حالت تاریک
پس‌لرزه‌های قاچاق انسان در کرمانشاه؛

افزایش نرخ بیکاری و سوء‌استفاده از کارگران افاغنه

افزایش نرخ بیکاری و سوء‌استفاده از کارگران افاغنه

متأسفانه با وجود نرخ بالای بیکاری در استان کرمانشاه شاهد به‌کارگیری گسترده اتباع غیرمجاز هستیم که ضمن محرومیت جوانان این دیار حق کارگران افغانی را نیز تضییع می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، بیست و هشتم تیر ماه بر اساس ابلاغ دستورالعملی از سوی وزارت کشور، طرح شناسایی اتباع غیرمجاز افغانی در استان کرمانشاه اجرایی شد که بر اساس آن ورود، اقامت و به‌کارگیری این افراد ممنوع اعلام شد.

 

با وجود ابلاغ دستورالعمل مذکور و صدور اطلاعیه‌های پی در پی همچنان شاهد حضور و به‌کارگیری اتباع افاغنه در استان کرمانشاه هستیم که شناسایی و دستگیری تعداد قابل توجهی از کارگران افغانی موئد این موضوع است.معضل به‌کارگیری اتباع غیرمجاز افاغنه تنها مختص مرکز استان نیست و در خواب غفلت متولیان امر این پدیده در برخی از شهرستان‌ها نظیر هرسین هم مشاهده شده درحالی‌که به‌کارگیری این کارگران به معنای افزایش نرخ بیکاری و مصداق بارز ظلم به جوانان شایسته کرمانشاهی است‌.

 

دستگیری تعداد قابل توجهی اتباع غیرمجاز افاغنه در کرمانشاه

حمزه سلیمانی در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار داشت: طی هفته اخیر پنجمین طرح شناسایی و دستگیری اتباع غیرمجاز افاغنه با محوریت امور اتباع و مهاجرین استانداری، پلیس امنیت عمومی انتظامی استان و با همراهی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجرائیات شهرداری، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و دامپزشکی در سطح استان کرمانشاه اجرایی شد.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری کرمانشاه گفت: در قالب اجرای طرح مذکور  شاهد شناسایی کارگران غیر مجاز افاغنه در مراکز آهن‌فروشی و موزاییک‌سازی محله دیزل‌آباد کرمانشاه بودیم که کارفرمایان در آنجا نسبت به جذب نیروهای غیر مجاز افغانی اقدام کرده بودند در نتیجه کارگران افاغنه به‌منظور ترک استان کرمانشاه به پلیس امنیت عمومی انتظامی تحویل شدند.

 

سلیمانی همچنین از دستگیری و ارجاع کارفرمایان کارگاه‌های مذکور به دستگاه قضایی به‌منظور برخورد قاطع با آنها خبر داد و اذعان کرد: همچنین در ساختمان‌های در حال ساخت محلات زیبا شهر کرمانشاه، شهرک الهیه، دانش و پرواز هم تعدادی کارگر غیرمجاز افغانی به‌کارگیری شدند که نسبت به پاک‌سازی این ساختمان‌ها و دستگیری این کارگران و پیمان‌کاران متخلف اقدام شد.

 

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری کرمانشاه افزود: در قالب طرح شناسایی و دستگیری اتباع غیرمجاز افاغنه تعداد قابل توجهی از کارگران دستگیر و تحویل دستگاه قضایی شدند. سلیمانی خاطرنشان کرد: این کارگران از طریق قاچاق انسانی و دلالان از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان وارد استان کرمانشاه شدند و به کارفرمایان و پیمانکاران اجاره داده می‌شدند.

 

وی افزود:  اتباع مجاز در استان کرمانشاه عموما عراقی و از دانشجویان بین‌الملل یا خانواده هایی هستند که در سال‌های ۵۷ و ۵۸ به این استان پناهنده شدند و دارای کارت هویت هستند همچنین تعدادی سرمایه‌گذار چینی و عراقی در این استان فعالیت دارند.

 

سلیمانی تصریح کرد: مطابق با دستورالعمل ابلاغی از وزارت کشور، استان کرمانشاه به دلیل ملاحظات استان ممنوعه اعلام شده که بر اساس آن ورود، اقامت و اشتغال اتباع افاغنه ممنوع است.وی با هشدار به کارفرمایان و پیمان‌کاران، افزود: مطابق با قوانین و مقررات دستگاه قضایی با افرادی که نسبت به به‌کارگیری اتباع غیرمجاز افاغنه اقدام کنند، برخورد قانونی خواهد شد.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، ممنوعیت حضور و اقامت اتباع افغانی در استان کرمانشاه درحالی است که شاهد انتشار اخباری مبنی بر وجود دست‌های پشت پرده برخی از شرکت‌های پیمان‌کاری تحت نظر ادارات دولتی در به‌کارگیری اتباع غیرمجاز افاغنه هستیم.امیدواریم متولیان امر به‌ویژه برخی از نمایندگان مجلس که وظیفه خود را صرفا دخالت در انتصابات می‌بینند با جدیت موضوع به‌کارگیری اتباع غیرمجاز افاغنه را در اقصی نقاط استان کرمانشاه با توجه به پیامدهای جبران‌ناپذیر این معضل پیگیری کنند.

لینک کوتاه خبر

برچسب ها

نظر / پاسخ از