حالت تاریک
Logo
شنبه, 28 مهر 1403
قند، نمک و کلسترول متهمان ردیف اول‌اند
از شوری و شیرینی غذاها تا تلخی بیماری‌ها؛

قند، نمک و کلسترول متهمان ردیف اول‌اند

قند، نمک و چربی به‌عنوان سموم سفید سفره‌نشین قاتلان خاموش زندگی امروزه ما محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ متخصصان تغذیه معتقدند عدم رعایت اصول تغذیه، آشفتگی، تنش و احتمال ابتلا به انواع بیماری را افزایش می‌دهد و در مقابل آن پیروی از رژیم غذایی سالم در پیشگیری از بیماری‌های جسمانی و روحی تأثیر به‌سزایی دارد.

بنابراین یک برنامه غذایی سالم باید همه گروه‌های غذایی اعم از آب، نان و غلات، لبنیات، پروتئین، روغن، دانه‌ها و مغزدانه‌ها، سبزیجات و... را دربرگیرد.

ضرورت اصلاح الگوی غذایی جامعه با آموزش و آگاهی

رضا تحویلیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از عمده‌ترین دلایل بروز بیماری‌ها در افراد سبک غذایی غلط و سبک زندگی ناسالم است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: افراد اگر بتوانند میزان و کیفیت مواد غذایی را که وارد بدن خود می‌کنند تحت کنترل در بیاورند می‌توانند تا حد زیادی از ابتلا به بیماری‌ پیشگیری و یا آن را کنترل کنند.

وی در ادامه گفت: آموزش به‌عنوان یکی از راهبردهای کاربردی بر امنیت غذایی تأثیرگذار است به نحوی که مردم را به مصرف کمتر مواد غذایی ناسالم و افزایش مصرف مواد غذایی سالم تشویق کند.

تحویلیان با تأکید بر رعایت اصول تغذیه، خاطرنشان کرد: افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌ها، حبوبات و لبنیات می‌تواند کمک قابل توجهی به ارتقای امنیت غذایی خانوار و سلامتی آن‌ها کمک می‌کند.

وی  با بیان اینکه یک برنامه غذایی سالم باید همه‌ نوع گروه غذایی در آن باشد، گفت: افزایش مصرف قندهای ساده، نمک و چربی در ایجاد و تشدید بیماری‌هایی چون چاقی و اضافه وزن، دیابت، بیماری‌های قلبی و پُرفشاری خون بسیار مؤثر است.

تحویلیان بیان کرد: بهترین توصیه برای افراد این است که به غذای خود بنگرند و ببینند که چه می‌خورند همچنین سبک زندگی خود را نیز باید مشاهده کنند و اموری همچون خواب درست و کافی و فعالیت‌های جسمانی مناسب را مد نظر داشته باشند.

نمکدان را از سفره حذف کنید

عبدالله سعادت‌فر در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اولین ماده‌ای که برای سلامتی بدن و از جمله کلیه‌ها مهم است نوشیدن آب به میزان کافی بلکه زیاد است زیرا نوشیدن آب مانع تشکیل سنگ در کلیه می‌شود، علاوه بر آن از آنجا که کلیه‌ها محل دفع سموم و مواد مضر هستند باید آب کافی به کلیه‌ها برسد تا تسویه و فیتراسیون در کلیه انجام شود.

این متخصص اورولوژی افزود: یکی از مواردی که موجب تشکیل سنگ‌های کلیوی می‌شود نمک است لذا باید نمکدان از سر سفره‌ها حذف شود و به جای استفاده از نمک در سر سفره به میزان کافی در هنگام پخت در غذا ریخته شود، این اقدام باعث می‌شود تا سنگ‌های کلیوی کمتر تشکیل شوند.

وی گفت: یکی دیگر از مواردی که بر روی کلیه‌ها تأثیرگذار هستند مکمل‌ها، پودرها و موادی است که ورزشکاران و افراد لاغر برای حجم‌گرفتن و چاق‌شدن استفاده می‌کنند این مواد سرشار از پروتئین‌های سنگین هستند زیرا کلیه افراد و به‌ویژه کسانی که نارسایی کلیوی دارند به راحتی قادر به دفع این مواد سنگین نیستند پس اگر به هر دلیل کسی می‌خواهد این مواد را مورد استفاده قرار دهد حتمأ باید آن‌ها را با آب بسیار زیاد استفاده کند.

سعادت‌فر ادامه داد: هورمون‌های رشد و تستسترون نیز بسیار مضر هستند و علاوه بر مشکلات کلیوی باعث ناباروری و ایجاد اختلالات در غدد هورمونی دیگر می‌شوند؛ درصد نوع و شکل سنگ کلیه در افراد متفاوت است شدیدترین نوع سنگ کلیه کلسیم اگزالات و سپس سنگ‌های اسید اوریکی هستند، نقش اسید اوریک در تشکیل سنگ‌های کلیوی بسیار پررنگ است.

وی تصریح کرد: کریستال‌های اوره داخل ادرار رسوب می‌کنند این ماده در گوشت قرمز بسیار زیاد است از این‌رو مصرف بی‌رویه گوشت قرمز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، دو دسته از افراد باید کمتر از گوشت قرمز استفاده کنند یک دسته کسانی هستند که سابقه تشکیل سنگ‌های کلیوی و دسته دیگر افرادی هستند که نارسایی‌های کلیوی دارند.


مواد غذایی حاوی کلسیم حساب‌شده مصرف شود

سعادت‌فر بیان کرد: هرچند کلسیم اگزالات شایع‌ترین نوع و نیز علت تشکیل سنگ‌های کلیوی است با این حال حذف کامل کلسیم و پرهیز از مصرف آن توصیه نمی‌شود، پس می‌توان همچنان به مصرف حساب‌شده مواد غذایی دارای کلسیم همچون شیر ادامه داد اما در مورد قرص‌های کلسیم باید بسیار احتیاط کرد و در صورت استفاده حتماً باید با آب بسیار زیاد مصرف شوند، اگر مصرف کلسیم قطع شود پوکی استخوان به وجود می‌آید و تشکیل سنگ در کلیه‌ها نیز در جای خود باقی می‌ماند، بلورهای نمک و کلروسدیوم بیشتر باعث رسوب اگزالات در کلیه می‌شوند تا کلسیم.

وی افزود: محدودیت‌های غذایی برای کسانی که سنگ‌های کلیوی از جنس اگزالات دارند توصیه می‌شود این افراد باید از مصرف نوشابه مشکی، چای پررنگ، قهوه، کاکائو نوشیدنی‌های انرژی‌زا و ویتامین‌هایی که دارای اگزالات هستند و نیز دل و جگر و کله‌پاچه در سنگ‌سازی نقش دارند، این افراد باید لبنیات به‌ویژه دوغ کشک و پنیر را به‌صورت کاملاً کم‌نمک استفاده کنند. 

جوشاندن آب املاح ضروری را از بین می‌برد

سعادت‌فر گفت: برخی معتقدند باید آب را بجوشانند و سپس آن را استفاده کنند این کار بسیار اشتباه است و استفاده از آب لوله‌کشی و یا تصفیه‌شده مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ جوشاندن آب نه‌تنها فایده‌ای ندارد بلکه موجب از بین‌رفتن برخی املاح ضروری و مهم نیز در آن می‌شود که از آن جمله می‌توان به فلوئور، منگنز و پتاسیم اشاره کرد در واقع این مواد پس از جوشیدن آب دیگر در آن وجود ندارند و کمبود این موارد خود آسیب‌زا است.

وی افزود: می‌توان از همان آب معمولی شهری و لوله‌کشی استفاده کرد و اگر کسی احساس می‌کند این آب دارای مزه، بو یا طعم است می‌تواند از تصفیه‌کننده‌های آب و یا از آب معدنی استفاده کند، علاوه بر آن در فصل‌هایی که تعریق بدن بیشتر است باید آب بیشتری استفاده شود البته نباید به این دلیل که در فصول سرد تعریق کمتر است آب کمتری نیز استفاده شود بلکه برعکس در این فصول نیز آب کافی و لازم استفاده شود طوری که افراد در روز حداقل پنج بار دفع ادرار داشته باشند، کسانی هم که سابقه سنگ‌سازی کلیه دارند حداقل روزانه باید ۶ بار با مثانه پر دفع ادرار داشته باشند تا جریان دفع ادرار برقرار باشد.

نان کامل، نانی است که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود

فرح‌بخش دیبا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با بیان اینکه در فرهنگ ایرانیان نان از جایگاه و اهمیتی بالا برخوردار است، اظهار داشت: بهتر است شهروندان برای سلامتی بدن از نان کامل استفاده کنند. 

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کنگاور افزود: نان کامل یا نان گندم کامل، نانی است که از آرد سبوس‌دار تهیه می‌شود و فاقد هر نوع مواد افزودنی است.

وی با تأکيد بر اینکه این نان سرشار از مواد مغذی است و ویژگی‌های خاصی دارد، خاطرنشان کرد: رنگ نان کامل تیره است که نشان‌دهنده درصد بالای سبوس آن است همچنین، این نان سرشار از سبوس و جوانه گندم است که به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

نان کامل دارای فیبر بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی است

دیبا تصریح کرد: نان کامل به دلیل داشتن فیبر بالا، ویتامین‌ها و مواد معدنی، فواید بسیاری برای سلامتی دارد تا جایی که مصرف این نان می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش کلسترول، کنترل قند خون و احساس سیری طولانی‌تر کمک کند همچنین، فیبر موجود در نان کامل از یبوست جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد. 

وی در ادامه به بیان نکاتی برای نگهداری نان پرداخت و گفت: هنگام خرید حتماً اجازه دهید بخار نان تخلیه شده و سرد شود سپس در زمان انتقال نان به منزل آن را در پوشش پارچه‌ای قرار دهید.

رئیس مرکز بهداشت کنگاور تصریح کرد: به واسطه اینکه کپک‌ها محیط‌های گرم و مرطوب را ترجیح می‌دهند لذا توصیه می‌شود سریعاً نان پس از پخت خنک و به مکانی تمیز و عاری از کپک انتقال یابد.

دیبا ابراز داشت: به این نکته باید توجه کرد که بسته‌بندی نان پس از خنک‌شدن کامل صورت گیرد زیرا در غیر این صورت شرایط برای رشد و فعالیت کپک‌ها مهیا می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ هر فرد باید در طول روز از تمام مواد غذایی مفید هم‌چون كربوهیدرات، پروتئین، چربی، مواد ریز مغذی، فیبر و غیره به اندازه کافی استفاده كند.

آگاهی و اطلاعات لازم برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد جامعه ضروری است تا در زندگی ماشینی امروز کمتر دچار تنش و بیماری شوند.

 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از