حالت تاریک
یادداشت؛

سفرهای افطار صحنه‌های زیبای ماه مبارک رمضان

سفرهای افطار صحنه‌های زیبای ماه مبارک رمضان

در ایام ماه مبارک رمضان سفرهای افطار صحنه‌های زیبای این ماه مبارک هستند.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ یکی از سنت‌های ماه مبارک رمضان سنت زیبای افطاری است که مورد توجه مسلمانان قرار دارد و بسیاری از مسلمانان جهان با دعوت از یکدیگر این سنت حسنه و نیکو را به جای می‌آورند که از پیامبر مکرم اسلام به جای مانده است.

در کشورهای جهان به واسطه تفاوت‌های فرهنگی و غذاهای مورد استفاده آنان سنت افطاری با روش‌های مختلفی همراه است اما در کشورمان خانواده‌ها با دعوت از اقوام و آشنایان برای افطار سعی می‌کنند علاوه بر افطاری دادن سنت زیبای صله رحم را نیز به جای آورند.

افطار در واقع به معنای شکستن روزه است که بعد از اذان مغرب به وقوع می‌پیوندد و مسلمانان می‌توانند پس از ساعت‌ها روزه‌داری، روزه خود را افطار کنند و در کشورمان این مهم از طریق غذاها، شیرینی‌ها و آش‌های محلی صورت می‌گیرد که هر منطقه غذاهای مخصوص خود را دارد.

کرمانشاهیان نیز غذاهای و شیرینی‌های محلی خود را برای افطار دارند اما آش عباسعلی، آش رشته، آش شله قلمکار و شیرینی معروف زولبیا و بامیه پای ثابت سفرهای افطار کرمانشاهیان را تشکیل می‌دهد که مغازه‌هایی که این آش‌ها و شیرینی‌ها را پخت می‌کنند در ماه مبارک رمضان از رونق بالایی برخوردارند.

هنگامی که اذان مغرب پخش می‌شود خانواده‌ها دور سفر می‌نشینند و بزرگترها نیز در بالای سفر جای می‌گیرند که زیبایی خاصی را رقم می‌زنند و یکی از لحظات زیبای ماه مبارک رمضان است که تمام افراد دور یک سفره و برای انجام دستور الهی گرد هم آمده‌اند.

اما چند سالی است که سنت افطاری گسترش یافته و هیئت‌های مذهبی و ایستگاه‌های صلواتی سعی می‌کنند غرفه‌هایی را برپا کنند تا در موقع افطار عابران و افرادی را در گذر از معابر و خیابان‌ها هستند را حتی به صرف چای دعوت کنند، همچنین در نقطه‌ای دیگر از شهر کرمانشاه و در میدان جلیلی غرفه دیگری ۳۰ روز از ماه مبارک رمضان را حلیم نذری پخت می‌کنند.

اما در نیمه ماه مبارک رمضان و با میلاد امام حسن مجتبی(ع) سنت اطعام رنگ و بوی ویژه خود را می‌گیرد زیرا اطعام افراد به ویژه فقیران و ایتام که از سیره کریم اهل‌بیت امام حسن(ع) است بیشتر می‌شود و افراد سعی می‌کنند حتی با نان صلواتی یکدیگر را مهمان کنند.

ماه مبارک رمضان سنت‌های زیبای دیگری نیز دارد که حلاوت و شیرینی آن را در بین مسلمانان بیشتر کرده و خداوند متعال نیز در قرآن کریم آن را برتر از هزار ماه می‌داند و مسلمانان را به توبه، طلب مغفرت و تقوی الهی دعوت می‌کند.

 

یحیی بیابادی، فعال رسانه

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از