حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 15 آبان 1403
توسط مسئول بسیج دانشجویی قصرشیرین تشریح شد؛

حوادث تاریخ‌ساز ۱۶ آذر ۱۳۳۲

حوادث تاریخ‌ساز ۱۶ آذر ۱۳۳۲

مسئول بسیج دانشجویی قصرشیرین حوادث تاریخ‌ساز ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را تشریح کرد.

حق‌پرست در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: دانشجویان حماسه ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که برای اولین بار شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس را در دانشگاه طنین افکندند و جنبش دانشجویی را بر مبنای استکبارستیزی بنا نهادند، اصلی‌ترین دلایل اعتراضشان که منجر به شهادت دانشجویان شریعت رضوی، بزرگ‌نیا و قندچی در صحن دانشگاه تهران شد در ابتدا به ازسرگیری روابط پهلوی با انگلیس چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد و اسقاط دولت قانونی دکتر مصدق توسط انگلیس بود که بدون عذرخواهی و شرم، سفارت خود در تهران را گشود.

وی افزود: ورود پیروزمندانه نیکسون؛ فرستاده رئیس‌جمهور آمریکایی به ایران که یکی دیگر از سه ضلع کودتا بود و اعطای دکتری افتخاری و فرصت‌دهی سخنرانی در دانشگاه به وی، دومین دلیل به هیجان آمدن دانشجویان آن زمان بود که آن‌ها را در آن زمان افسرده و سرد، به مبارزه دلگرم کرده بود.

حق‌پرست خاطرنشان کرد: از سوی دیگر محمدرضا پهلوی که در مواجهه با حوادث، به‌جای خویشتن‌داری و اقناع مردم، دو گونه برخورد می‌کرد؛ آنجا که حادثه را غالب می‌دید، فرار می‌کرد و درجایی که احساس قدرت می‌کرد، می‌کشت؛ در این اعتراض به‌حق دانشجویان، چاره را در گماشتن ارتش شاهنشاهی به کشتار دانشجویان دید و آن شد که شد.

مسئول بسیج دانشجویی شهرستان قصرشیرین بیان کرد: حادثه‌ای تلخ که می‌توان در دست‌نوشته‌های دکتر چمران هلاهل آن را حس کرد آنجا است که گفت: «روز بعد نیکسون به ایران آمد و در همان دانشگاه، در همان دانشگاهی که هنوز به خون دانشجویان بی‌گناه رنگین بود، دکترای افتخاری حقوق دریافت داشت و از سکون و سکوت گورستان خاموشان ابراز مسرت کرد و به دولت کودتا، وعده هرگونه مساعدت و کمک کرد و به رئیس‌جمهور آمریکا پیغام برد که آسوده بخوابد».

حق‌پرست اذعان کرد: همچنین در سخنان دکتر شریعتی که گفت «اگر اجباری که به زنده‌ماندن دارم، نبود خود را در برابر دانشگاه آتش می‌زدم…» که می‌توان به عظمت آن جنایت شاهنشاهی و مظلومیت دانشجویان بی‌دفاع پی برد، گرچه خود، در ادامه می‌گوید که باید ماند و این مطلب را به آیندگان منتقل کرد.

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از