دوشنبه 26 شهر 1403
1403-05-07 12:36 - شماره خبر : 8427 0
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه؛

باج‌خواهی احزاب مانع تشکیل کابینه‌ای قوی است

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه گفت: سیاست‌مداران نباید منافع خود را بر منفعت جمعی ترجیح دهند چرا که این امر مانع شکل‌گیری کابینه‌ای قوی و شایسته‌سالار خواهد شد.

فرید آزادبخت در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: چالش‌های تشکیل کابینه ملی رئیس جمهور پزشکیان از آنجایی که اطلاعات دقیق و دست اولی در دسترس عموم در مورد روند تشکیل کابینه احتمالی وجود ندارد، بررسی آن یک تحلیل فرضی مبتنی بر پویایی‌های سیاسی کلی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عنوان کرد: تشکیل کابینه ملی، حتی در باثبات‌ترین محیط‌های سیاسی، کاری پیچیده و پر از چالش است و مشکلات برای رئیس جمهور منتخب می‌تواند توسط عوامل متعددی تشدید شود.

آزادبخت با اشاره به ساختار ائتلافی دولت چهاردهم بیان کرد: یک کابینه ملی معمولاً شامل چندین حزب یا جناح سیاسی است که هر کدام دارای برنامه‌ها و اولویت‌های مجزا هستند لذا ایجاد تعادل بین این منافع رقیب، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

وی در ادامه افزود: تعیین توزیع قدرت و سهم میان شرکای ائتلافی مستلزم مذاکرات ظریف و دقیقی است، چرا که شکاف‌های ایدئولوژیک قابل توجه در داخل ائتلاف می‌تواند مانع از تصمیم گیری و ایجاد درگیری‌های داخلی شود.

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با افکار عمومی و انتظارات مردم از دولت، بیان کرد: عموم مردم اغلب امید زیادی به حکومت وحدت ملی دارند به همین خاطر عدم تحقق وعده‌ها می‌تواند حمایت عمومی را از بین ببرد و مشروعیت دولت را تضعیف کند.

وی گفت: تشکیل کابینه فرآیندی پرمخاطب است که نظارت رسانه‌ای فشار بر رئیس جمهور و وزرای احتمالی را تشدید می‌کند و احزاب یا جناح‌های سیاسی ممکن است از باج‌خواهی یا تاکتیک‌های دیگر برای گرفتن امتیاز در طول تشکیل کابینه استفاده کنند و در این راستا ممکن است سیاست‌مداران منافع خود را بر منفعت جمعی ترجیح دهند که این امر مانع شکل‌گیری کابینه‌ای قوی و شایسته‌سالار خواهد شد.

آزادبخت با توجه به وجود چالش‌های اقتصادی و اجتماعی پیش روی دولت چهاردهم اذعان کرد: پرداختن به مسائل اقتصادی و اجتماعی مبرم، ممکن است به انتخاب‌های دشواری نیاز داشته باشد که می‌تواند گروه‌های خاصی را از دولت دور کند و بدتر شدن وضعیت اقتصادی فشار بر دولت را افزایش خواهد داد و اختلافات سیاسی را تشدید می‌کند بر همین اساس محدودیت منابع مالی نقش بسیار مهمی دارد چرا که توانایی دولت را برای اجرای دستور‌کار خود محدود خواهد کرد.

 این کارشناس سیاسی تأکید کرد: دولت چهاردهم برخلاف دولت‌های گذشته برای عبور از چالش‌ها، باید در نظر داشته باشد که با بیان یک چشم‌انداز روشن و قانع‌کننده برای ملت، می‌تواند به متحد شدن ائتلاف و ایجاد حمایت عمومی کمک کند و ارتباط باز و شفاف با مردم باعث ایجاد اعتماد عمومی خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه تصریح کرد: رئیس جمهور منتخب نباید ادامه‌دهنده دولت‌های گذشته باشد بلکه با استفاده کردن از نقاط قوت و ویژگی‌های خاص آنها، با قاطعیت راه خود را در پیش گیرد چرا که مدیریت قوی و قاطعیت برای غلبه بر موانع ضروری است.

آزادبخت در پایان گفت: رئیس جمهور منتخب با اجرای اصلاحات و اقداماتی قاطع برای تقویت نهادهای دموکراتیک و کاهش فساد می‌تواند محیط سیاسی باثبات‌تری ایجاد کند و با در نظر گرفتن دقیق این عوامل و اقدامات پیشگیرانه شانس بیشتری در تشکیل کابینه ملی موفق خواهد داشت.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/N3oXZ
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار