پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-25 09:57 - شماره خبر : 9974 0
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:

فقدان اطلس جامع توسعه مانع رشد کرمانشاه

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: فقدان اطلس جامع توسعه در استان کرمانشاه و عدم هم‌سویی و هم‌افزایی بخش تولید و تجارت، یکی دیگر از موانع توسعه و رشد استان محسوب می‌شوند.

بهزاد حاتم‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: استان کرمانشاه به واسطه موقعیت ویژه مرزی در غرب کشور دروازه ورود به کشور عراق و اقلیم کردستان و سایر کشورهای عربی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: وجود گمرکات رسمی و بازارچه‌های متعدد، ظرفیت‌های قابل توجهی هستند که مزیت استان محسوب می‌شوند و از حیث تولید و صنعت نیز بیش از یک هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در این استان وجود دارد که در حوزه های مختلف تولیدی، صنعتی و معدنی فعالیت دارند.

حاتم‌زاده در رابطه با مشکلات اقتصادی استان کرمانشاه اذعان کرد: وجود ناترازی‌های کلان مانند کسری بودجه و ناترازی انرژی که متغیرهای بزرگی هستند و بدون شک وضعیت استان‌ها متأثر از آن‌ها است کار را برای رفع مشکلات اقتصادی سخت کرده است لذا در این راستا بحران قطعی مکرر برق در تابستان جاری باعث تعطیلی مکرر واحد‌های تولیدی و صنعتی استان شد و آن‌ها با آسیب‌های جدی روبه‌رو شدند.

وی در ادامه افزود: کسری بودجه و فقدان نقدینگی مورد نیاز برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، یکی از مشکلات بسیار جدی است که صنایع استان و تولیدکنندگان با آن مواجه هستند که در بسیاری از موارد باعث از کار افتادن چرخه تولید در استان کرمانشاه شده است.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: فقدان اطلس جامع توسعه در استان کرمانشاه و عدم هم‌سویی و هم‌افزایی بخش تولید و تجارت، یکی دیگر از موانع توسعه و رشد استان محسوب می‌شوند.

حاتم‌زاده با بیان اینکه استان کرمانشاه فاقد یک رویکرد جامع و هماهنگ است، اظهار کرد: متأسفانه در استان کرمانشاه با فقدان یک رویکرد جامع و هماهنگ مواجه هستیم به این معنا که سیاست‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و بازرگانی همه باید در یک جهت و یک راستا کانالیزه شوند که آن جهت و هدف هم رشد اقتصادی استان است، اما در واقعیت این سیاست‌ها به گونه دیگری رقم می‌خورد.

حاتم‌زاده با اشاره به ناکارآمدی تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی تأکید کرد: طی سال‌های متوالی اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و خانه صنعت و معدن استان کرمانشاه بر اساس مناسبات سنتی و با حداقل ذخیره دانایی مدیریت می‌شوند، اما متأسفانه به دلیل اینکه این اتاق‌ها به شدت سیاست‌زده شده‌اند، همه برنامه‌های آن‌ها تابعی از تحولات سیاسی در استان و بعضاً کشور است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه سیاست‌زدگی متولیان اقتصاد استان نقش مهمی در عدم برون‌رفت از وضع موجود دارند، تصریح کرد: برای خروج از وضعیت نابه‌سامان اقتصادی که استان کرمانشاه با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نیازمند سیاست‌زدایی از تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی هستیم.

حاتم‌زاده در خصوص یکی دیگر از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت موجود، تصریح کرد: ترسیم یک اطلس توسعه با محوریت تروئیکای واردات، تولید و صادرات می‌تواند نقش مؤثری در برون‌رفت از وضعیت موجود داشته باشد، این اطلس توسعه باید به عنوان یک سند راهبردی، کلیه فعالیت‌های تولیدی و تجاری استان را در راستای افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری هدایت کند.

وی در ادامه گفت: ترسیم یک منظومه منسجم برای واردات مواد اولیه صنعتی و نهاده‌های کشاورزی با تأمین به موقع ارز برای تزریق به واحد‌های تولیدی و سپس برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات با بازاریابی علمی و پایدار برای فروش این محصولات در داخل و خارج کشور که خروجی آن ارزآوری و نهایتاً تأمین ارز واردات مواد اولیه از محل صادرات این محصولات خواهد بود.

حاتم‌زاده در پایان گفت: باید تأمین نقدینگی برای سرمایه در گردش و مشوق های مالیاتی و بیمه ای برای تولید کنندگان صورت گیرد، در غیر این صورت به زودی شاهد پیشی گرفتن و سبقت استهلاک سرمایه از سرمایه‌گذاری جدید خواهیم بود که منجر به رکود در تولید و نهایتاً کاهش عرضه و افزایش تقاضا و تورم لجام گسیخته خواهیم شد چرا که میان این گزاره‌ها رابطه علی و معلولی وجود دارد.

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/eR3rA
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار