حالت تاریک

بررسی شاخصه‌های یاران حضرت مهدی(عج)

بررسی شاخصه‌های یاران حضرت مهدی(عج)

امام زمان(عج) دارای ویژگی های منحصربه‌فردی است که لازمه رهبری این انقلاب جهانی است پس یاران منجی عالم بشریت هم باید دارای خصوصیات ویژه و خاصی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حاتمی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از زمینه‌ها و شرایط لازم و ضروری برای تحقق ظهور و فرج امام زمان(عج)، وجود یاورانی شایسته برای پشتیبانی از آن حضرت و انجام مسئولیت‌های حکومت جهانی است. 

امام جمعه دالاهو افزود: این ضرورت تا آنجا است که وقتی یکی از شیعیان به‌ امام صادق(ع) می‌گوید: چرا قیام نمی‌کنید و حکومت را که حق مسلّم‌تان است به‌دست نمی‌گیرید، در حالی که ۱۰۰ هزار شیعه پا در رکاب در اختیار شماست؟ امام دستور می‌دهد تا تنور آتشی فراهم کنند و به آن شخص می‌فرماید: «برخیز و در تنور بنشین»! او که گمان کرده است امام از وی خشمگین شده است، شروع به‌ عذرخواهی می‌کند و می‌گوید: آقا مرا ببخشید و به آتش شکنجه‌ام نکنید! امام می‌فرماید: از تو گذشتم. 

وی ادامه داد: در این حال، هارون مکی از شیعیان راستین حضرت وارد می‌شود و سلام می‌کند، امام صادق(ع) بعد از جواب سلام بدون هیچ مقدمه‌ای به‌او می‌فرماید: در درون تنور بنشین! هارون مکی بی‌درنگ و بدون هیچ پرسشی، این کار را انجام می‌دهد، امام صادق(ع) از آن شخص می‌پرسد: چند نفر مثل هارون می‌شناسی؟ او می‌گوید: به‌ خدا قسم، یک نفر هم سراغ ندارم؛ حضرت می‌فرماید: «آگاه باش! ما تا زمانی که پنج نفر یاور و پشتیبان پیدا نکنیم، قیام نمی‌کنیم، ما بهتر می‌دانیم که کدام زمان، زمان قیام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی بیان داشت: امام مهدی(ع) یارانی مانند هارون مکی می‌خواهد و اگر تعداد و کیفیت یاران حضرت هم مانند اجداد گرامی‌اش باشد، سرگذشت مشابه آن بزرگواران را خواهد داشت، بر اساس روایت‌هایی که عمق و گستردگی حکومت امام مهدی(ع) را بیان می‌کنند، روشن می‌شود که یاران وی نیز افرادی ویژه هستند، برخی از ویژگی‌های آن‌ها عبارت است از ایمان عمیق، برخورداری از عقلانیت و بصیرت، انس با قرآن، و… 

برخورداری دارای ایمان عمیق

وی افزود: وصف یاران امام زمان(عج) از نظر برخورداری از ایمان عمیق در روایات چنین آمده است: «آنان مردانی هستند که دل‌هایشان از محکمی مانند پاره‌های آهن است، نسبت به‌ذات الهی شک و تردیدی ندارند و سخت‌تر از سنگ هستند. آنها از سرچشمه توحید ناب، سیرابند و به وحدانیت خداوند، آن چنان که حق وحدانیت او است، اعتقاد دارند».

برخوردار از عقلانیت و بصیرت

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمب، بصیرت و عقلانیت از لازمه‌های سربازان امام زمان(عج) است، امام سجاد (ع) در مورد قوت عقل و اندیشه یاوران امام می‌فرمایند: «غیبت به‌وسیله دوازدهمین نفر از جانشینان رسول خدا و امامان بعد از او ممتد می‌شود، ای ابو خالد مردم زمان او که معتقد به امامت وی و منتظر ظهور او هستند، از مردم تمام زمان‌ها بهترند، زیرا خداوند عقل و فهمی به آن‌ها داده که غیبت در نزد آن‌ها حکم مشاهده را دارد!» 

افراد مأنوس با قرآن

وی عنوان کرد: امام علی(ع) در خطبه ۱۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید: یاران حضرت مهدی(عج) نه تنها اهل قرآن خواندن هستند، بلکه آموزه‌های قرآن در اعماق جانشان جریان دارد و با آن زندگی می‌کنند و روحشان را صفا می‌بخشند؛ با قرآن، دیدگانشان نورانی می‌شود و تفسیر آن، در گوش جانشان جای می‌گیرد». 

افراد اهل عبادت و تضرع

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی، امام علی(ع) در خطبه ۱۵۰ نهج‌البلاغه می‌فرماید: در دل شب، از خشیت خداوند، ناله‌هایی دارند مانند ناله مادران پسر مرده. همچنین ایشان می‌فرماید: مردان شب‌زنده‌داری که زمزمه نمازشان، مانند نغمه زنبوران کندو به‌گوش می‌رسد؛ شب‌ها را با زنده‌داری سپری می‌کنند و بر فراز مرکب‌ها، خدا را تسبیح می‌گویند. 

افراد عاشق و دلباخته امام زمان(عج)

وی عنوان کرد: دل‌های یاران مهدی(عج)، سرشار از محبت اوست، این شیدایی تا بدان‌گونه است که حتی زین اسب او را مایه برکت می‌دانند و به آن تبرک می‌جویند و به‌عنوان تبرک، بر زین اسب امام دست می‌کشند و با همین عشق آتشین، در آوردگاه رزم، او را مانند نگینی دربر می‌گیرند و جان خود را سپر بلایش می‌کنند و در میدان رزم، گردش می‌چرخند و با جان خود، از او پاسداری می‌کنند. 

اطاعت‌پذیری

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی با بیان اینکه اطاعت یاران امام عصر(ع) از ایشان از فرمانبُرداری کنیز در برابر مولایش بیشتر است، یکی از برنامه‌های اصلی امام مهدی(ع)، را مبارزه با اهل فسق و نافرمانی دانست و گفت: زندگی یارانش از این آلودگی‌ها پاک است، آنها همچنان که با خدای خود عهد بسته‌اند که از پیروی وی سر نپیچند، با ولی او نیز بیعت کرده‌اند که از محارم الهی چشم بپوشند.

امام جمعه شهرستان دالاهو خاطرنشان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید: از اصحاب خود بیعت می‌گیرد که دزدی نکنند، دامنشان را به‌ آلودگی نیالایند، مسلمانی را دشنام ندهند، کسی را به‌ ناحق نکشند… کسی را نزنند؛ مگر اینکه مستحق آن باشد، مال یتیم را نخورند، شراب ننوشند،… .

افراد اهل جهاد

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی گفت: امام علی(ع) در تفسیر آیه ۵۴ سوره مائده فرمودند منظور از «یُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللّهِ…، یاران امام قائم هستند»، امام رضا(ع) نیز به‌ اصحاب خود فرمود: «امروز، شما آسوده‌تر از روز ظهور هستید» پرسیدند: چرا؟ فرمود: «اگر قائم ما قیام کند، چیزی وجود نخواهد داشت به‌غیر از خون بسته شده و عرق پیشانی و خواب بر زین اسب‌ها» 

شهادت‌طلبی

وی افزود: یاران امام زمان(عج) روحیه شهادت‌طلبی دارند؛ امام صادق(ع) در وصف یاران امام می‌فرمایند: آرزو می‌کنند که در راه خدا به شهادت برسند و شعار آنها این جمله است: یالثارات الحسین.

 شجاعت و دلیری

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی، یاران امام زمان(عج) همه شیرانی هستند که از بیشه‌ها خارج شده‌اند و اگر اراده کنند، کوه‌ها را از جا برمی‌کنند، دل‌هایشان چون پاره‌های آهن شده و به هر کدامشان، نیروی ۴۰ مرد داده شده است، اگر به‌کوه‌ها روی آورند، آن‌ها را قطعه قطعه می‌کنند. 

افراد اهل زهد

وی عنوان کرد: امام علی(ع) در وصف یاران مهدی(ع) می‌فرماید: «او از یارانش بیعت می‌گیرد که طلا و نقره‌ای نیندوزند و گندم و جویی ذخیره نکنند و لباس خشن بپوشند و…، آنها در راه تحقق آرمان‌های جهانی امام مهدی(ع)، مشکلات فراوانی را به‌ جان می‌خرند، ولی از سر اخلاص، عمل خود را هیچ می‌پندارند و به‌ سبب هجوم سختی‌ها، بر خداوند منت نمی‌گذارند؛ از اینکه نقد جان خویش را در کف اخلاص نهاده‌اند و تقدیم آستان دوست می‌کنند، هرگز به‌ خود نمی‌بالند و آن را بزرگ نمی‌شمارند. 

افراد  یک‌دل و صمیمی

وی با اشاره به حدیث امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «اصحاب قائم(ع) به‌گونه‌ای با هم معاشرت می‌کنند مانند اینکه از یک پدر و مادر هستند»، گفت: این نیست مگر به این سبب هواها و خودخواهی‌ها، از جانشان رخت بر بسته و به‌ جای آن، خداخواهی نشسته است، با اتحاد و یک‌رنگی می‌توان به‌ اهداف جهانی دست یافت و آرمان‌های الهی را تحقق بخشید، سپاهی که به‌ اختلاف و چنددلی گرفتار است، چگونه می‌تواند سرافرازانه بام دنیا را فتح کند. 

افراد منظم، منضبط و تشکیلاتی

حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی گفت: حضرت علی(ع) در مورد نظام عمومی که بر یاوران حضرت(ع) حاکم است می‌فرمایند: «گویا آنها را می‌نگرم، در شکل و هیئتی یکسان، قد و قامتی برابر و در جمال و برازندگی همانند و هم‌لباسند.» 

افراد سربلند در آزمون‌ها

وی افزود: در روایات آمده است سنگین‌ترین امتحان‌ها قبل از پایان غیبت کبری اتفاق می‌افتد که به آن فتنه‌های آخرالزمان می‌گویند، خداوند در سوره بقره آیه ۲۴۹ می‌فرماید: سپاهیان طالوت، با نهر آبی آزمایش شدند، همان که خداوند درباره‌اش می‌فرماید: «خداوند، شما را با نهر آبی می‌آزماید.» یاران امام مهدی (ع) نیز مثل آنها آزمایش می‌شوند. 

افراد استوار در برابر سرزنش‌ها و تبلیغات دشمنان

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین حاتمی یاران حضرت مهدی(عج) ذره‌ای در درستی آرمان‌ها و مسیر خود تردید ندارند، از این رو سرزنش‌های کوته‌بینان و دنیاطلبان، در اراده‌شان خللی نمی‌افکند، چه اینکه خداوند در این باره به آیه ۵۴ سوره مائده اشاره می‌فرماید و امام علی(ع) نیز در تفسیر این آیه می‌فرماید: « آنها یاران امام قائم(عج) هستند». 


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از