حالت تاریک
Logo
سه‌شنبه, 06 آذر 1403
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
بیمه تاکسیرانان؛ در پیچ و خم وعده‌ها
رانندگان تاکسی؛ قربانیان فراموش‌شده قانون هدفمندی یارانه‌ها

بیمه تاکسیرانان؛ در پیچ و خم وعده‌ها

بیش از ۱۰ سال است که یارانه بیمه رانندگان تاکسی قطع شده و مجبور به پرداخت کل حق بیمه هستند و حتی سختی کار هم شامل آن‌ها نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها که در سال ۱۳۸۶ تصویب شد، قرار بود تاکسیرانان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و منابع مالی این طرح از محل درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها تأمین شود. اما متأسفانه در حال حاضر، بسیاری از رانندگان تاکسی از این مزیت محروم هستند و مسئله بیمه به یکی از دغدغه‌های اصلی این قشر تبدیل شده است.

رانندگان تاکسی در حالی از حقوق حداقلی بهره می‌برند که همواره در حاشیه توجه قرار گرفته‌اند، با وجود اینکه جزو کارگران محسوب می‌شوند و زندگی‌شان به این درآمد وابسته است؛ آن‌ها باید از همین درآمد اندک، حق بیمه خود را نیز پرداخت کنند.

این قشر پرتلاش، ساعت‌های زیادی را صرف جابجایی مسافران در سطح شهر می‌کنند و می‌توانند با پرداخت ۵۰ درصد حق بیمه، از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند؛ نیم دیگر این مبلغ بر عهده دولت است، با این حال، یارانه بیمه‌ای که پیش‌تر به آن‌ها تعلق می‌گرفت، اما به گفته رانندگان و رئیس سازمان حمل و نقل مسافری شهرداری کرمانشاه از سال ۹۳ تاکنون بیمه این افراد قطع شده و رانندگان تاکسی ناچارند کل مبلغ بیمه را شخصاً پرداخت کنند، بدون اینکه مزایایی مانند سختی کار برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

در ادامه گزارش تعدادی از رانندگان تاکسی از مشکلات اقتصادی و خدماتی گله‌مندی خود را بیان کردند.

گلایه رانندگان تاکسی؛ از عدم حمایت تأمین اجتماعی تا عدم هم‌خوانی دخل و خرج خودرو

م. سلیمی یکی از رانندگان تاکسی در شهر کرمانشاه از مشکلات بیمه، کرایه‌ها و هزینه‌های روزافزون، گفت و اظهار داشت: راننده تاکسی با ۱۰ سال سابقه هستم، مشکلات متعددی در زمینه بیمه، هزینه‌های نگهداری خودرو و کرایه‌های کم، فشارهای زیادی به رانندگان وارد کرده است.

وی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای رانندگان، گفت: از سال‌ها پیش دولت وعده داده بود که ۵۰ درصد بیمه رانندگان را پرداخت می‌کند اما از سال ۱۳۹۳ تاکنون این حمایت‌ها به طور کامل قطع شده است اکنون ما مجبوریم حق بیمه را به‌صورت کامل پرداخت کنیم و هیچ کمک دولتی دریافت نمی‌کنیم این مسئله فشار اقتصادی زیادی به رانندگان وارد کرده است.

س. ویسی یکی دیگر از رانندگان تاکسی در کرمانشاه نیز اظهار داشت: در کنار بیمه، هزینه‌های نگهداری خودرو هم روز به روز بیشتر می‌شود، هزینه تعمیرات و حتی تعویض قطعات ماشین، برای ما خیلی سنگین شده است.

وی گفت: حتی ماشین‌های جدید هم به دلیل قیمت بالای قطعات و تعمیرات، به درد ما نمی‌خورند، این شرایط باعث شده تا درآمد رانندگان برای پوشش این هزینه‌ها کافی نباشد.

ویسی در ادامه خاطرنشان کرد: کرایه‌های فعلی تاکسی‌ها خیلی کم است و اصلاً به صرفه نیست، ما برای طی یک مسیر طولانی باید وقت و انرژی زیادی بذاریم، اما درآمدی که از آن حاصل می‌شود، تقریباً کفاف هزینه‌های روزمره ما را نمی‌دهد. 

ح. مرادی یکی دیگر از رانندگان به مشکل نبود کارت‌خوان اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند از طریق کارت بانکی کرایه را پرداخت کنند، اما متأسفانه هنوز اکثر تاکسی‌ها سیستم کارت‌خوان وجود ندارد، این مسئله باعث ایجاد مشکلاتی برای مسافران و رانندگان می‌شود.

این راننده تاکسی همچنین درباره مشکلات اقتصادی رانندگان گفت: برخی ماه‌ها درآمد اصلي خود را هم نداريم و در پرداخت حق‌بيمه میمانيم! حتی بعضی از راننده‌ها هستند كه عائله‌مند هستند نمی‌توانند حق بیمه پرداخت كنند.

وی خواستار توجه بیشتر مسئولان به مشکلات رانندگان تاکسی شد و گفت: ما تنها خواسته‌مان این است که شرایطی فراهم شود تا رانندگان بتوانند از حقوق و مزایای خود به درستی بهره‌مند شوند و نه تنها از حمایت‌های بیمه‌ای بلکه دولت در جهت کاهش فشار اقتصادی بر این قشر زحمتکش حمایت‌های ویژه‌ای داشته باشد.

چالش اصلی رانندگان تاکسی؛ قطع یارانه دولتی بیمه است

رضا دوستی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: مدتی است که بیمه برخی از رانندگان به دلایل مختلف، از جمله مشکلات سیستمی و نبود حمایت‌های دولتی، قطع شده است. 

رئیس سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری کرمانشاه گفت: این موضوع به‌ویژه از سال ۱۳۹۳ تاکنون به یک مسئله کشوری تبدیل شده و بسیاری از رانندگان با دغدغه‌های جدی در این زمینه مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها از طریق اتحادیه‌ها و نهادهای مربوطه تاکنون نتیجه‌ای نداشته و این مشکل همچنان پابرجاست.

دوستی تصریح کرد: پیش از این، ۵۰ درصد از حق بیمه رانندگان توسط دولت تأمین می‌شد؛ اما از سال ۱۳۹۳ تاکنون این حمایت‌ها متوقف شده است و این امر باعث شده تا رانندگان ناچار شوند حق بیمه را به‌صورت آزاد و کامل پرداخت کنند که فشار مالی زیادی را به این قشر وارد کرده است.

تأمین اجتماعی بدون منابع مالی، قادر به پوشش بیمه‌ای جدید نیست

اسکندر کاکایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری، اعم از رانندگان تحت پوشش دولت و رانندگان آزاد، در دو گروه مجزا قرار می‌گیرند که برای پوشش بیمه‌ای این قشر، نیاز به مصوبات و حمایت‌های دولتی وجود دارد. 

مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به دسته‌بندی رانندگان از لحاظ تحت پوشش کمک‌های دولتی، افزود: حق بیمه رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری معادل ۲۷ درصد است که از این میزان، ۱۳.۵ درصد را دولت و ۱۳.۵ درصد دیگر را خود راننده پرداخت می‌کند، البته برخی رانندگان تحت حمایت نیستند.

وی گفت: برای درک بهتر این موضوع، باید توجه داشت که دستمزد مبنای پرداخت بیمه حدود ۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان است که با تقسیم این مبلغ، سهم راننده حدود یک میلیون و ۶۵ هزار تومان می‌شود، دولت موظف است این سهم را پرداخت کند تا رانندگان از پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

کاکایی گفت: مطابق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و با توجه به شرایط سازمان تأمین اجتماعی، هرگونه بار مالی جدید باید منابع تأمین مالی مشخص داشته باشد بنابراین، سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند از محل حق بیمه سایر بیمه‌شدگان، هزینه‌های مربوط به بیمه رانندگان را تأمین کند لذا این امر نیازمند حمایت مستقیم دولت است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، رانندگانی که تحت پوشش سازمان‌های تاکسیرانی یا شهرداری‌ها قرار دارند، می‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند، اگر مشخص شود فردی راننده نیست، بیمه او قطع شده و جایگزین‌هایی که واجد شرایط هستند، معرفی خواهند شد.

کاکایی گفت: لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود ۲۷ هزار راننده درون‌شهری و برون‌شهری تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و با پرداخت حق بیمه کامل، می‌توانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.

مدیرکل بیمه تأمین اجتماعی استان کرمانشاه گفت: اگر رانندگان به دنبال دریافت کمک‌هزینه دولتی برای بیمه خود هستند، این امر باید با هماهنگی و تأمین مالی دولت انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: رانندگان می‌توانند از بیمه‌های دیگری مانند بیمه روستاییان و عشایر نیز استفاده کنند، این بیمه‌ها گزینه مناسبی برای افرادی است که توانایی پرداخت کامل حق بیمه تأمین اجتماعی را ندارند.

کاکایی بیان کرد: موضوع حمایت از رانندگان و تأمین بیمه آن‌ها در سطح کلان کشور در حال پیگیری است و نیاز به توجه ویژه از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ این موضوع به‌عنوان دغدغه‌ اساسی رانندگان در سطح کشور مطرح است و نیاز به پیگیری جدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی و سایر نهادهای مرتبط دارد.

اگر ضرورت بيمه رانندگان تاكسی در راستای اصل ۲۹ قانون اساسی سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بازوی اجرايی دولت تأييد شده است، اين مزايا و حق مسلم بايد برای همه گروه‌های تاكسيرانی وجود داشته باشد.

 لازم است که مجلس و سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه تمهیدات ویژه‌ای بیندیشند تا فشار مالی از دوش رانندگان برداشته شود.

انتهای خبر/ 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از