حالت تاریک
Logo
چهارشنبه, 25 مهر 1403
تکریم سالمندان احترام به ارزش‌ها و سنت‌هاست
به بهانه روز سالمند؛

تکریم سالمندان احترام به ارزش‌ها و سنت‌هاست

دین اسلام سالمندی را دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها با نسل جوان جامعه می‌داند لذا تکریم بزرگترها و به‌خصوص سالمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ یکم اکتبر مصادف با دهم مهرماه «روز جهانی سالمندان» و از ششم تا دوازدهم مهرماه نیز به عنوان هفته سالمند در ایران نام‌گذاری شده است، سالمندی دوره‌ای از زندگی است که از ۶۰ تا ۶۵ سالگی شروع می‌شود. 

تکریم سالمندان به معنی احترام به ارزش‌ها و سنت‌ها، حفظ پیوندهای خانوادگی و پیوند بین نسلی است، دین اسلام که بر پایه مهر و تکریم استوار است، سالمندی را دوران عزت، بزرگداشت و اشتراک‌گذاری تجربه‌ها با نسل جوان جامعه می‌داند لذا تکریم بزرگترها و به‌خصوص سالمندان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

نقش مهم رسانه‌ها در تکریم و جایگاه ویژه سالمندان 

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود احمدی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از نكات ظریف تربيتی كه در جامعه ما بايد به دقت مورد توجه قرار گيرد نحوه رفتار با سالمندان است كه در خانواده، مدرسه و رسانه‌ها به ويژه صدا و سيما بايد به آن توجه شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه افزود: اگر جامعه تكريم سالمند را به عنوان ارزش تلقی كند، خود به خود زمينه حمايت سالمندان در بين اقشار مختلف مردم ايجاد می‌شود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه کسی که شخص سالمندی را تکریم کند خداوند او را از شدت‌های روز قیامت نجات می‌دهد، افزود: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «و لاتقل لهما اف»، وقتی والدین سنشان زیاد شد مبادا یک کلمه اُف بر زبانتان جاری شود.

احمدی ادامه داد: همچنین به ما توصیه شده آن‌ها را با اسم صدا نزنید بلکه تکریم کنید و مراقب باشید هنگام راه رفتن از آن‌ها جلوتر حرکت نکنید و همچنین هنگام صحبت کردن با آن‌ها با پرخاشگری و تندی صحبت نکنید.

وی در ادامه گفت: اگر الگوسازی به درستی در جامعه ترويج شود كم‌كم فرهنگ هم اصلاح می‌شود که در این راستا رسانه‌های ارتباط جمعی نقش اساسی در هدايت افكار عمومی دارند.

احمدی با ذکر یک مثال در خصوص تکریم سالمندان، گفت: وقتی يک جوان دست يک سالمند را برای عبور از عرض خيابان می‌گيرد، اگر اين كار جوان مورد تقدیر قرار گيرد موجب ترويج و الگوسازی اين كار خير در جامعه خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه تکریم سالمندان، یک وظیفه اخلاقی و اسلامی است، خاطرنشان کرد: تکریم سالمندان به معنی احترام به ارزش‌ها و سنت‌ها است.

نرخ رشد سالمندی در کرمانشاه ۱۲/۹ درصد است

بهزاد شهبازی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: بر اساس نظر سازمان بهداشت جهانی افراد بالای ۶۰ سال سالمند محسوب می‌شوند با توجه به خدمات بهداشتی و درمانی که به سالمندان ارائه می‌شود و نیز امید زندگی که در سالمندان در حال افزایش است این سن احتمالاً در گزارش‌های بعدی سازمان بهداشت جهانی افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: سالمندان در چند طیف سنی طبقه‌بندی شده‌اند از جمله افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله را به عنوان سالمند می‌شناسیم از ۷۵ تا ۸۴ سال به عنوان سال‌خورده و افراد بالای ۸۵ سال را کهن‌سال می‌نامیم. 

وی گفت: نرخ رشد جمعیت سالمندی نسبت به کل کشور ۱۱/۴۷ درصد است، این نرخ رشد در استان کرمانشاه ۱۲/۹ درصد است پیش‌بینی می‌شود که امسال استان کرمانشاه در میزان نرخ سالمندی میان تمام استان‌ها رتبه هفت را به خود اختصاص دهد.

شهبازی اظهار امیدواری کرد: با افزایش میزان زاد و ولد در استان، نرخ سالمندی در استان نیز نسبت به کل جمعیت در کل استان کاهش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: پنج مرکز شبانه‌روزی برای ارائه خدمات به سالمندان در کرمانشاه وجود دارد، البته مراکز شبانه‌روزی مراقبت از سالمندان هیچ‌گاه نمی‌توانند جای کانون گرم خانواده را برای سالمندان پر کنند.

شهبازی گفت: سالمندان تمایل دارند تا پایان عمر در کنار عزیزان خود بمانند تا از تجربیات آن‌ها برای نسل‌های آینده استفاده شود خانواده‌ها نیز به وجود سالمندان در کنارشان نیازمند هستند، احترام به سالمندان باعث می‌شود تا فرزندان ما نیز در آینده به ما احترام بگذارند.

فعالیت ۵ مرکز نگهداری شبانه‌روزی سالمندان در کرمانشاه

وی تصریح کرد: بر اساس سنت‌ها، آداب، آیات و روایات تا حد امکان باید سعی شود تا سالمندان در میان خانواده‌ها باشند اگر به هر دلیل شرایط حضور سالمندان در خانواده میسر نشد همان‌گونه که گفته شد پنج مرکز نگهداری شبانه‌روزی در استان برای نگهداری آن‌ها در نظر گرفته شده است.

شهبازی یادآوری کرد: همچنین دو مرکز ویزیت در منزل نیز با کادر مجرب برای معاینه سالمندان در منازلشان در نظر گرفته شده است، دو مرکز مراقبت در منزل نیز برای سالمندانی که کسی را برای مراقبتشان ندارند در نظر گرفته شده است این دو مرکز به صورت روزانه افرادی را برای بازدید و انجام کارهای سالمندان روانه منازل آن‌ها می‌کنند.

وی گفت: در شهر کرمانشاه همچنین یک خانه حمایتی برای سالمندانی که خود از عهده کارهایشان برمی‌آیند در نظر گرفته شده است در این خانه حمایتی، سالمندان دور هم جمع می‌شوند و با یکدیگر به گپ و گفتگو می‌پردازند و کارهای روزمره خود را انجام می‌دهند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ تكريم سالمندان حمایت و گرامیداشت ارزش‌های انسانی است که تأثیر بسيار مهمی در آموزه‌های تربيتی فرزندان و امیدواری به نسل جوان دارد.

خانواده مهم‌ترین و ارزشمندترین منبع حمایتی سالمندان به شمار می‌رود لذا تمامی حمایت‌ها، فقط در مراقبت‌های پزشکی خلاصه نمی‌‌شود بلکه بخش اعظم آن حمایت‌‌های اجتماعی و معنوی است.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از