حالت تاریک
معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه خبر داد:

بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا

بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: یکی از مهمترین نمادهای پیشرفت هر کشور بهبود شاخص‌های مربوط به سلامت است و یکی از بهترین و منطقی‌ترین راههای ارتقاء سطح سلامت پیشگیری از بیماری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ابراهیم شکیبا معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دیابت و پرفشاری خون را مهمترین عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر با مرگ و میر بالا دانست که با اصلاح روش‌های زندگی (سبک زندگی سالم) تا حد زیادی می‌توان از بروز آنها پیشگیری کرد.



وی با بیان اینکه این دو بیماری به صورت بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و زمینه ساز بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند، گفت: این دو به‌همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می‌کنند همچون حملات قلبی، سکته‌های مغزی و نارسایی پیشرفته کلیه و دیالیز و قطع عضو هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.



شکیبا افزود: از طرفی مشخص شده که پیشگیری، شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می‌تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر را نجات داده و در هزینه‌های مربوط به سلامت صرفه‌جویی کند.


به گفته وی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آبان ماه ۱۴۰۲ طرح ملی کمپین غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون بالا را با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی و تعامل با سایر ارگان‌ها اغاز می‌کند.



دکتر شکیبا عنوان کرد: هدف از این طرح افزایش بیماریابی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و فشارخون بالا در افراد ۱۸ سال و بالاتر کشور و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی است.



وی افزود: این طرح از تاریخ ۲۰ آبان لغایت ۱۵ دی ۱۴۰۲، در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت، کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی و.... اجراء خواهد شد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از