حالت تاریک
یک کارشناس مذهبی:

برقراری ارتباط با امیرالمومنین رمز شب قدر است

برقراری ارتباط با امیرالمومنین رمز شب قدر است

یک کارشناس مذهبی با بیان اینکه شب قدر با ولایت حضرت علی(ع) گره خورده است، گفت: در این شب مولا علی(ع) که در آیات قرآن در رأس تمام مومنین عالم معرفی شده به لقای الهی می‌رود و به رستگاری می‌رسد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کماسی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: شب قدر تقدیر مقدرات یک ساله انسان‌ها است و شب بسیار مهمی است که برتر از هزار ماه است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه خداوند شب قدر را در ماه مبارک رمضان قرار داده، افزود: عمر طبیعی یک انسان شاید بیش از ۸۰ سال است که بر این اساس علامه طباطبایی با استفاده از چند آیه نتیجه می‌گیرد که شب قدر در یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی خاطرنشان کرد: در آیه سوم سوره دخان خداوند می‌فرماید انا انزلناه فی لیله‌المبارکه یعنی ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم همچنین در آیه ۱۸۵ سوره بقره می‌فرماید شهر رمضان الذی انزل فیه‌القرآن یعنی قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شد و بالاخره در سوره قدر چنین آمده است انا انزلناه فی لیله‌القدر یعنی ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم. 

وی ادامه داد: با اینکه اهل بیت(ع) می‌دانستند که کدام یک از شب‌های ماه مبارک رمضان لیله‌القدر است اما بنا داشتند که آن را در بین چند شب مخفی نگه دارند لذا بر اساس آنچه که در روایات آمده است در میان شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم یکی از شب‌ها می‌تواند شب قدر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی تصریح کرد: شب قدر شبی است که شب نزول فرشتگان الهی بر امام عصر(عج) و تقدیر مقدرات است که البته تقدیر مقدرات به دو عامل بستگی دارد؛ یکی عملکرد یک سال گذشته یک فرد و دیگری اعمالی که شخص در شب قدر انجام می‌دهد. 

وی گفت: افرادی که نسبت به لیالی قدر بی‌اعتنا باشند تقدیر یک ساله آنها بر اساس عملکرد سال گذشته آنها رقم می‌خورد یعنی فرشتگان پرونده عملکرد آنها در سال گذشته را مورد بررسی قرار می‌دهند و بر اساس نمره‌ای که از این پرونده می‌گیرند یک تقدیر یک ساله برای آنها رقم می‌زنند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اما کسانی که توفیق دارند شب‌های قدر را احیا می‌گیرند و به کلام خدا و معصومین(ع) اعتنا می‌کنند در تقدیر یک ساله خود شریک می‌شوند.

وی با بیان اینکه احیا به معنای بیدار بودن با کیفیت است و شامل هر بیداری نمی‌شود،  تصریح کرد: انسان می‌تواند این شب را به احیا بگذراند و با محاسبه پرونده یک ساله خود به گناهان، بدی‌ها و کمبودهایی که در بُعد روحی، روانی و عملی داشته در پیشگاه الهی اعتراف کند و با استغفار و توبه نصوح درصدد جبران آنها برآید و از خدا بخواهد که اعمال و نیات ناشایست او را در سال گذشته مورد غفران قرار دهد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی افزود:  گنجاندن توبه و استغفار یکی از برنامه‌های شب قدر است مطلب مهم دیگر این است که انسان آگاه باید بداند در این شب از خدای خود چه بخواهد او باید آنچه را که در زندگی آینده او تأثیر دارد و مهم است جزو خواسته‌های خود در این شب قرار دهد تا بهترین تقدیرات در سال جاری برای او رقم بخورد. 

وی ادامه داد: شب‌هایی که از آنها به عنوان شب قدر یاد می‌شود به نوعی با جریان ولایت امیرالمومنین علی(ع) گره خورده است همان‌طور که می‌دانید شب نوزدهم شب ضربت خوردن آن حضرت، شب بیست و یکم شب شهادت و شب بیست و سوم هم شب سوم شهادت ایشان تلقی می‌شود بنابراین کسانی که می‌خواهند به خوبی از لیالی قدر بهره ببرند حتماً باید به منبع پر خیر و برکت و فضل و رحمتی که خداوند به امیرالمومنین(ع) عطا کرده است متصل شوند.

این کارشناس مذهبی و مدرس حوزه علمیه گفت: انسان بدون علی(ع) با حرکت کردن و احیا گرفتن در شب قدر به جایی نمی‌رسد شاید بتوان شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان را که مصادف با شب شهادت مولای متقیان علی(ع) است همان شب قدر در نظر گرفت. 

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی بیان کرد: در شب بیست و یکم ماه رمضان، حضرت علی(ع) که بر اساس آیات قرآن در رأس تمام مومنان عالم معرفی شده، به لقای الهی می‌رود و به رستگاری می‌رسد و این رستگاری و رسیدن به مرتبه لقاءالله قطعاً در شب قدر اتفاق می‌افتد. 

وی با اشاره به اینکه رابطه ما با ولایت امیرالمومنین(ع) یکی از رموز شب قدر است، گفت: بنابراین یک سوی جاذبه احیای شب قدر که هر شخصی به نوعی و در مکانی همچون مسجد، حسینیه و خانه آن را برپا می‌دارد، حضرت علی(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کماسی خاطرنشان کرد: اگر در شب بیست و یکم رابطه‌ای قلبی و دلی با امیرالمومنین(ع) برقرار کنیم و اشکی برای مظلومیت ایشان از چشم‌هایمان جاری شود و دل ما به دل و حرم نورانی امیرالمومنین(ع) وصل شود قطعاً مورد مغفرت الهی قرار می‌گیریم و فیضی که در این شب‌ها به خوبان درگاه الهی می‌دهند به ما نیز اعطا خواهد شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از