حالت تاریک
۳۰ هزار کرمانشاهی امسال اهدا خون کردند
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه خبر داد:

۳۰ هزار کرمانشاهی امسال اهدا خون کردند

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به افزایش 11 درصدی اهدای خون در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: ۳۰ هزار کرمانشاهی امسال اهدا خون کردند.

مریم میرزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: ذخایر خونی استان کرمانشاه هم‌اکنون از شرایط مطلوبی برخوردار است اما به دلیل تعطیلی دو روز گذشته و کاهش تعداد اهداکنندگان ممکن است طی امروز و فردا با کمبود فرآورده خونی پلاکت مواجه شویم.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: خون و فرآورده‌های آن یک نیاز حیاتی برای بیماران نیازمند و مراکز درمانی محسوب می‌شود که تنها راه تأمین آن اهدای خون است و این ماده حیاتی هیچ‌گونه جایگزینی ندارد.

میرزاده تصریح کرد: مرکز انتقال خون استان کرمانشاه در روزهای غیرتعطیل از ساعت هفت صبح تا هفت شب و در روزهای تعطیل از ساعت هفت صبح تا ساعت ۱۳ آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

وی ادامه داد: استان کرمانشاه دارای ۲۴ مرکز درمانی است که سازمان انتقال خون وظیفه تأمین فرآورده‌های خونی را برای آن‌ها برعهده دارد که فرآورده پلاکت برای بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان و افرادی که با کاهش سطح پلاکت مواجه‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد و چنان‌چه این نیاز تأمین نشود احتمال مرگ و میر افراد به‌ دلیل خون‌ریزی وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه بانوان محدودیتی برای اهدای خون ندارند، بیان کرد: متأسفانه تنها ۵/۵ درصد از اهداکنندگان خون در استان کرمانشاه بانوان هستند که نیازمند فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتری در این حوزه هستیم و ۹۴/۵ درصد اهداکنندگان خون را آقایان تشکیل می‌دهند.

میرزاده با بیان اینکه سن اهداکنندگان خون در استان کرمانشاه رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان انتقال خون در کشور و به تبع آن در استان کرمانشاه شناسایی و جذب اهداکنندگان جدید در رده سنی زیر ۳۵ سال است تا بتوانیم از این طریق نیاز مراکز درمانی را تأمین کنیم.

وی عنوان کرد: طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۳۰ هزار نفر نسبت به اهدا خون و ۵۰۰ نفر اهدای پلاکت مستقیم اقدام کردند که ۵۰ درصد ۵۰ درصد اهداکنندگان کرمانشاهی اهداکننده مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه تأکید کرد: استان کرمانشاه طی سال جاری رتبه برتر کشور را در حوزه افزایش اهداکنندگان بانوان کسب کرده که امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از