حالت تاریک
سه‌شنبه, 13 خرداد 1404
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن پایگاه اطلاع رسانی مرصاد هستید؟
بازاریابی هدفمند جهانی برای سوق‌دادن جوانان به اعتیاد
مدرس دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه:

بازاریابی هدفمند جهانی برای سوق‌دادن جوانان به اعتیاد

مدرس دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه گفت: صنعت دخانیات با استفاده از بازاریابی هدفمند و ترفندهای فریبنده، جوانان را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد و باید برای حفاظت از سلامت نسل آینده، برنامه‌های جدی‌تری اجرا کنیم.

مصطفی کریمی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ به‌مناسبت روز جهانی بدون دخانیات، ۳۱ ماه می، از اهمیت ویژه مبارزه با ترویج هرچه بیشتر دخانیات در بین نسل جدید خبر داد. 

وی گفت: هرساله اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح کشور با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط به منظور حمایت‌طلبی برای اجرای سیاست‌های مؤثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می‌پذیرد. 

این مدرس دانشگاه افزود: سازمان جهانی بهداشت هر ساله، عنوان خاصی را برای این روز مهم اعلام می‌کند و امسال با شعار افشای ترفندهای صنایع دخانی؛ برای نسلی عاری از دخانیات عنوان شده است. این یعنی مافیای پیدا و پنهان زیادی برای منفعت‌طلبی، در حال فعالیت هستند. 

وی درباره این شعار بیان کرد: هدف از انتخاب این شعار در اجرای پویش جهانی، آشکار کردن استراتژی‌های صنایع دخانی و نیکوتین در جذاب جلوه دادن محصولات مضر خود، به ویژه برای کودکان و جوانان است. 

کریمی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت با افشای این تاکتیک‌ها، به دنبال افزایش آگاهی و حمایت‌طلبی برای وضع و اجرای سیاست‌های مؤثر در جلوگیری از ایجاد جذابیت محصولات دخانی و نیکوتین و حفاظت از سلامت عمومی است. 

وی ادامه داد: صنعت دخانیات مدت‌هاست از طریق بازاریابی هدفمند که سیگار کشیدن را با تصاویری از محصولات با طعم شیرینی، تأیید افراد مشهور و محیط‌های اجتماعی و سایر تاکتیک‌های فریبنده جذاب می‌کند، جوانان را جذب خود کرده است. 

به گفته کریمی بر اساس مطالعه جدیدی که توسط متخصصان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون (BUSPH) انجام شد، به نظر می‌رسد این رویکرد بازاریابی به ویژه از طریق رسانه‌های اجتماعی تأثیرگذارتر است. 

این پژوهشگر کرمانشاهی عنوان کرد: این مطالعه که در ژورنال Addictive Behaviors منتشر شد، نشان داد استفاده مکرر از رسانه‌های اجتماعی با افزایش خطر استفاده جوانان از هر محصول تنباکو - از جمله سیگارهای الکترونیکی- مرتبط است. 

کریمی گفت: جوانانی که قبلاً از دخانیات استفاده نمی‌کردند و روزانه از رسانه‌های اجتماعی بهره می‌گرفتند در مقایسه با جوانانی که کمتر از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند، ۶۷ درصد بیشتر احتمال داشت که بعد از یک سال سیگار بکشند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم آینده‌ای روشن، اجتماعی سالم و پاک داشته باشیم، باید قدری جدی‌تر و عملیاتی‌تر، به اجرای برنامه‌های جریان‌ساز برای حمایت و هدایت فکری جوانان، بپردازیم. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!