دوشنبه 26 شهر 1403
1403-04-31 17:39 - شماره خبر : 8249 0
یادداشت؛

دود جارسوزی کشاورزان در چشم مردم کنگاور

اگرچه گندم و جو از کشت‌های اساسی در حوزه کشاورزی محسوب می‌شوند اما اکنون و در این فصل به دنبال جارسوزی، نارضایتی‌هایی جدی برای مردم شهرستان کنگاور ایجاد شده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ گندم و جو دو مورد از مهم‌ترین غلاتی هستند که در دنیا همواره سطح زیر کشت زیادی را به خود اختصاص می‌دهند و در این میان با توجه به اهمیت بحث امنیت غذایی در ایران، گندم و جو نقش مهمی را ایفا می‌کنند، شهرستان کنگاور نیز از این قاعده مستثنی نیست و کشاورزان این شهرستان هرساله زمین‌های زیادی را به کشت این دو محصول اختصاص می‌دهند. 

اما آنچه که این روزها بیشتر دیده می‌شود هوای آلوده شهرستان کنگاور است و بوی دود ناشی از جارسوزی که در همه جای شهر و روستاهای اطراف به مشام می‌رسد و دود جارسوزی کشاورزان کنگاوری که به چشم مردم و شهروندان می‌رود و دوده حاصل از آن با کوچک‌ترین وزش بادی سر ازخانه‌های مردم در می‌آورد. 

این مشکل و نارضایتی‌های مردم از مشکلاتی که جارسوزی برای آن‌ها به وجود آورده ما را بر آن داشت که به سراغ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کنگاور برویم و با او به گفتگو بنشینیم؛ 

برخورد قاطع با کشاورزانی که جارسوزی می‌کنند

محمد خزایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرصادنیوز؛ به بیان علت جارسوزی در بین کشاورزان پرداخت و اظهار داشت: در سال‌هایی که نرخ کاه و کلش پایین است، موارد بیشتری از جارسوزی در سطح شهرستان مشاهده می‌شود. 

وی افزود: در خصوص جارسوزی بیش از ۱۰ بار با فاصله زمانی متفاوت موضوع ممنوعیت جارسوزی از طریق فضای مجازی اطلاع‌رسانی شده همچنین با نصب بنر در مراکز جهاد کشاورزی اهمیت این موضوع بیان شده است. 

وی با تاکید بر اینکه چندین کلاس آموزشی در این خصوص برگزار شده، اذعان داشت: متاسفانه برخی از کشاورزان عمدتاً آبی‌کار به دلایل مختلف اقدام به جارسوزی می‌کنند که این افراد شناسایی شده و اسامی تعدادی از آن‌ها به اداره محیط زیست برای تشکیل پرونده قضایی ارسال شده و لیست تکمیلی در حال تهیه است و به زودی به محیط زیست ارسال خواهد شد. 

خزایی در ادامه با بیان اینکه اغلب کشاورزانی که مرتکب جارسوزی می‌شوند اقدام به کشت دوم می‌کنند، گفت: کشت دوم در شهرستان کنگاور  و تمام استان ممنوع بوده و این موضوع به صورت مکتوب به دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاها ابلاغ شده است. 

وی افزود: همچنین در گردهمایی دهیاران در سالن بخشداری نیز با اخذ امضا مراتب به دهیاران اعلام شده و چندین بار در فضای مجازی اطلاع‌رسانی شده، لازم به ذکر است تمام کشاورزانی که اقدام به کشت دوم کرده‌اند شناسایی و در سال زراعی آتی از دریافت هرگونه خدمات از جهاد کشاورزی محروم خواهند شد. 

مدیر اداره جهاد کشاورزی کنگاور در خصوص اقدامات قهری انجام شده نیز اظهار داشت: لیست افراد مذکور به امور آب ارسال و با توجه به اینکه متولی آب، امور آب است اقدامات قضایی از طریق امور آب به عمل می‌آید و با توجه به دستور دادستان محترم مقرر شد در اسرع وقت  برخورد قاطعی با چنین افرادی به عمل آید. 

هشدار دادستان کنگاور به جارسوزی کشاورزان

علی اسدی‌یادگار در گفتگو با خبرنگار اقتصادی مرصادنیوز؛ با هشدار به جارسوزی کشاورزان تاکید کرد: با متخلفان و مرتکبین جارسوزی برخورد قضایی می‌شود. 

دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان کنگاور ادامه داد: پس از پایان فصل برداشت کشت‌های پاییزه، برخی کشاورزان بنا بر عادتی قدیمی، بقایای گیاهان و کاه و کلش مزارع کشاورزی را آتش می‌زنند که این آتش‌سوزی مزارع در سال‌های اخیر موجب آلودگی شدید هوا در شهرهای مختلف استان به ویژه کنگاورشده است.  

وی هدف از این اقدام را سرعت عمل بخشیدن در عملیات تهیه زمین و صرفه‌جویی در هزینه‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: این کار علاوه بر ایجاد آلودگی‌های شدید محیط زیستی و بیماری‌های تنفسی موجب اتلاف سرمایه‌های بخش کشاورزی می‌شود. 

اسدی‌یادگار تصریح کرد: از طرفی سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی موجب از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست می‌شود و تهدید سلامت ساکنان مناطق همجوار اراضی کشاورزی را در پی دارد. 

دادستان عمومی و انقلاب کنگاور افزود: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی، تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم محسوب می‌شود. 

وی عنوان کرد: همچنین به استناد مواد ۱۹.۱۸، ۱۶.۱۵، ۱۱.۹، ۶، چهار، یک و ۲۱ قانون مدیریت پسماند، ماده‌های ۹.۱۱ و ۱۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۲۰ قانون هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهی زمین‌های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع و ضروری است همه کشاورزان و باغداران در اجرای قانون و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهان اقدامات و همکاری‌های لازم را داشته باشند در غیر این صورت مالک زمین مسئول و پاسخگوی اقدام صورت گرفته در محل خواهد بود که به انحا مختلف شناسایی و وفق مقررات قانونی با او برخوردخواهد شد. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ بهره‌گیری از مواد تجزیه‌کننده، دستگاه‌های خردکننده ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به‌عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کودهای آلی مناسب‌ترین روش حذف باقی‌مانده محصولات کشاورزی از جمله کلش از زمین‌های زراعی است. 

زینب رشتیانی؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای

https://mersadnews.ir/short/4X7ay
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار