حالت تاریک
Logo
چهارشنبه, 25 مهر 1403
رشد ۵ برابری اعتبارات میراث فرهنگی کرمانشاه
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه مطرح کرد:

رشد ۵ برابری اعتبارات میراث فرهنگی کرمانشاه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه گفت: اعتبارات باستانی سال گذشته استان ۲/۵ میلیارد تومان بوده که با پیگیری‌های انجام شده امسال این اعتبارات به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ داریوش فرمانی ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته گردشگری در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار شد، ضمن تبریک هفته دفاع مقدس اظهار داشت: حوزه گردشگری در استان کرمانشاه از پتانسیل‌های خوبی برخوردار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: در موضوع معرفی جاذبه‌ها و رویدادهای فرهنگی‌ تاریخی استان با جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه تفاهم‌نامه منعقد شده است.

وی با بیان اینکه موضوع گردشگری فراسازمانی است، گفت: باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها و نهادها در بخش دولتی و خصوصی در این زمینه استفاده شود که این مستلزم تغییر نگاه مسئولان در این حوزه است.

فرمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در محوطه شهرک پردیس کرمانشاه زمینی به مساحت بیش از ۳۰۰ هکتار برای طرح توسعه ملی مسکن در نظر گرفته بود، توسط پژوهشکده باستان‌شناسی، مشخص شد که محوطه پارینه سنگی است که پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های باستان‌شناسی را دارد، کاربری ۱۸۵ هکتار از این زمین تغییر کرده و به حریم این محوطه تاریخی اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در برنامه کاوش تپه تلینه بیش از ۴ هزار اثر مُهر در این محوطه کشف شد که مربوط به ۵ هزار سال پیش است و نشان می‌دهد که کرمانشاه خاستگاه خط و کتابت بوده است.

فرمانی با اشاره به اهمیت موضوع حفاظت و نگهداری از اماکن تاریخی، ادامه داد: برای تأمین روشنایی و سرویس‌های بهداشتی در محوطه‌های تاق‌بستان، ویس قرنی و بیستون مبلغ ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: با همکاری بخش خصوصی بیش از ۱۶ میلیارد تومان کمک‌ بلاعوض به مجتمع‌های رفاهی و بین‌راهی صورت گرفته است.

فرمانی با اشاره به ۱۵۰ منطقه نمونه ملی گردشگری در استان افزود: استان کرمانشاه دارای ۴ هزار و ۲۰۰ اثر باستانی ثبت شده است که تعدادی از آنها نیز به ثبت جهانی رسیده است‌.

وی گفت: اعتبارات باستانی سال گذشته ۲/۵ میلیارد تومان بوده که با این اعتبار تعداد ۲۰ محوطه کاوش شده است و با پیگیری‌های انجام شده امسال این اعتبارات به ۱۲ میلیارد تومان رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به ظرفیت اربعین در جذب و توسعه گردشگری، گفت: امسال در ایام اربعین شاهد رشد ۱۲ درصدی بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی دارای بلیت بودیم.

فرمانی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ۸۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی هزینه شده که معادل جذب صد درصدی اعتبارات بوده است.

وی با اشاره به موضوع آموزش در کنار معرفی جاذبه‌ها، افزود: استفاده از ظرفیت دفاتر خدمات مسافرتی، راهنمایان گردشگری و آموزش همه اصناف از جمله صنف شیرینی‌پزی، تاکسیرانی و ... برای معرفی هرچه بیشتر استان استفاده می‌شود.

فرمانی در پایان سخنانش به برنامه‌های هفته گردشگری اشاره کرد و افزود: کلنگ‌زنی هتل ژیان روانسر، افتتاح خانه بوم‌گردی در سنقر، دیدار با امام جمعه کرمانشاه، برگزاری جشنواره سیب سرتخت، برپایی تور صنعتی در حوزه صنعت نفت، کلاس آموزش روایتگری بخشی از برنامه‌های هفته گردشگری در استان کرمانشاه هستند.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از