حالت تاریک
یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

حضرت عباس(ع) الگوی وفاداری و ولایت‌مداری

حضرت عباس(ع) الگوی وفاداری و ولایت‌مداری

یک دانش‌آموخته دکترای تفسیر تطبیقی قرآن گفت: حضرت ابالفضل‌العباس(ع) الگوی دفاع از دین، دفاع از عدالت‌طلبی، مبارزه با ظلم و ستم، آزادگی، ولایت‌مداری و وفاداری بودند.

 

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: روز تاسوعا به احترام نقش و جایگاه رفیعی که حضرت ابالفضل‌‌العباس(ع) در قیام عاشورا داشته، به‌نام آن حضرت نام‌گذاری شده است.

این دانش‌آموخته دکترای تفسیر تطبیقی قرآن افزود: برخی تاسوعا را از ریشه تسعة به معنای ۹ و عاشورا را از ریشه عشره به معنای ۱۰ می‌دانند و با این دیدگاه تاسوعا به معنای نهم و عاشورا به معنای دهم ماه محرم است.

وی با بیان اینکه معنایی فراتر از این هم برای روزهای تاسوعا و عاشورا بیان شده است که اهل فضل در آن تأمّل و تحقیق کرده‌اند، گفت: در این باره فضلا و اهل معرفت می‌گویند که ریشه تاسوعا، وسعت است، یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد.

شفیعی ادامه داد: عاشورا نیز از ریشه عشرت و معاشرت، گرفته شده یعنی جایی است که در آن انسان میل به معاشرت رفاقت و مصاحبت پیدا می‌کند با این تعبیر تاسوعا نیز روزی است که ظرفیت وجودی انسان در پرتو ولایت امام گسترده می‌شود.

این استاد دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: در رابطه با حضرت ابالفضل‌العباس(ع) باید گفت که ایشان بدون تردید یکی از پایه‌های مهم قیام امام حسین(ع) بودند.

وی افزود: حضرت ابالفضل(ع) مظهر شجاعت، ایثار، از خود گذشتگی و ولایت‌مداری بود؛ رشادت‌ها و ایثار حضرت عباس(ع) و اقدام بی‌نظیر آن حضرت در جهت تهیه آب برای کودکان حرم بر کسی پوشیده نیست. 

شفیعی اذعان داشت: از نگاه ساده‌انگارانه این‌گونه به نظر می‌آید که دلیل اقدام شجاعانه حضرت ابوالفضل(ع) علاقه‌ای است که به برادر و خاندان خود داشته است و ایشان با این حرکت می‌خواسته تا آنها را از تشنگی نجات دهد اما واقعیت این است که حضرت عباس(ع) قبل از اینکه خود را برادر امام حسین(ع) بداند خود را مأموم آن حضرت می‌داند یعنی ایشان امام‌حسین(ع) را به عنوان یک امام واجب‌الاطاعه معنا می‌کند و خود را شاگردی می‌داند که باید از امام خویش اطاعت کند. 

وی گفت: هر چند در این قیام مقدس این دو برادر در اوج عشق برادری نسبت به یکدیگر قرار داشتند اما برتر از رابطه برادری نگاهی است که حضرت عباس(ع) به امام حسین(ع) به عنوان اولی‌الاَمر، ولی و امام جامعه داشتند.

شفیعی تصریح کرد: هنگامی که امام حسین(ع) ندای حق‌طلبی سر داد و مردم را به قیام فراخواند و از آنها یاری طلبید، ایشان به عنوان یک سرباز و کسی که ولایت را پذیرفته با امام حسین(ع) همراهی کرد و در نهایت نیز به شهادت رسید. 

وی تصریح کرد: مقام حضرت ابالفضل(ع) در قیام عاشورا مقامی بسیار ستودنی و بی‌نظیر است، جامعه اسلامی باید به نوع نگاه حضرت ابالفضل(ع) در قیام عاشورا توجه کند.

شفیعی افزود: رفتار و گفتار حضرت عباس(ع) از جهات مختلف می‌تواند برای جامعه الهام‌بخش بوده و نقش الگویی داشته باشد، ایشان الگوی دفاع از دین، دفاع از عدالت‌طلبی، مبارزه با ظلم و ستم، حریت، آزادگی، آزادی‌خواهی، ولایت‌مداری و وفاداری بودند. 

وی گفت: ایشان در شرایطی که خود در حالت عطش قرار داشت ولی آن‌چنان به مولای خویش و خاندان عصمت و طهارت دل‌بسته بود که بدون آنکه قطره‌ای آب بنوشد تلاش کرد تا آب را به خیمه‌گاه اهل بیت(ع) بیاورد و جان خود را نیز در این راه فدا کرد. 

این استاد دانشگاه افزود: ایشان بهترین الگو برای نسل جوان ما هستند و همگی باید تلاش کنند تا با ظرفیت وجودی این شخصیت بی‌نظیر تاریخ اسلام در ابعاد مختلف آشنا شوند. 

وی ادامه داد: طبیعتاً اگر بتوانیم شخصیت‌های بزرگی که در نهایت عنوان زیبای شهید را گرفته‌اند الگوی خود قرار دهیم جامعه از بسیاری از نابسامانی‌ها نجات پیدا می‌کند و می‌تواند از مسیری حرکت کند که به پاکی، فضیلت، انسانیت، اخلاق، استقلال، آزادی و ظلم‌ستیزی منتج شود.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از