حالت تاریک
امامان جمعه استان کرمانشاه مطرح کردند؛

تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح

تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح

ائمه جمعه استان کرمانشاه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با توجه به در پیش داشتن ایام انتخابات به تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح پرداختند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امامان جمعه استان کرمانشاه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با برشمردن شاخصه‌های رئیس‌جمهور اصلح به تبیین ضرورت شرکت در انتخابات پرداختند. 

مشارکت اندک در انتخابات اردوگاه دشمن را برای تشدید فشار تقویت می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین ساداتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان سرپل‌ذهاب با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، اظهار داشت:  انتخابات مظهر مردم‌سالاری و مشارکت حداکثری است و در این میان مهمترین اولویت انتخابات در یک نظام مردم‌سالاری دینی است. 

وی با بیان اینکه انتخابات باعث تولید اقتدار ملی می‌شود، افزود: در نظام‌های مردم‌سالار امور کشور با اتکا به آرای عمومی و از راه انتخابات معین می‌شود، در این نظام‌ها مردم از پایه‌های اصلی قدرت و اقتدار ملی محسوب می‌شوند در واقع مشارکت سیاسی بالای مردم در امور کشور و در شکل متداول آن یعنی انتخابات قدرت ملی تولید می‌کند و توانایی لازم را برای رفع آسیب‌ها و بی‌اثر کردن تهدیدها افزایش داده، فرآیند پیشرفت و تعالی جامعه را در حوزه‌های مختلف و در ابعاد داخلی و خارجی سرعت می‌بخشد. 

ساداتی ادامه داد: تقویت مقبولیت نظام از دیگر آثار انتخابات است، در دنیای امروز درجه مقبولیت یک نظام سیاسی را با تعداد انتخابات و میزان مشارکت مردم مورد سنجش قرار می‌دهند، مشارکت حداکثری در انتخابات و ایفای نقش فعال در ساختار تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نشان از میزان رضایت‌مندی آن‌ها از نظام و معرف درجه مقبولیت نظام است و لذا هر اندازه حضور مردم در انتخابات پررنگ‌تر و انتخاب‌شان شایسته‌تر باشد مقبولیت نظام سیاسی بالاتر و قدرت مدیریت آن در محیط داخلی و تأثیرگذاری در نظام بین‌الملل بیشتر می‌شود و امکان خنثی کردن تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان فراهم‌تر خواهد شد. 

امام جمعه شهرستان سرپل‌ذهاب تصریح کرد: هر نظام سیاسی که از مقبولیت کمتری در داخل برخوردار باشد بدیهی است که سرگرم مسائل و چالش‌های داخلی شده و توانایی‌اش هم برای تأثیرگذاری در روابط بین‌الملل کاهش می‌یابد. 

وی در ادامه با اشاره به نقش انتخابات در ارتقای ثبات سیاسی در کشور، افزود: بین ثبات سیاسی در کشور با امنیت و مشارکت حداکثری رابطه مستقیمی وجود دارد و یکی از راهبردهای دشمنان در آستانه انتخابات در دوره‌های مختلف تلاش برای بی‌ثبات‌سازی سیاسی بوده است، دشمن با این راهبرد امنیت و آرامش جامعه و مخدوش کردن اعتبار و اقتدار نظام در عرصه داخلی و خارجی را هدف گرفته است که می‌توان این موضوع را در اظهارات آن‌ها به خصوص مقامات آمریکایی در محافل سیاسی و رسانه‌های غرب در آستانه انتخابات‌ها بازخوانی کرد و نمونه بارز چنین راهبردی را در فتنه سال ۸۸ مشاهده کرده و دیدیم که اثرات نامطلوب آن تا چه حد در وجهه کشورمان اثر داشت و هزینه‌های مادی و معنوی گزافی را به مردم تحمیل کرد. 

ساداتی اذعان داشت: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات نمادی از همبستگی ملی اقشار مختلف است، هرچه ضریب همبستگی ملی در یک کشور بالاتر باشد، ظرفیت‌های ملی برای رشد و توسعه و بهره‌وری سوق پیدا کرده، آسیب‌ها و تهدیدها رنگ می‌بازد و مخاطرات امنیتی و اقتدار ملی کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. 

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که از ظرفیت‌های ممتاز تنوع قومی، مذهبی و زبانی برخوردار است و روحیه ملی و همبستگی اجتماعی چه در سطح آحاد مردم و چه در سطح نخبگان همواره از موضوعاتی بوده که دوست و دشمن به آن اعتراف کرده‌اند و نمود عینی این همبستگی در انتخابات متجلی می‌شود. 

خطیب جمعه شهرستان کاهش آسیب‌پذیری ارکان نظام تصمیم‌گیری و اجرایی کشور را از دیگر تأثیرات مشارکت حداکثری در انتخابات دانست و گفت: یکی از مولفه‌های اثرگذار بر امنیت و اقتدار ملی با همه ابعاد و متغیرهای آن میزان قدرت ارکان نظام و وجود مسئولانی در رأس امور کشور است که از درجه مقبولیت و حمایت بالایی از طرف مردم برخوردار باشند، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و تجمیع آرا بر روی افراد شاخص این مزیت را ایجاد و زمینه روی کار آمدن دولت و مسئولانی با رای بالا را برای ارکان نظام تصمیم‌گیری و اجرایی فراهم می‌کند و در عین حال افزایش سطح آگاهی‌های عمومی و مشارکت سیاسی بالا از آسیب‌پذیری ارکان نظام در مواجهه با تهدیدهای داخلی و خارجی می‌کاهد.

ساداتی با اشاره به افزایش بازدارندگی نرم و دفع تهدیدها با مشارکت حداکثری در انتخابات، اذعان داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب همواره با موجی از تهدیدها و تحریم‌های متنوع و پیچیده با هدف بر هم زدن نظام محاسباتی مردم و مسئولان و مخدوش کردن امنیت و اقتدار ملی روبه‌رو بوده است و لذا پیام روشن مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، بی‌اثر بودن هر نوع تحریم و تهدیدی برای ایجاد انحراف فکری در توده مردم با دست برداشتن مردم از آرمان‌ها و اعتقادات‌شان در خصوص نظام حاکم تفسیر می‌شود؛ به‌ویژه در مقطع کنونی که برخی گمانه‌زنی‌ها دلالت بر این دارد که قطعنامه غربی‌ها علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوعی مهندسی انتخابات به نفع جریان غربگرا در کشور است بنابراین مشارکت می‌تواند این برآوردها را خنثی کند. 

وی افزود: تقویت موقعیت و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان بی‌تردید موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان که زمینه اضمحلال صهیونیست‌ها را در نظام بین‌الملل فراهم کرده محصول گفتمان انقلاب اسلامی در تبیین جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه است در سایه همین گفتمان اکنون جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه عمقی استراتژیک دارد و بازیگر مهمی در تحولات منطقه و جهان به شمار می‌آید. 

ساداتی خاطرنشان کرد: این دستاورد مهم نتیجه حضور فعال، موثر، مستمر و گسترده مردم در همه صحنه‌های دفاع از انقلاب اسلامی و حمایت از نظام و همچنین انتخاب مسئولانی است که دغدغه انقلاب و اسلام را دارند و در برنامه‌هایشان به موضوعات کلان توجه می‌کنند بنابراین مشارکت اندک در انتخابات، اردوگاه دشمن را برای تشدید فشارها و نتیجه‌بخش کردن تهدیدها ترغیب کرده و باعث یاس ملت‌هایی می‌شود که به مقابله با نظام سلطهدپرداخته‌اند. 

افراد دلباخته غرب را انتخاب نکنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌رضا اکبری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان سنقر ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوا اظهار داشت:  در انتخابات رضایت خداوند را در نظر بگیرید به وعده‌های کاذب توجه نکنید فکر شما را با بمباران تبلیغاتی جهت منفی ندهند همه فردای قیامت باید در مقابل امام راحل و شهدا پاسخ بدهیم

خطیب نماز جمعه شهرستان سنقر و کلیایی بیان کرد: نظر شما در انتخاب افراد نافذ باشد، یک انسان پر تلاش، خستگی‌ناپذیر، ولایت‌پذیر، متقی، کارآمد و لایق باشد نه یک انسان خائن  که دلباخته غرب است یک انسانی که ظاهر و باطنش دوتا است. 

وی در ادامه ضمن بیان سخن سردار حاج قاسم سلیمانی، افزود:   ایران امروز حرم است اگر این حرم آسیب ببیند حرم‌های دیگر هم آسیب می‌بیند یعنی این پرچم در این کشور تضعیف شود این تضعیف جهان اسلام است همه تکیه کردن به ایران اسلامی اینجا محور است اینجا خیمه ولایت است این ستون بیفتد این خیمه نابود خواهد شد. 

رأی به هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری رأی به نظام اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رضایی نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهرستان هرسین، اظهار داشت: با توجه به انتخابات پیش رو که دوست و دشمن به نتیجه آن چشم دوخته‌اند، آنچه که مد نظر دشمنان کینه‌توز است همواره شرکت حداقلی مردم در انتخابات است چون می‌دانند حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی به معنای التزام آن‌ها و حمایت و پشتیبانی از نظام خود است، شرکت حداکثری در انتخابات یعنی امنیت بیشتر، اقتدار کشور و مشت محکمی بر دهان دشمنان است و سرمایه اصلی نظام حضور پرشور مردم در صحنه‌های مختلف در حمایت از نظام است. 

خطیب جمعه هرسین افزود:   در این آزمون مهمی که در پیش داریم می‌طلبد که حضور پر شوری در انتخابات داشته باشیم ضمن اینکه واجب عینی است که پای صندوق‌های رأی بیاییم لازم است که دیگران را هم پای صندوق‌های رأی بیاوریم و به تعبیر مقام معظم رهبری مکمل حضور مردم در تشییع شهدای خدمت، حضور پرشور در پای صندوق‌های رأی است. 

وی خاطرنشان کرد: ما با ۶ نامزد ریاست جمهوری روبرو هستیم و در وهله اول رأی به هر کدام از این افراد رأی به نظام اسلامی است اما اصلح کیست و به چه کسی باید رأی داد و ما مخیر به انتخاب بین خوب و خوبتر هستیم، اولین ویژگی ولایت‌پذیری عملی است نه شعاری، امام خمینی (ره) فرمودند: پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد، قطب‌نمای هدایت جامعه ولایت است. 

حجت‌الاسلام رضایی اظهار داشت: مورد دوم این است که خودمان را در محضر خدا ببینیم عده‌ای هستند که بر اساس جناح‌بندی‌های سیاسی رأی می‌دهند و فردای قیامت باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند. 

امام جمعه هرسین افزود: مورد سوم اینکه برنامه داشته باشند کسانی در گذشته بودند که بدون برنامه وارد می‌شدند و درصدد تهمت و تخریب و لج‌پراکنی علیه کاندیداها بودند اگر کسی می‌خواهد با تخریب رأی کسب کند و دنبال آرای خاکستری است نمی‌تواند فرد اصلح برای آینده کشور باشد، مورد بعدی دوری از اشرافی‌گری است کسانی که خوی اشرافی‌گری داشته باشند نمی‌توانند مشکلات آن پیرزن در روستاهای دور دست را حل کنند. 

برگزاری انتخابات موئد اقتدار ملی است 

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی حاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته دالاهو، اظهار داشت: حدود دو هفته دیگر  انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در پیش داریم و در این میان از سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌هایی که بی‌طرفانه جهاد تبیین انجام می‌دهند و مردم را با حقیقت انتخابات آشنا می‌کنند، تقدیر می‌کنم. 

وی با اشاره به تأثیر انتخابات در سرنوشت ملت و در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و نظامی و فرهنگی کشور، افزود: مشارکت حداکثری در انتخابات یک مسئله‌ای است که مطلوب نظام است و مورد طلب شده مقام معظم رهبری و بزرگان سیاسی و رجال مذهبی است که از مردم خواستند در انتخاب حضور حداکثری داشته باشند. 

حاتمی انتخابات را یک اقتدار ملی بیان کرد و گفت: اثراتی بر این حضور حداکثری حمل می‌شود یکی تولید اقتدار ملی است زمانی که مشارکت در انتخابات بالا باشد یک اقتدار ملی ایجاد می‌شود، جمعیت زیاد و حداکثری باعث می‌شود که در کشور یک آرامش روانی شکل بگیرد تا آنجایی که دشمن نتواند از خلا و فاصله‌ای که بین مردم ایجاد کرده، استفاده کند. 

وی به اهمیت تقویت مقبولیت نظام اسلامی اشاره و عنوان کرد: وقتی مشارکت بیشتر باشد این پیام را برای منافقین و دشمنان خارجی به دنبال دارد که ما با نظام و حکومت  اسلامی متحد هستیم و اجازه نخواهیم داد که دست بیگانه بخواهد به نظام اسلامی ما آسیبی وارد کند و این باعث یک امنیت بین‌المللی برای کشور باشد. 

حاتمی در پایان گفت: از بدگویی، تخریب، تهمت‌زنی و شایعه‌پراکندگی پرهیز کنیم این افرادی که تایید صلاحیت شدند قابلیت‌های خوبی دارند، کاری نکنیم که آن‌ها را در نظام سیاسی کشور حذف کنیم. 

رئیس جمهور باید مقید به اخلاق اسلامی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کنگاور با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، تصریح کرد: نظر رهبر انقلاب در درجه اول حضور حداکثری است لذا سعی کنیم آگاهانه مشارکت کنیم و اصلح را پیدا کنیم. 

وی افزود: با توجه به چالش‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی رئیس جمهور باید فعال و پای کار باشد یعنی عافیت‌طلب نباشد. 

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور باید معتقد به مبانی انقلاب باشد، عنوان کرد: بزرگترین مبنای انقلاب برقراری عدالت و دینداری مردم بود رئیس جمهور باید شخصی باشد که حرمت ولی فقیه را نگهدارد و جایگاه آن را بداند. 

حسینی تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید مقید به اخلاق اسلامی باشد و هر روز کشور را با چالش مواجه نکند. 

وی در پایان گفت: رسانه‌های خارجی و بعضی رسانه‌های داخلی در زمینه شرکت در انتخابات دلسردی ایجاد می‌کنند اما وظیفه ما جهاد تبیین و روشنگری است و مردم فهیم و با بصیرت ما در هشت تیر برگ دیگری بر حماسه‌های این ملت خواهند افزود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از