حالت تاریک
پتروشیمی سنقر نیازمند نگاه ویژه مسئولان
مدیرعامل پتروشیمی نگین سنقر مطرح کرد:

پتروشیمی سنقر نیازمند نگاه ویژه مسئولان

مدیرعامل پتروشیمی نگین سنقر گفت: ماده متیل‌آمین ارزآوری بالا و ظرفیت اشتغالزایی خوبی برای شهرستان سنقر است اما در روند تکمیل پروژه از لحاظ مالی دچار مشکل شده که نگاه ویژه مسئولان امر را بیش از پیش می‌طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شرکت صنایع شیمیایی نگین سنقر با هدف تولید سالیانه ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن متیل‌آمین و با چشم‌انداز تأمین خوراک برای بازارهای داخلی به‌عنوان ششمین طرح در دنیا و اولین طرح در ایران تأسیس شده است. 

زمین اختصاص یافته به این شرکت به مساحت ۵٫۴ هکتار، که تولید بخش بالادستی متیل‌آمین و بخش پایین‌دستی محصولات مشتق شده از تولیدات بالادستی است.

ماده متیل‌آمین دارای کاربردهای فراوان در بخش داروسازی، صنعت، کشاورزی و نظامی دارد که ارزآوری بالا و ظرفیت اشتغالزایی خوبی برای شهرستان سنقر است اما روند تکمیل پروژه از لحاظ مالی دچار مشکل شده که نگاه ویژه مسئولان امر را بیش از پیش می‌طلبد بر همین اساس با یوسف شریفی مدیرعامل شرکت پتروشیمی نگین سنقر به گفتگو نشسته‌ایم که شرح آن در ادامه می‌آید؛ 

مرصادنیوز: در مورد مشخصات طرح تولید متیل‌آمین در شرکت پتروشیمی سنقر و کاربردهای این ماده توضیحاتی بفرمایید؟ 

شریفی: متیل‌آمین به عنوان اولین طرح در کشور  و  ششمین طرح در  دنیا  است، این ماده کاربردهای وسیعی دارد از جمله در  بخش داروسازی به‌عنوان مواد اولیه در تولید آمپول انسولین و قرص قند برای بیماران دیابتی کاربرد دارد همچنین در تولید علف‌کش‌ها، حشره‌کش، سموم و دربخش‌های نظامی، پالایش و پتروشیمی کاربرد دارد. 

مرصادنیوز: پروژه تا چه حد پیشرفت فیزیکی داشته است و زمان اتمام پروژه را تا چندسال برآورد می‌کنید؟ 

شریفی: پروژه در سال ۱۴۰۰ کلید خورد و تاکنون ۶۳/۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در واقع این پروژه باید در سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسید  متأسفانه در روند تکمیل با چالش‌هایی روبرو شد و مشکل اصلی هم مربوط به مشکلات فنی مهندسی بود که نهایی نشده بود و عملیات اجرایی آن به تعویق افتاد اما با حضور بنده، همکاران و پیگیری‌های انجام شده بخش عمده این مشکلات حل شد و تمام مسائل فنی، مهندسی پروژه حل و تمام نقشه‌های مهندسی پروژه، نهایی شد، در حال حاضر پروژه از لحاظ مهندسی ۹۴ درصد پیشرفت دارد. 

مرصادنیوز: میزان هزینه برای اتمام وحتی در روند تکمیل پروژه چقدر بوده است؟ 

شریفی: این طرح ۱۷ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و  ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی داشته است متأسفانه به مدت ۶ ماه اخیر شدیداً با مشکل مالی در راستای تکمیل پروژه و طرح مواجه هستیم  حتی در پرداخت حقوق پرسنل دچار مشکل شده‌ایم، خردادماه ۱۴۰۳ از ما خواسته شد که طرح تعطیل شود حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از سایر پتروشیمی‌ها به ناچار قرض کردیم تا مجموعه به فعالیت خود ادامه دهد، با توجه به رایزنی‌هایی که با بانک ملت، تجارت و صادرات انجام شد هیچ کدام از بانک‌ها به تعهدات خود عمل نکردند درحالی که برای تسریع در روند تکمیل پروژه و خرید تجهیزات نیازمند حمایت مسئولان امر در سطح شهرستان، استان و کشور هستیم چرا که این طرح بسیار ارزشمند و ملی درخور توجه و حمایت ویژه است و مکاتبات و جلسات متعددی هم با مسئولان برگزار شده و مشکل پتروشیمی را منعکس کردیم. 

اگر هزینه بالغ بر ۷ میلیون یورو به علاوه ۱/۸ همت هزینه لازم برای تکمیل پروژه تأمین شود این پروژه تا چند ماه آینده به پیش‌راه‌اندازی می‌رسد و از تعطیلی طرح جلوگیری می‌شود. 

معضل دیگری که با آن مواجه هستیم قرارداد خارجی است که پیش‌پرداخت آن برای ساخت تجهیزات در کشور چین پرداخت شده و برای واردات تجهیزات طی آخرین نامه‌ای که از شرکت چینی دریافت کردیم اگر تا پایان شهریور هزینه‌ها را به این شرکت خارجی پرداخت نکنیم قرارداد ما توسط آن‌ها فسق می‌شود. 

مرصادنیوز: نحوه جذب و به‌کارگیری نیرو در پتروشیمی نگین سنقر در زمان بهره‌برداری به چه صورت خواهد بود؟ 

شریفی: زمانی که پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد جذب نیروها در بخش فرآیندی بر اساس اعلام نیاز رشته‌های تخصصی و بر مبنای چارت از طریق جذب آزمون سراسری خواهد بود افرادی که حدنصاب نمره را کسب کنند پس از گذراندن یک‌سری دوره‌های آموزشی تخصصی می‌توانند در مجموعه مشغول به‌کار شوند افراد حال حاضر هم که در مجموعه مشغول هستند به‌صورت قراردادی با پیمانکار مشغول به‌کار و موقت تا زمان بهره‌برداری پروژه حضور دارند. 

مرصادنیوز: جذب نیروها بر اساس اعلام نیاز چند درصد بومی و چند درصد غیربومی خواهد بود؟ 

شریفی: درحال حاضر ۹۷ درصد نیروهایی که در پتروشیمی سنقر مشغول هستند بومی و ۳ درصد غیربومی خارج از استان هستند در تمام پروژه‌ها جذب نیرو ۶۰ درصد بومی و ۴۰ درصد غیربومی است و دغدغه بنده این است که اولویت  جذب با نیروهای شهرستان و بومی باشد. 

مرصادنیوز: با توجه به نگرانی شهروندان پتروشیمی سنقر از لحاظ  آلایندگی آن برای محیط زیست چه تبعات و خطراتی ممکن است، ایجاد شود؟ 

شریفی: در هرصنعتی سه آلاینده مضر وارد محیط می‌شود از جمله نشست آلودگی‌های گازی، آلودگی‌های پسماند و آلودگی‌های جامد صنایع اما طبق رایزنی‌ها با لایسنسور و با حذف هزینه سیستم فلر که جزو پکیج مجموعه بود موجبات جلوگیری از آلودگی، سوختن گازهای اضافه و انتشار در محیط فراهم شد در نتیجه مجدد به عمل فرآیند بازخواهد گشت، پساب‌های آبی و آلودگی‌ها را هم طی فرآیندی تبدیل و کنترل کردیم پس طرح  از لحاظ محیط زیستی خطر خاصی  ندارد. 

مرصادنیوز: آیا این پتروشیمی فاز و زیرمجموعه دیگری هم خواهد داشت؟ 

شریفی: بله اگر تکمیل پروژه انجام شود ۶ طرح پایین‌دستی دیگر  برنامه‌ریزی شده که بسیار سودآور خواهد بود و اقدامات فنی مهندسی آن آماده است و برای تکمیل روند پروژه از لحاظ مالی نیازمند و تقاضامند حمایت ویژه مسئولان امر هستیم. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از