چهارشنبه 28 شهر 1403
1403-05-29 16:52 - شماره خبر : 9090 0
یادداشت؛

تبیین جایگاه زنان در حماسه عاشورا

اگر امروز امام حسین (ع) جهانی شده این جهانی‌شدن امام به خاطر عاشورا است و عاشورا هم به‌خاطر نقش روشنگری حضرت زینب (س) است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ سر نی در نینوا می‌ماند اگر زینب نبود به تعبیری کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود. 

امام حسین (ع) کار بزرگی انجام داد با خون خودش با خون فرزندانش با خون علی اصغرش با خون یارانش دین را زنده نگه‌داشت یعنی دین اسلام زنده شد ولی بعد از امام مکمل قیام عاشورا حضرت زینب (س) بود. 

بدون تردید تکمیل‌کننده قیام عاشورا زینب کبری بود، نقش بانوان در طول تاریخ از حادثه عاشورا تا انقلاب اسلامی بسیار مشخص است نکته بعدی این است که مکمل قیام امام حسین (ع) نقش بصیرتی حضرت زینب (س) بود چون که آن زمان تاریخ و نویسندگان دست یزید بود امام در حادثه کربلا ۸۴ نفر از زن و بچه و یارانش حضور داشتند همه آنها خبرنگار بودند به تعبیری ضبط صوتی که وجود نداشت و یزید هم علیه خود چیزی که نمی‌نوشت لذا همین نقش روشنگری حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بود که کربلا در کربلا باقی نماند.  

نقش روشنگری حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) باعث شد که لحظه به لحظه کربلا ثبت شود و با تمام جزئیات حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) این را دست به دست، سینه به سینه به وجود آوردند که کربلا در کربلا نماند نکته بعدی این است که بقای اسلام به عاشورا است و عاشورا را هم زنان حفظ کردند اگر امروز ما اربعین ۲۵ میلیونی و ۲۷ میلیونی داریم دلیلش همین نقش حضرت زینب (س) است.

اگر امروز امام حسین (ع) جهانی شده این جهانی‌شدن امام به خاطر عاشورا است و عاشورا هم به‌خاطر نقش روشنگری حضرت زینب (س) است، در طول این انقلاب اسلامی از ۱۷۳ هزار شهید جنگ، ۶ هزار نفر آنها زن بودند همچنین در زمان انقلاب امام راحل فرمودند که زن‌ها هم بیایند چه اینکه در شروع انقلاب دفاع مقدس زن‌ها وجود داشتند.

امروز  در بحث غزه، در بحث فلسطین  نقش زن‌ها هم بی‌بدیل است و امروز اگر می‌بینیم  که جامعه زنده و پویاست، این نقش زنان را می‌رساند و همه این موارد به برکت خون حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) است ما اگر بخواهیم زن به آن نقش کلیدی خود برگردد و مثل فاطمه (س) و زینب(س) و خدیجه کبری شود شرطش این است که مثل آنها حجاب را رعایت کند و نقش بصیرتی و روشنگری خود را در جامعه مثل زینب کبری (س) ادا کند‌.

یادداشت؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عباس جعفری، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه ناحیه سنقر

https://mersadnews.ir/short/NYByD
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار