حالت تاریک
در پی مدیریت ضعیف شهر‌داری‌ها؛

سگ‌های ولگرد در سطح شهر جولان می‌دهند!

سگ‌های ولگرد در سطح شهر جولان می‌دهند!

جولان سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب در سطح خیابان‌های شهرهای استان کرمانشاه از جمله سرپل‌ذهاب معضلی است که علاوه بر خراب کردن سیمای شهر سبب به‌وجود آمدن مشکلاتی برای شهروندان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پرسه زدن سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب در خیابان‌ها و محلات مختلف شهر و جستجو در میان زباله‌ها برای یافتن غذا این روزها به تابلوی مشترک چشمان شهروندان سرپل‌ذهابی در نقاط مختلف شهر تبدیل شده است.

صرف نظر از برهم خوردن و خراب شدن سیمای زیبای شهری، هر بیننده‌ای با دیدن این تصاویر نازیبا در خیابان‌ها و محلات مختلف برای لحظه‌ای دچار بهت شده و برای مسئولان و دست‌اندرکاران مربوطه تأسف خواهد خورد، اما معضل بزرگی که وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها به‌وجود می‌آورند خطراتی است که برای سلامت شهروندان ایجاد می‌کنند.

حمله سگ‌های ولگرد به عابران پیاده را اگر بخشی از مردم ندیده باشند اما قطعا تمام مردم آن را شنیده‌اند و هر چند وقت یکبار اخبار این حملات شبانه در صدر اخبار و وقایع روزانه منتشر می‌شود، لذا باید با برنامه‌ریزی مناسب و انجام اقدامات پیشگیرانه از وقوع چنین حوادث تلخی که گاهی به قیمت از دست رفتن جان یک انسان تمام می‌شود، جلوگیری کرد.

رضا یارمرادی یکی از شهروندان سرپل‌ذهابی  در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: سگ‌های ولگرد شب‌ها در سطح شهر پرسه می‌زنند و ما که هرشب برای پیاده‌روی با خانواده اقدام می‌کنیم با آن مواجه می‌شویم.

وی افزود: وجود این سگ‌های ولگرد در سطح شهر توجیهی ندارد و سلامت ما را به خطر می‌اندازد که لازم است برای جمع کردن آنها اقدام شود تا مردم بتوانند در ساعات شبانه به راحتی برنامه‌های سلامت خود را دنبال کنند.

قطعا وجود سگ‌های ولگرد در خیابان‌های شهر امنیت روانی جامعه را بهم می‌ریزد که البته درکنار این تأثیرگذاری روانی باید تعطیلی برنامه‌های حوزه سلامت همگانی جامعه را به دلیل وجود این سگ‌های ولگرد مدنظر قرار داد که تا چه حد وجود این سگ‌های ولگرد و گاها وحشی می‌تواند بر سلامت جسم و روان جامعه تاثیرگذار باشد.


جلسات جمع‌آوری سگ‌های ولگرد به نتیجه خاصی نرسید

 کیانوش احسانی‌پور در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: معضل وجود سگ‌های بلاصاحب یک مشکل کشوری است و در تمام استان‌های کشور وجود دارد و فقط مختص به استان کرمانشاه و شهرستان سرپل‌ذهاب نیست.

 رئیس اداره محیط زیست سرپل‌ذهاب افزود: ساماندهی سگ‌های بلاصاحب طبق قانون از وظایف شهرداری‌ها است که باید با حمایت از افرادی که شرایط نگهداری از سگ‌های بلاصاحب را دارند این مشکل را برطرف کند.

وی تصریح کرد: در سرپل‌ذهاب دو نفر برای انجام این امورات اعلام آمادگی کردند که جلساتی هم در فرمانداری شهرستان برگزار شد اما منتج به نتیجه خاصی نشد و این مشکل همچنان وجود دارد.

رئیس محیط زیست شهرستان سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب تنها راه آن زنده‌گیری با استفاده از نیروهای متخصص و انجام واکسیناسیون و عقیم‌سازی و سپس قرنطینه کردن برای مدت ۲۰ روز و پس از آن واگذاری به یک مرکز نگهداری یا رهاسازی در همان محل زنده‌گیری است.

وی افزود: اگر پس از واکسیناسیون، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی سگ‌های بدون صاحب  مرکز خاصی برای نگهداری آنها نباشد باید در همان محلی که زنده‌گیری شده‌اند، رها شوند چون در صورت انتقال به شهر یا نقاط دیگر قطعا با خروج این سگ‌ها قلمرو برای ورود سگ‌های دیگر باز خواهد بود و سگ‌های بلاصاحب از سایر نقاط و شهرها به این محلات ورود می‌کنند و معضل دوچندان خواهد شد اما با حضور سگ‌های واکسینه و عقیم‌سازی شده قلمرو آنها حفظ شده و سگ‌های بلاصاحب دیگری به آن محلات ورود نخواهند کرد.


شمار سگ‌های ولگرد در سرپل‌ذهاب بسیار بالا است

بساطی نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اظهار داشت: وجود سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر یکی از معضلاتی است که سبب نارضایتی شهروندان شده و سیمای شهر را نیز برهم زده است و با توجه به اینکه یکی از مطالبات مردمی از فرمانداری بود رسیدگی به این موضوع در دستور کار فرمانداری قرار گرفت.

معاون عمرانی و برنامه‌ریزی فرمانداری سرپل‌ذهاب افزود: در این رابطه جلساتی با حضور دستگاه‌های متولی شهرستان در محل فرمانداری برگزار و تصمیمات مناسبی برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب اتخاذ شد و شهرداری شهرستان ملزم به ساماندهی آن شد.

وی تصریح کرد : مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که تعداد سگ‌های بلاصاحب و ولگرد در شهرستان آمار بسیار بالایی دارد به‌طوری‌که در ماه‌های اخیر تعداد ۲۰۰ قلاده سگ بلاصاحب توسط شهرداری زنده‌گیری شده و به محلی در مرکز استان برای نگهداری منتقل شده است اما با وجود این جمع‌آوری باز هم می‌بینیم که همچنان معضل مذکور در شهرستان وجود دارد.

بساطی گفت: انجمن حمایت از حیوانات در این زمینه مواظبت و مراقبت لازم را به‌عمل می‌آورد که از کشتن و آزار و اذیت سگ‌های بلاصاحب جلوگیری شود و اقدامات زنده‌گیری، واکسیناسیون و عقیم‌سازی آنها با دقت انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب و انجام اقدامات واکسیناسیون و عقیم‌سازی و حتی نگهداری از آنها نیازمند وجود مراکز نگهداری، تجهیزات پزشکی مناسب و وجود پزشکان و نیروهای متخصص است در کنار این موارد باید اعتبارات  مالی لازم هم برای هزینه‌های جاری این مراکز نگهداری وجود داشته باشد که بتوان سگ‌های بلاصاحب را از سطح شهرها جمع‌آوری کرد.


جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سرپل‌ذهاب در دست اقدام است

علیرضا قطره‌ای نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ قلاده سگ بلا صاحب به صورت زنده از سطح شهرستان جمع‌آوری شده که موجب رفع نگرانی و آسایش شهروندان برای تردد در شهر می‌شود.

شهردار سرپل‌ذهاب افزود: طرح جمع‌آوری سگ‌های بلا صاحب آغاز شده و زنده‌گیری با سرعت در سطح شهر در حال پیگیری است به‌گونه‌ای که تاکنون تعداد ۱۰۰ قلاده سگ از سطح شهر جمع‌آوری شده است.

قطره‌ای تصریح کرد: کانون تولید و زیستگاه سگ‌های بدون صاحب در حاشیه شهر و نزدیکی روستا‌ها قرار دارد.

شهردار سرپل‌ذهاب خاطر نشان کرد:  شناسایی کانون‌های حضور سگ‌های ولگرد در اطراف زمین‌های خالی و مناطق خارج از محدوده کاری در دست اجرا است و اخیراً نیز این کانون‌ها شناسایی شده‌اند.


قطره‌ای افزود: افزایش جمعیت سگ‌ها مشکلات زیادی برای مدیریت شهری به‌وجود آورده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نقاط مختلف شهر، اکیپ‌های جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب فعال شده است.

وی ادامه داد: ملاک شهرداری برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب، امنیت شهروندان است و براساس وظایف قانونی خود اقدام به جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب می‌کند.

قطره‌ای تصریح کرد: سگ‌هایی که توسط مأموران زنده‌گیری می‌شوند، به پناهگاه این حیوانات منتقل و در آنجا اقدامات برای عقیم‌سازی، واکسیناسیون و پاکسازی آنها انجام می‌شود.

شهردار سرپل‌ذهاب در پایان گفت: از شهروندان درخواست می‌شود با  معرفی محل تجمع این حیوانات با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند تا با اجرای مداوم این طرح بتوانیم محیط شهر را در مقابل شیوع بیماری‌ھای قابل انتقال از سگ به انسان ایمن کرده و بستر لازم را برای سلامتی شهروندان فراهم کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، باید سگ‌های بلاصاحب از سطح محلات و کوچه‌ها جمع‌آوری شده و با رعایت نکات مورد توجه انجمن‌های حامی حیوانات انجام گیرد در واقع باید از کشتن آنها خودداری شود البته برای جمع‌آوری حیوانات هم علاقه‌مندانی وجود دارند که با جان و دل وقت خود را در این راه می‌گذرانند.

چالش موجود نداشتن توان کافی مالی است و البته کمک‌های مالی حیوان دوستان نیز به اندازه‌ای نیست که بتواند مخارج مراکز نگهداری را پرداخت کند در نتیجه این افراد نیازمند حمایت ارگان‌های دولتی هستند و شهرداری‌ها به‌عنوان متولیان این امر می‌توانند تنها با تأمین اعتبار لازم این کار بزرگ را به چنین افرادی واگذار کرده و این معضل شهری را مرتفع کنند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از