حالت تاریک
استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب

تلاش عنصر اصلی انتظار است

تلاش عنصر اصلی انتظار است

استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب با بیان اینکه منتظر حقیقی کسی است که لحظه‌ای از انتظار خود دست نکشد، گفت: مهمترین مانع ظهور حضرت گناه است و تا درون را خالی از سیئات نکنیم این انتظار محقق نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس قنبری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از مفاهیم بسیار آشنا در اصطلاحات بشری واژه انتظار است که از جنس مشاهده است، اگرچه به شخصی که به انتظار نشسته و هنوز به مشاهده نرسیده اطلاق می‌شود، اما این انتظار اگر حقیقی باشد چون در نهایت به مشاهده ختم می‌شود، به آن انتظار گفته می‌شود. 

استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب گفت: فردی که در انتظار ظهور امام عصر(عج) است، از ظلم، فساد بی‌عدالتی، بی‌هویتی و سرگردانی جهان امروز آزرده بوده و به دنبال منتفی کردن این وضع است و از طرف دیگر مشتاق رسیدن به حکومت حق و عدالت و معنویت است، به همین سبب است که در روایت، انتظار مهدی منتظر را از جنس اعمال برشمرده‌اند «افضل الاعمال انتظار الفرج». 

وی تصریح کرد: در برخی روایات، انتظار فرج، خود فرج و یا پاره‌ای از آن شمرده شده است، ابوبصیر می‌گوید: از امام صادق(ع) سؤال کردم: «فدایت شوم، فرج کی خواد بود؟ حضرت فرمود: «ای ابا بصیر! آیا تو هم از کسانی هستی که دنیا را می‌خواهند؟ کسی که این امر را شناخت به راستی برای او گشایش ایجاد شده به جهت انتظار کشیدنش». و در روایت دیگر محمد بن فضل می‌گوید: از حضرت رضا (ع) «درباره چیزی از فرج پرسیدم، فرمود: آیا مگر نه انتظار فرج خود از فرج است؟ خداوند عزّوجلّ می‌فرماید: منتظر باشید که من هم در حال انتظار هستم». 

حجت‌الاسلام والمسلمین قنبری بیان داشت: انتظار حقیقی و منتظر حقیقی کسی است که لحظه‌ای از انتظار خود دست نکشد و در جهت تحقق خواسته خود سر از پا نشناسد و بی‌وقفه موانع این دل انتظاری را برطرف کند، چون این موانع است که انسان منتظِر را از دیدن شمس جمال مهدی منتَظر محروم ساخته است، و مهمترین مانع ظهور حضرت گناه است و تا غبار آلودگی از چهره جان پاک نشود و درون را خالی از سیئات نکنیم این انتظار محقق نمی‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: منتظر واقعی وظایفش را انجام می‌دهد و دنبال کسب معارف و بصیرت دینی است؛ دیگران را هم به این کار تشویق می‌کند و برای ظهور امام زمان(عج) تلاش و زمینه‌سازی می‌کند و حضرت ولیعصر(عج) را حی و حاضر و ولی خودش می‌داند و کس دیگری را در این امر شریک او نمی‌داند و معتقد است کاری که به دست امام زمان(عج) انجام شود هیچ کس توان انجامش را ندارد، بنابراین فقط دنبال امام زمان(عج) و ظهور و قیامش است تا عدالت حکومت الهی را برقرار کند و قیام‌های قبل از امام زمان(عج) او را فریب نمی‌دهد و به همین دلیل خود معصومان نیز قیام نکردند و منتظر بودند. 

استاد حوزه علمیه اسلام‌آبادغرب افزود: ماه مبارک رمضان فرصتی برای برافکندن آن غبارهایی است که بر جان و دل انسان منتظر نشسته است، لذا در قرآن آمده است که روزه برای تقواست، تقوا زدودن گناه از چهره جان است و تا تقوا محقق نشود چشم منتظر توان مشاهده آن شمس عالم‌تاب را ندارد، بنابراین انتظار از جنس عمل است، آن هم از جنس مبارزه، یعنی مجاهده در نبرد با نفس، یعنی جهاد اکبر، لذا به خاطر همین است که چنین انتظاری چون جهاد است افضل اعمال است. 

وی در پایان گفت: شخص منتظر آن کس است که در جهاد اکبر پیروزمندانه نفس سرکش وجود خود را در انتظار دیدن یارش بکشد تا غبار از چهره جانش برافکند آنگاه مهدی فاطمه (عج) از پس پرده غیبت بدرآید و به مشاهده جمالش می‌نشیند، از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را از منتظران واقعی حضرتش قرار دهد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از