانه گفتگو کنیم که شرح آن در ادامه میآید:
مرصادنیوز: رسانههای داخلی چه رسالتی در خصوص انتشار خبرهای دروغین رسانههای بیگانه دارند؟
احمدی: مهمترین مسئولیت اجتماعی رسانه، آگاهیبخشی و حقیقتگویی است، متأسفانه در یک دهه اخیر به دلایل مختلف، مرجعیت رسانههای داخلی تا حد زیادی مخدوش شده و همین باعثِ آن شده است که رسانههای بیگانه از این ضعف اعتماد برای انتشار اخبار کذب استفاده کنند.
اساساً شایعات و خبرهای جعلی محصول موقعیتهای مبهم و غیرشفاف هستند، وقتی رسانههای داخلی نتوانند در افکار عمومی به خوبی پاسخگوی ابهامها باشند، فضا برای انتشار اخبار جعلی باز میشود.
سرعت انتشار اخبار جعلی بسیار بسیار بالاتر از اخبار حقیقی است البته این مختص به کشور ما هم نیست در همه جای دنیا حتی کشورهای به ظاهر دارای دانش سواد رسانهای، درگیر اخبار جعلی و مسائل مرتبط با آن هستند لذا رسانههای داخلی باید بتوانند مرجعیت افکار عمومی را دست بگیرند.
باید این باور در مردم شکل بگیرد که اگر خبر مهمی را خبرگزاریهای داخلی کار نکردهاند، بالای ۹۰ درصد چنین خبری نباید واقعی باشد، اما اکنون اینگونه نیست.
به دلایل مختلف مرجعیت رسانههای داخلی مخدوش است؛ برخی دلایل ناشی از ضعف عملکردی دستگاه حکمرانی در حوزه رسانه است و برخی دلایل ضعف عملکرد حرفهای خود رسانهها و صاحبان رسانه در ایران.
مرصادنیوز: این دروغها چه پیامدهایی در پی دارد؟
احمدی: شاید گمان شود که هدف اخبار جعلی، لباس حقیقت پوشاندن به یک امر غیرحقیقی باشد اما به نظر هدف اصلی اینگونه اخبار، سستکردن پایههای اعتماد مردم و افکار عمومی به رسانههای رسمی است.
اخبار جعلی و دروغهای رسانهای باعث میشود دوغ و دوشاب در اذهان باهم مختلط شوند و امکان تشخیص حق از باطل و درست از نادرست، ناممکن شود.
این دروغها اذهان را مسموم و سوءگیریهای شناختی برای افکار عمومی ایجاد میکنند، افکار عمومی آسیبدیده از این جعلیات و دروغها دیگر نمیتوانند به راحتی حقایق را باور کنند، یکی از بارزترین نمودهای شکلگیری این سوءگیریهای شناختی همین عبارت مشهور «کار خودشونه» است.
مرصادنیوز: اهداف رسانههای معاند از انتشار اخبار کذب، [مثل خبر کذب ترور یا دستگیر شدن سردار قاآنی که اخیراً شایع شد] چیست؟
احمدی: منطقه غرب آسیا امروز درگیر جنگی فراگیر و نفسگیر است، این جنگ هم در ساحت میدان و هم در ساحت اذهان و افکار وجود دارد و رزمآورانی در هر دوی این ساحتها مشغول مبارزه هستند، شایعه ترور سردار قاآنی را باید در ادامه سلسله عملیاتهای رسانهای دیگر دید مانند شایعه اینکه ایران از حمایت حزبالله دست کشیده است یا سید حسن نصرالله را ایرانیها به رژیم صهیونیستی فروختهاند و سلسلهای از این شایعات رسانهای که کاملاً همچون موشکهای نقطهزن، افکار عمومی جبهه مقاومت را هدف گرفته است.
دشمن میخواهد در وهله نخست موفقیتهای خود در میدانهای زمین و اذهان را از آنچه هست بسیار بزرگتر نشان دهد؛ بنابراین گاهی هدف اینگونه شایعات بزرگکردن و عظمت بخشیدن به نفوذ اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی است که خب برهمگان معلوم شد که این هیمنه کاملاً پوشالی است.
در وهله دوم، دشمن با این شایعات میخواهد قلوب جبهه مقاومت را از هم جدا کند، بدبین کردن بدنه حزبالله نسبت به رأس جبهه مقاومت یعنی ایران، عملکرد آنها را در میدان نبرد نیز تحت تأثیر میگذارد، بنابراین برخی از این جعلیات و شبهخبرها در پی کاشتن بذر تردید در دلهای مؤمن و راسخ جریان مقاومت نسبت به همدیگر است.
مثال معروفی است که میگوید وقتی شکارچیان مختلفی دور یک شکار را حلقه بسته باشند، چنانچه هرکدام از آنها شک کند که شکارچی دیگر ممکن است کمین را رها کند، شانس برای فرار شکار بالاتر میرود.
اتاقهای عملیات روانی رژیم صهیونیستی میدانند ایجاد بذر تردید در اذهان جبهه مقاومت در مورد اینکه آیا همه طرفهای جبهه در شرایط کنونی عزم کافی برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را دارند، موفقیت بزرگی برای آنها است.
تردید هرکدام از نیروهای جبهه مقاومت در مورد دیگری، راه را برای فرار شکار گرفتار در حلقه محاصره جبهه مقاومت باز میکند، بنابراین برخی این شایعات و جعلیات برای سستکردن ایمانهای فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت طراحی و تولید میشوند؛ مانند شایعه بازداشت سردار قاآنی.
مرصاد: نقش سواد رسانه در این خصوص چیست؟
احمدی: سواد رسانهای، مهارتی برای مواجهه نقادانه با رسانهها و استفاده حداکثری از آنها در راستای اهداف صحیح است، جبهه مقاومت یعنی مردم کشورهای منطقه از جمله ما در ایران امروز با یک جنگ تمامعیار رسانهای مواجهیم؛ بنابراین اگر دقت لازم را نداشته باشیم، خواسته یا ناخواسته ممکن است به ماشین پخش جعلیات دشمن تبدیل شویم.
هیچ خبری بدون مقصود ویژهای تولید و پمپاژ نمیشود، باید اصالت عملکرد را رسانهها در این برههها رصد و پایش کرد.
همان رسانهای که آن همه خبر صد درصد دروغ در مورد سردار منتشر کرد، بعد از حضور عمومی او حتی به روی خودش هم نیاورد که یک هفته به مخاطب خود دروغ گفته است! مردم خود باید ارزیابی کنند که جعلیات از کدام بلندگوها منتشر میشود و این بلندگوهای خاص، اهداف کدام جبهه این جنگ جاری در منطقه را پیگیری میکنند.
انتهای خبر/