
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث استان کرمانشاه:
مزاحمان تلفنی جان بیماران کرمانشاهی را تهدید میکنند
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: افزایش تماسهای مزاحم، کمبود آمبولانس و پایگاههای امدادی، اورژانس کرمانشاه را با چالشهای جدی برای نجات جان بیماران مواجه کرده است.
مسعود قلعهسفیدی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاعرسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه امسال حدود ۱۸۲ هزار تماس با اورژانس کرمانشاه ثبت شده، اظهار داشت: متأسفانه ۲۳ هزار تماس از این تعداد مربوط به مزاحمان تلفنی بوده که بخش زیادی از ظرفیت و زمان نیروهای امدادی را تلف کرده است.
وی تأکید کرد: بخش قابل توجهی از این تماسها منجر به اعزام بیمورد آمبولانس میشود؛ در حالی که در محل خبری از بیمار نیست و همین مسئله موجب تأخیر در رسیدن امدادگران به بیماران واقعی و کاهش کیفیت خدمات میشود.
به گفته رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه مزاحمتهای تلفنی، زمان طلایی رسیدن بر بالین بیمار را از بین میبرد و در مواردی حتی جان افراد را به خطر میاندازد.
وی خواستار برخورد قاطعتر و اعمال قوانین بازدارنده شدیدتر از سوی دستگاههای قضائی و نظارتی شد و افزود: پیشنهاد میشود که مزاحمان تلفنی علاوه بر مجازاتهای معمول، از دریافت برخی خدمات دولتی و اجتماعی نیز محروم شوند تا بازدارندگی بیشتری در این حوزه اعمال شود و جان بیماران واقعی به خطر نیفتد.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین به آمار مأموریتهای انجامشده در استان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۳۹ هزار و ۶۰۰ مأموریت توسط نیروهای اورژانس انجام شده که شامل بیش از ۸ هزار مأموریت ترافیکی و بیش از ۳۱ هزار مأموریت غیرترافیکی است.
وی ادامه داد: در این بازه زمانی، حدود ۴۵ هزار نفر از خدمات اورژانس بهرهمند شدهاند؛ که از این تعداد، بیش از ۹ هزار مصدوم ناشی از حوادث ترافیکی و بیش از ۳۵ هزار بیمار غیرترافیکی بودهاند که نیاز به خدمات اورژانسی داشتند.
یکی از نگرانیهای مطرحشده از سوی رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، کمبود زیرساختهای امدادی در استان کرمانشاه بود و به گفته وی، استاندارد جهانی برای استقرار پایگاههای اورژانس، داشتن یک پایگاه به ازای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت است.
وی با اشاره به اینکه کرمانشاه امروز با کمبود ۳۳ پایگاه اورژانس مواجه است، اعلام کرد: کمبود پایگاه نهتنها ارائه خدمات را کندتر میکند بلکه فاصله زمانی رسیدن به بیمار را نیز افزایش داده است؛ موضوعی که در موارد بحرانی میتواند مرگبار باشد.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه همچنین بیان کرد: در حال حاضر این استان با کمبود ۲۰ دستگاه آمبولانس نیز روبهروست.
قلعهسفیدی افزود: قیمت هر آمبولانس حدود ۱۰ میلیارد تومان برآورد میشود و این کمبود هزینههای قابل توجهی به سیستم درمانی تحمیل میکند.
وی گفت: این کمبودها در حالی است که میانگین زمان رسیدن اورژانس بر بالین بیمار در کشور حدود ۱۰ دقیقه است، اما در کرمانشاه این زمان به ۱۵ دقیقه میرسد؛ بخشی از این تأخیر، ناشی از مزاحمتهای تلفنی و بخشی دیگر ناشی از کمبود ناوگان امدادی است.
قلعهسفیدی تصریح کرد: در حال حاضر، اورژانس استان کرمانشاه با ۸۶ پایگاه جادهای و شهری، یک پایگاه هوایی، سه دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۱۰ موتورلانس و ۹۳۰ نیروی متخصص فعالیت میکند؛ اما این امکانات برای جمعیت استان کافی نیست.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اضافه کرد: اورژانس کرمانشاه از سال ۱۳۵۸ فعالیت خود را آغاز کرده و هماکنون با تمام ظرفیت موجود مشغول خدمترسانی است؛ با این حال، افزایش جمعیت، رشد حوادث و تماسهای غیرضروری فشار زیادی بر نیروها وارد کرده است.
وی همچنین از پائینبودن حقوق نیروهای اورژانس در مقایسه با دیگر کارکنان دانشگاه علوم پزشکی انتقاد کرد و گفت: همکاران ما در خط مقدم نجات جان مردم هستند اما دریافتی آنها در مقایسه با سایر نیروهای دانشگاهی کمتر است که نیازمند بازنگری است.
قلعهسفیدی ابراز امیدواری کرد: با توجه به حساسیت کار اورژانس و اهمیت خدمات پیشبیمارستانی، مسئولان در سطح ملی و استانی نگاه دقیقتری به مشکلات موجود داشته باشند و گامهای مؤثری در راستای رفع این چالشها برداشته شود.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!