حالت تاریک
قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ:

خطر «دوپینگ» در کمین ورزشکارانِ بیمار

خطر «دوپینگ» در کمین ورزشکارانِ بیمار

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: ورزشکارانی که با مشکل پزشکی مواجه هستند بسیار زیاد در مواجه با مصرف داروهای ممنوعه قرار دارند و این موضوع خطر دوپینگ و محرومیت قطعی آن را در کمین‌شان قرار می‌دهد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» و به نقل از خبرگزاری مهر، فرزاد شارکی با تاکید بر اینکه یکی از عمده مشکلات این ستاد در پرونده دوپینگ ورزشکاران مربوط به ورزشکارانی می‌شود که با مشکل پزشکی مواجه هستند، گفت: بسیار زیاد مواجه هستیم با ورزشکارانی که به هر دلیلی تحت نظر پزشک خاصی هستند. این پزشکان در راستای اقدامات درمانی داروهایی برای آن‌ها تجویز می‌کنند و در بسیاری موارد همین داروها منجر به دوپینگی شدن ورزشکار مربوطه می‌شود.

وی در این زمینه ادامه داد: پزشکان معمولاً از فهرست داروهای ممنوعه بی‌اطلاع هستند درحالیکه بعضاً داروهای تجویزی آن‌ها از همین فهرست است. اینجاست که اهمیت اطلاع از فهرست داروهای ممنوعه توسط ورزشکار اهمیت پیدا می‌کند.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکید کرد: ورزشکاران در هر شرایطی باید داروی تجویزی توسط پزشکِ غیرورزشی خود را با فهرست داروهای غیرمجاز چک کنند و پس از اطمینان از اینکه تداخلی وجود ندارد، اقدام به استفاده از آن کنند. مسئولیت این موضوع از صفر تا صد با خودِ ورزشکار است و پزشکی که دارو تجویز کرده هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

شاکری به آماری از ورزشکاران که به خاطر تست دوپینگ آن‌ها به خاطر داروی تجویزی پزشک مثبت شده است، اشاره کرد و تصریح کرد: از ۳۰ رأی محرومیتی که سال گذشته برای ورزشکاران دوپینگی صادر شد، ۲۵ درصد مربوط به ورزشکارانی بود که در پروسه درمان و با تجویز پزشک، دارویی را مصرف کرده بودند که جزو داروهای ممنوعه بود اما نه اطلاعی از این قضیه داشتند و نه داروی مورنظر را با فهرست مواد ممنوعه چک کرده بودند. به همین دلیل تست دوپینگ آن‌ها مثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: در کاروان اعزامی ایران به بازی‌های پاراآسیایی هم تست دوپینگ دو نفر از ورزشکاران (دو بانوی پارادوومیدانی کار) دقیقاً به همین دلیل مثبت شد. این ورزشکاران به عمد از داروی ممنوعه استفاده نکرده بودند اما چون داروی تجویز شده برای آن‌ها جزو مواد ممنوعه بود، تست شأن مثبت شد.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با تاکید بر اینکه ارائه مدارک پزشکی و مستندات هیچ تأثیری در پرونده دوپینگ این دسته ورزشکاران ندارد، گفت: ورزشکارانی که به هر دلیلی تحت نظر پزشکی غیر از پزشک ورزشی خود هستند و به این واسطه مصرف کننده دارو به حساب می‌آیند باید نسبت به معافیت درمان اقدام کنند. اینگونه برای این ورزشکاران پرونده پزشکی کاملی تشکیل می‌شود و هرگونه اقدام برای نمونه گیری حتی اگر منجر به مثبت شدن تست شود با اطلاع از این پرونده انجام می‌شود.

شاکری در این زمینه تاکید کرد: ورزشکارانی که برگه معافیت درمانی دارند در صورتی که نتیجه نمونه گیری از آن‌ها به خاطر ماده ممنوعه‌ای که پزشک متخصص به عنوان داروی درمانی برای شأن تجویز کرده است، مثبت شود محکوم به محرومیت نمی‌شوند. اما اگر ورزشکاری این برگه معافیت درمانی را نداشته باشد و تستش مثبت شود، ارائه مستندات پزشکی تأثیری به حالش نخواهد داشت.

وی به در پیش بودن بازی‌های المپیک و پارالمپیک اشاره کرد و گفت: در آستانه این بازی‌ها اطلاع ورزشکاران از فهرست داروهای ممنوعه ضروری‌تر از همیشه است به خصوص ورزشکارانی که به هر دلیلی تحت درمان‌های خارج از ورزش قرار دارند. مسئولیت دوپینگ در هر شرایطی با خود ورزشکار است حتی اگر با تجویز پزشک اقدام به استفاده از دارویی کرده باشد.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ خطاب به ورزشکاران به آن‌ها توصیه کرد که حتماً فهرست مواد ممنوعه را به صورت کامل مطالعه کنند و اینکه در صورت تحت نظر بودن پزشک، برای معافیت درمان اقدام کنند تا با خطر دوپینگ و محرومیت بعد از آن مواجه نشوند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از