حالت تاریک
مدرس حوزه علمیه مطرح کرد:

تبیین حقایق نظام خنثی‌گر تهاجم ترکیبی دشمن

تبیین حقایق نظام خنثی‌گر تهاجم ترکیبی دشمن

مدرس حوزه علمیه گفت: مهم‌ترین کارکرد دشمن در تهاجم ترکیبی موج سواری بر ضعف و آسیب، مواضع و سخنان ناپخته یا عمل غیرمعقول یک مسئول و اتخاذ سیاست اشتباهی است که براساس آن هجمه به اهداف راهبردی نظام وارد می‌شود.

ناهید شاه‌ملکی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: از منظر قرآن کریم حق و باطل دو جریان تاریخ بشر بوده که جنگ در ابعاد مختلف همیشه بین آن‌ها وجود داشته اما در قرن ۲۱ با شکل جدیدی از جنگ مواجه هستیم که در ادبیات نظامی به جنگ هیبریدی یا ترکیبی معروف است.

وی گفت: جنگ یا تهدید ترکیبی، پدیده بسیار گسترده از مبارزاتی است که از میدان نبرد تا فشارهای اقتصادی، تحریم‌ها، وجوه گوناگون جنگ سایبری، دیپلماسی عمومی، جنگ نرم اعم از جنگ روانی، جنگ شناختی، تهاجم فرهنگی را در بر می‌گیرد.

این مدرس حوزه علمیه به نقل از بیانات رهبر انقلاب، افزود: دشمن ما، امروز به یک تهاجم ترکیبی دست‌زده است؛ تهاجمی که ترکیبی از بازیگران خرد و کلان و دولتی و غیردولتی را دربر می‌گیرد و به صورت جبهه‌ای و دسته‌جمعی از طریق به‌کارگیری هوشمندانه همه منابع قدرت سخت و نیمه‌سخت و نرم و همه ابزارها، شیوه‌ها، تکنیک و تاکتیک‌های نرم و سخت، تمام هدف‌های راهبردی نظام در عرصه‌های اقتصادی، سیاستی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی را هم‌زمان مورد تهاجم قرار داده است.

وی ذهن و قلب ملت ایران را میدان اصلی این نبرد برشمرد و بیان کرد: به زعم دشمن، فروپاشی نظام اسلامی نیز از طریق اشغال و تسخیر این میدان مبارزه میسر است؛ چرا که وقتی خاک‌ریزهای معرفتی و نگرش افراد یا جامعه‌ای سست شود و خاک‌ریزهای شناختی، اعتقادی و ایمانی نفوذپذیر شد، مقاومت‌های درونی خود را از دست می‌دهد.

شاه‌ملکی ضمن اشاره به اینکه مهاجمان اصلی این جنگ، محور غربی، عربی و عبری و ایرانی وابسته و ضد انقلاب هستند، تصریح کرد: از جمله اقدامات آن‌ها برای تهاجم ترکیبی، اتحاد و ائتلاف بین اپوزیسیون‌های مختلف و معارض ایران اعم از سلطنت‌طلبان، جمهوری‌خواهان، تجزیه‌طلبان قومی و گروه‌های معاند مذهبی و هماهنگ کردن راهبردها و تاکتیک‌های آن‌ها بر ضد جمهوری اسلامی و راه‌اندازی رسانه‌های فارسی زبان و به‌کارگیری ضد انقلاب و مخالفان ایران در این رسانه‌ها و مدیریت رسانه‌های فارسی زبان برای برخورد هماهنگ و هم‌افزا است.

این پژوهشگر حوزه علوم دین و رسانه، یکی از کارکردهای جنگ رسانه را، تحریف حقایق جامعه و معارف و تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد و عنوان کرد: علت اولویت یافتن ابزار رسانه با تکنیک‌هایی مانند روایت‌سازی‌های دروغین و تحریف حقایق در جنگ ترکیبی، نقش و محوریت اراده‌ها در این عرصه نوین جنگی است.

وی در ادامه بیان کرد: با وجود این، تهدید، تحریم و تحریف جایگاه خود را در جنگ ترکیبی پیدا می‌کند چرا که هدف هر سه، شکستن اراده ملت ایران و تغییر رفتار و واژگونی نظام جمهوری اسلامی ایران است، به همین جهت مقام معظم رهبری مکرر می‌فرمایند: شیاطین با ابزار رسانه در حال ترویج دروغ و تزیین حرف‌های بی‌مبنا هستند تا با کاهش‌ایمان و اعتماد به نفس عمومی، ملت را مأیوس و نامید کنند.

وی با بیان اینکه ذهنیت افکار عمومی به دلیل فشارهای سنگین اقتصادی و تبلیغات مسموم‌کننده، مجروح و آماده اقدام تهاجمی دیگری برای تکمیل پازل مقابله ترکیبی با نظام اسلامی شد، گفت: می‌توان به صورت هوشمندانه از طریق امپراتوری رسانه‌ای عملیاتی کرد که یکی از این اقدامات، اجرای جنگ روایت‌ها است که با دست‌کاری روایت‌های اصیل و ارائه روایت بدلی، رویکرد جامعه به نظام اسلامی، کارگزاران آن و ایدئولوژی حاکم را دگرگون می‌سازد.

شاه‌ملکی با بیان اینکه در جنگ روایت‌ها کسی پیروز است که روایت خود را از اتفاقات، عملکردها و ارزش‌ها در ذهن افکار عمومی بگنجاند، در ادامه تبیین و اقناع درست را راه مقابله با این تهاجم عنوان کرد و اظهار داشت: مقام معظم رهبری فرمودند: باید با این تهاجم مقابله کرد چه اینکه ما با ذهن‌ها و دل‌ها مواجه هستیم و باید دل‌ها قانع شود اگر دل‌ها قانع نشد، بدن‌ها به راه نمی‌افتد، جسم‌ها به‌کار نمی‌افتد و این فرق بین تفکر اسلامی و غیر اسلامی است.

این مدرس حوزه علمیه، آموزش جهادگران و شناخت ماهیت جنگ ترکیبی و میدان جنگ را از ضروریات این جنگ برشمرد و بیان کرد: مهم‌ترین کارکرد دشمن در تهاجم ترکیبی موج سواری بر ضعف و آسیب، مواضع و سخنان ناپخته یا عمل غیرمعقول یک مسئول و اتخاذ سیاست اشتباهی است که براساس آن هجمه به اهداف راهبردی نظام وارد می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: در جهاد تبیین برای خنثی‌سازی تهاجم ترکیبی دشمن، ضمن تبیین حقایق نظام و واقعیت‌های جامعه و جداسازی آن‌ها از بیراهه‌ها و انحراف‌ها و پاسخ متقن و به هنگام شبهه افکنی‌ها و تحریف‌ها باید ضعف‌ها را برطرف کرد و همواره خود و دیگران را از مواضعی که ممکن است مورد سوء استفاده دشمن قرار گیرد، پرهیز داد بر این پایه تبیین باید به دور از جنجال و هیاهو و با بیان بلیغ و مستدل باشد به‌گونه‌ای که به جان و دل بنشیند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از