حالت تاریک
مسئولان فرهنگی در استان کرمانشاه بیدار شوید؛

انتظار ۷ ساله سرپل‌ذهابی‌‌ها برای تکمیل کتابخانه‌های تخریبی

انتظار ۷ ساله سرپل‌ذهابی‌‌ها برای تکمیل کتابخانه‌های تخریبی

کتابخانه‌های شهرستان سرپل‌ذهاب از سال ۱۳۹۶ و به دنبال وقوع زلزله تخریب شد اما کماکان بعد از گذشت هفت سال این چشم انتظاری مردم به سر نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ با ارزیابی شرایط و امکانات موجود فرهنگی پی می‌بریم که کتاب از مهمترین و مطمئن‌ترین وسایل در بهینه‌سازی فضای فرهنگی جامعه است بر اساس تجارب جهانی نیز ثابت شده است که رشد و توسعه تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر جامعه دارد و بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد هیچ جامعه‌ای خوش‌بین بود. 

امروز حتی با رشد و گسترش رسانه‌های جمعی مختلف اما هیچ کدام از آن رسانه‌ها نتوانسته‌اند نقش کتاب در رشد تمدن‌ها را بر عهده بگیرند زیرا برای رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید مقدمات و زیرساخت‌های آن فراهم باشد و یکی از زیرساخت‌های مهم کتابخانه‌ها هستند. 

نقش کتابخانه در انتقال علوم به افراد، بسیار مهم است و وجود آن در جوامع از ضروریات مهم است، کتابخانه مرکز همایش صاحب‌نظران و موزه‌ای از علوم، تفکرات و اندیشه‌های پر طراوت اندیشمندان است که می‌تواند باعث رشد و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و دانشجویان شده و در پایان به تولید علم و اندیشه و  رشد فرهنگ مطالعاتی جامعه منتهی شود. 

کتابخانه‌های عمومی در سرپل‌ذهاب سبقه مناسبی دارند اما در سال ۹۶ با زلزله ۷.۳ ریشتری تخریب شد و امروز با گذشت حدود هفت سال با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز بازسازی نشده است و باعث دغدغه علاقه‌مندان این حوزه شده است. 

نامناسب بودن فضای موقت کتابخوانی در سرپل‌ذهاب 

الفتی از دانش‌آموزان شهرستان سرپل‌ذهاب در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: ما برای انجام تحقیقات و مقاله‌نویسی باید به کتابخانه مراجعه کنیم ولی متاسفانه فضای آرام کتابخانه‌های عمومی در شهرستان وجود ندارد و فضایی هم که به صورت موقت به عنوان  کتابخانه عمومی اختصاص داده شده شایسته کتابخانه نیست. 

وی افزود: وجود واحدهایی از چند اداره دیگر کار را برای علاقه‌مندان به مطالعه و کتابخوانی دشوار کرده است. 

سرپل‌ذهاب دارای دو کتابخانه عمومی آلفا در شهر و یک کتابخانه در روستا است  که دو کتابخانه شهری آن کاملا تخریب شده و تاکنون بازسازی نشده است  خبرنگار مرصادنیوز برای بررسی موضوع با رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرپل‌ذهاب به گفتگو نشسته است؛ 

تخریب دو کتابخانه شهری سرپل‌ذهاب در زلزله

معصومه اکبری در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: این شهرستان  قبل از زلزله سال ۹۶ دارای سه کتابخانه عمومی فعال در شهرستان بود که دو کتابخانه در سطح شهر و یک کتابخانه در روستای «ترکویس» بخش قلعه‌شاهین واقع است. 

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سرپل‌ذهاب افزود: در جریان زلزله کتابخانه عمومی انقلاب روستای ترکویس ایمن مانده، اما متاسفانه هر دو کتابخانه شهری به شدت آسیب دیدند. 

وی تصریح کرد: در جریان زلزله کتابخانه عمومی رسالت با زیربنای یک هزار متر مربع و ۲ هزار و ۵۰۰ عضو فعال و دارای بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب که ساختمان آن قدمتی ۴۰ساله داشت تخریب شد و کتابخانه علامه امینی با زیر بنای ۶۶۰ متر مربع با وجود تازه ساز بودن ساختمان آن، دیوارهایش صدمات جدی را متحمل شد و اکنون نیاز به مقاوم‌سازی دارد. 

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان سرپل‌ذهاب گفت: در کتابخانه‌های عمومی شهرستان حدود ۵۰ هزار نسخه کتاب وجود داشت اما در حال حاضر ۲۵ هزار نسخه متعلق به کتابخانه عمومی رسالت در مرکز استان نگهداری می‌شود. 

کتابخوانی مورد تاکید دین مبین اسلام است تا جایی که در احادیث و روایات بسیاری نیز بر این امر سفارش شده است، معجزه دین اسلام به‌عنوان کاملترین دین، کتاب قرآن است لذا در جوامع اسلامی زیبنده نیست که مکانی برای کتاب و کتابخوانی وجود نداشته باشد. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان باید به بازسازی کتابخانه‌های عمومی سرپل‌ذهاب را پیگیری کند 

صدراله بابلی؛ فرماندار سرپل‌ذهاب نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: ۹۰ میلیارد تومان اعتبار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان در بخش‌های مختلف توزیع شده است که یکی از این بخش‌های مهم کتابخانه‌های عمومی بوده است. 

وی افزود: دو کتابخانه عمومی شهرستان در زلزله تخریب شده و بازسازی آن‌ها در حد اسکلت باقی‌مانده است و در آن زمان اعتباری در ماده ۱۲ برای آن‌ها اختصاص نیافت. 

بابلی تصریح کرد: در سال جدید ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای کتابخانه علامه امینی اختصاص دادیم البته استاندار نیز پیگیر این موضوع است. 

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان مسئول این بخش است، ادامه داد: مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان باید به صورت ویژه بازسازی کتابخانه‌های عمومی سرپل‌ذهاب را پیگیری کند و با پیگیری استاندار نیز در سال جاری شاهد بازسازی کتابخانه‌های عمومی شهرستان باشیم. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی به ویژه در شرایطی که سرانه مطالعه روبه کاهش و استفاده از فضای مجازی درحال افزایش است توجه جدی به پروژه‌های کتابخانه‌ها از جمله در شهرستان سرپل‌ذهاب مطالبه‌ای عمومی است که امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد بازسازی کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان باشیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از