پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1402-10-11 07:47 - شماره خبر : 3601 0
کندی سرعت، نبود بلیط و نداشتن اداره‌ای استانی؛

پیامدهای تعجیل دولت روحانی در افتتاح پروژه‌ای نیمه‌تمام

به‌دنبال تعجیل در افتتاح پروژه‌ای نیمه‌تمام کماکان مردم کرمانشاه از خدمات حمل و نقل ریلی محروم هستند تا جایی که حتی امکان رزرو بلیط قطار هم وجود ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، استان کرمانشاه که یکی از کلان‌شهرهای غرب کشور است در اسفند سال ۱۳۹۶ به ناوگان ریلی کشور پیوست که خطوط ریلی آن به ۶۰۵ کیلومتر می‌رسد از طرفی این پروژه راه‌آهن غرب بسیار مهم و استراتژیک است چون به مرز خسروی وصل می‌شود و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

با وجود اهمیت ناوگان حمل و نقل ریلی در کرمانشاه، هم‌اکنون راه‌آهن کرمانشاه فاقد اداره‌ای استانی است و زیر نظر اداره کل راه‌آهن منطقه اراک در استان مرکزی فعالیت می‌کند از سوی دیگر سرعت پایین حرکت قطار در ایستگاه‌های آن افزون بر عدم امکان رزرو بلیط موجبات نارضایتی مردم را فراهم کرده که تنها بخشی از پیامدهای تعجیل در افتتاح پروژه‌ای نیمه‌تمام است.


بسیاری از مسافران در تهیه بلیت مسیر کرمانشاه به مشهد از طریق سامانه‌های فروش برخط با مشکل مواجه‌ هستند زیرا سایت‌های اینترنتی عمدتا تکمیل ظرفیت را نشان می‌دهند و اگر در تهیه بلیط، بخت با آنها یار باشد با مشکلات دیگری همچون عدم سرویس‌دهی مناسب مواجه خواهند شد!


امکان رزرو بلیط قطار میسر نشد

س.امیریان در گفتگو با مرصادنیوز، از تهیه بلیط قطار کرمانشاه به مشهد گلایه کرد و اظهار داشت: من در ماه گذشته از یک هفته پیش هتل خود را در مشهد رزرو کرده بودم اما برای این مسیر بلیت قطار پیدا نکردم.

وی گفت: این مسیر یکی از مسیرهای پرتقاضا است و با توجه به اینکه ایام نوروز در پیش است باید مسئولان این مسائل را بررسی کنند.


گلایه از سرویس‌دهی نامناسب

همچنین ص. مرادی یکی از مسافران دیگری بود که تجربه سفر با قطار کرمانشاه را داشته، گفت: ما به‌صورت کاروانی اعزام شدیم و بلیط را مدیر کاروان تهیه کرده بود اما با توجه به اینکه این مسیر تا مشهد حدود ۲۲ ساعت است باید امکانات پذیرایی بهتری در اختیار مسافر قرار گیرد.

وی از عدم ارائه سرویس‌دهی مناسب در قطار انتقاد کرد و گفت: در یک کوپه 6 نفره که تعداد زیاد است مسافر راحت نیست، صندلی کوپه‌ها خیلی مناسب نیست و کثیف هستند.


نارضایتی از خدمات‌رسانی بسیار ضعیف

گ. امیری از دیگر مسافران در گفتگو با مرصادنیوز، اظهار داشت: در این مسیر طولانی که بیش از ۲۱ ساعت است به‌غیر از یک بطری آب معدنی دیگر خبری از پذیرایی نبود.

وی همچنین از عدم نظافت سرویس بهداشتی و سر و صدای قطار انتقاد کرد و گفت: حتی پنجره قطار هم باز نمی‌شود و این برای افرادی که مشکل تنفسی دارند یک معضل است.

امیری همچنین با انتقاد از اینکه به‌صورت انفرادی در سامانه به سختی می‌توان بلیط رزرو کرد، افزود: فروش حضوری بلیت قطار باعث شده که بسیاری از آژانس‌ها سفارشات از پیش گرفته خود را از طریق کاروان‌ها به فروش برسانند در نتیجه دیگر برای سایر افراد باقی نمی‌ماند.


 پیگیر رفع مشکلات قطار کرمانشاه هستیم

طهماسب نجفی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: طی تماسی با مدیر کل راه‌آهن اراک درباره سرعت قطار کرمانشاه به مشهد و نوع واگن‌ها جویا شدم که ظاهرا اکنون امکان بهبود وضعیت وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: سرعت کنونی قطار با زیرساخت‌های ریلی متناسب است اما یک سری نواقص دارد که باید برطرف شود.

وی با بیان اینکه در ایام اربعین به‌صورت فوق‌العاده به این مسیر توجه شد، خاطرنشان کرد: واگن‌هایی که در مدت زمان اربعین استفاده شدند از کیفیت بهتری نسبت به واگن‌های کنونی برخوردار بودند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با ابراز بی‌اطلاعی از موضوع تهیه بلیط قطار از پیگیری برای رفع مشکلات در آینده خبر داد.


خدمات‌دهی مطلوب در گرو تغییر سازمان قطار است

سعید ترکی نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: محدودیتی برای تعداد بلیت وجود ندارد زیرا میزان و تعداد بلیت‌های قطار کرمانشاه بر اساس حرکت یک روز در میان قطار از این ایستگاه بوده که بیش از ۵۲۰ صندلی است.

مدیرکل راه‌آهن منطقه اراک افزود: سرعت قطارها بر اساس دستورالعمل‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و امکانات داخل کوپه‌ها بر اساس درجه قطارها تعیین شده است.

وی خاطرنشان کرد: قطارها از نظر کیفیت به دو دسته چهار تخته و ۶ تخته تقسیم شده‌اند که با قیمت‌ها و مزایای رفاهی متفاوتی در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

ترکی تصریح کرد: برنامه‌هایی اعم از پیگیری برای افزایش قطارهای مسافری ایستگاه کرمانشاه و نیز در صورت امکان تغییر سازمان قطار برای خدمات‌دهی مطلوب‌تر به مسافران در دست اقدام است.

وی در ادامه سختی‌های خرید بلیط به صورت اینترنتی، افزود: همه مسافران در سراسر کشور می‌توانند از طریق اپلکیشن‌های مختلف و وب سایت‌های اینترنتی و دارای صلاحیت برای تمام مسیرهای ریلی اقدام به تهیه بلیت‌ کنند.

وی همچنین به قیمت بلیت‌های قطار کرمانشاه، تهران و مشهد اشاره کرد و گفت: قیمت بلیط کرمانشاه به تهران ۶ تخته ۱۵۱ هزار  تومان، کرمانشاه به مشهد ۶ تخته ۳۵۵ هزار تومان و کرمانشاه به مشهد چهار تخته ۵۲۹ هزار تومان است.

به گزارش مرصادنیوز، با توجه به اینکه قطار پس از هواپیما رتبه دوم پر مخاطب‌ترین وسائل نقلیه برای سفر را به خود اختصاص می‌دهد راه‌آهن باید در این حوزه برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد تا شاهد بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل ریلی باشیم.

همچنین از آنجا که حوزه ریلی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حمل و نقلی کشور به شمار می‌رود و نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات جاده‌ای دارد و توسعه آن در کاهش مصرف سوخت بسیار تاثیرگذار است باید در این حوزه تمهیدات لازم در نظر گرفته شود تا شاهد رونق حمل و نقل ریلی در کشور باشیم‌.

 

انتهای خبر/

پیامدهای تعجیل دولت روحانی در افتتاح پروژه‌ای نیمه‌تمام
https://mersadnews.ir/short/eoPod
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار