حالت تاریک
رئیس دفتر شورای نگهبان:

سازماندهی ۶هزار و ۶۰۰عوامل نظارتی بر انتخابات کرمانشاه

سازماندهی ۶هزار و ۶۰۰عوامل نظارتی بر انتخابات کرمانشاه

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه با اشاره به آمادگی عوامل اجرایی برای انتخابات گفت: ۶ هزار و ۶۰۰ نفر عوامل نظارتی در هیأت‌های مختلف شهر و روستا سازماندهی شده و آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن مفید ظهر امروز شنبه پنجم اسفندماه در نشست خبری که در سالن جلسات دفتر نظارت‌ و بازرسی بر انتخابات استان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اداره امور جامعه به‌دست مردم و تعیین سرنوشت آنها به‌دست خودشان است.

 

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه افزود: با وجود اینکه تنها ۴۵ سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد اما شمار انتخابات برگزار شده در آن با کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند قابل مقایسه نیست و علاوه بر آن رکورد بیشترین حضور مردم در پای صندوق‌های رأی نیز مربوط به مردم عزیز ایران است.

 

وی ادامه داد: دو انتخابات مهم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان پیش روی مردم شریف ایران اسلامی قرار دارد و مردم با بصیرت حضور پرشوری خواهند داشت و فرد اصلح را انتخاب می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید خاطرنشان کرد: قانون انتخابات در سال ۱۴۰۲ در مجلس یازدهم دچار اصلاحات و تغییراتی شد از این‌رو مأموریت‌های جدیدی را در انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم‌ که برای تحقق آنها نیاز به بسترهای خاصی بوده است که با وجود زمان کم دست‌اندرکاران امر تلاش کردند تا انتخاباتی بدون نقص و باشکوه برگزار شود.

 

وی در ادامه گفت: ۵۶۱ نفر برای انتخابات مجلس دوازدهم به مرحله بررسی صلاحیت‌ها راه پیدا کردند پس از بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی و عدم اعتراض نسبت به آرای صادره در مجموع ۴۹۶ نفر باقی ماندند که هیئت نظارت استان به بررسی صلاحیت این ۴۹۶ داوطلب پرداخت. 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید افزود: پس از یک فرایند سه مرحله‌ای بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان در مجموع ۲۹۵ نفر به تأیید صلاحیت نهایی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی رسیدند. 

 

وی تصریح کرد: از ۴۹۶ داوطلب ۱۴۷ نفر عدم تأیید صلاحیت، ۲۶ نفر عدم احراز، ۱۷ نفر انصراف و ۱۱ نفر نیز فاقد شرایط ثبت‌نام بودند که افراد فاقد شرایط یا مدارک لازم را نداشتند یا از نظر سنی فاقد شرط لازم بودند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید گفت: بر اساس تأیید صلاحیت‌های انجام شده در همه حوزه‌های انتخاباتی ششگانه فضای رقابتی که خواسته مقام معظم رهبری به عنوان یکی از راهبردهای چهارگانه ایشان بود شکل گرفته است.

 

وی با بیان اینکه جریانات سیاسی اقوام طوایف و عشایر مختلف دارای نماینده هستند و فضای رقابتی خوبی شکل گرفته است، تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات، شورای نگهبان در حوزه بررسی صلاحیت‌ها برای ۴۱۸ نفر تحقیقات انجام داد که در مجموع یک‌هزار و ۳۹۶ منبع تحقیق انجام گرفت. 

 

مسئول دفتر شورای نگهبان استان کرمانشاه اذعان داشت: بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر از ناظران در هیئت‌های نظارتی استان‌ها، شهرستان‌ها، بخش‌ها و شعب نظارتی سازماندهی شدند.

 

 وی گفت: علاوه بر آموزش‌های اختصاصی آموزش‌های مشترک با عوامل اجرایی نیز به‌منظور هماهنگی و همچنین مانورهای اختصاصی و مشترک با وزارت کشور برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید ادامه داد: جلسات متعددی در راستای رصد فضای انتخابات برای پیشگیری از جرائم برگزار شد و بیش از ۶۰ جلسه با حضور ستاد پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی برگزار شد.

 

وی افزود: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در این مرحله از انتخابات شکل گرفت فعالیت پررنگ ستاد پیشگیری بود که علاوه بر تشکیل جلسات پیشگیری در مرکز استان و حوزه‌های انتخاباتی جلسات ستاد پیشگیری در مرکز حوزه‌های انتخاباتی نیز با حضور عوامل اجرایی و عوامل نظارتی حوزه‌های انتخاباتی برگزار شد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید اذعان داشت: تاکنون چندین پرونده قضایی برای بعضی متصدیان مناصب مختلف که طبق قانون نباید از هیچ نامزدی جانبداری کنند تشکیل شده که طبق قانون برخی مسئولان نیز با تذکر کتبی و تعدادی نیز با حکم عزل مواجه شده‌اند. 

 

وی گفت: شورای نگهبان با توجه به قوانین ممنوعیت دخالت در انتخابات برای کسانی که از کاندیدهای خاصی جانبداری کرده‌اند پرونده قضایی تشکیل داده است و تعداد انگشت‌شماری نیز به دلیل تخلفات مشابه از منصب خود عزل شده‌اند. 

 

وی بیان کرد: دو جلسه ستاد مشترک انتخابات استان و چندین جلسه اختصاصی شورای تامین مختص انتخابات برگزار شد که در این جلسات سعی شد تا موضوعات مختلف و پیش‌بینی‌های لازم بررسی شوند.

 

 وی ادامه داد: در حال حاضر هماهنگی‌های لازم بین عوامل نظارتی اجرایی و نهادهای اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی شکل گرفته است و در سطح استان آمادگی لازم برای برگزاری یک انتخابات باشکوه فراهم شده است. 

 

به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین مفید، ملزومات انتخابات از ستاد به استان ارسال شده است و پیش‌بینی‌های لازم برای ارسال ملزومات به حوزه‌های انتخاباتی اصلی و فرعی صورت گرفته است هم در انتخابات خبرگان رهبری و هم در مجلس شورای اسلامی آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات وجود دارد.

 

رئیس دفتر شورای نگهبان بیان کرد: انتخابات در نظام مقدس اسلامی هم از حیث نظارت و هم از حیث اجرا کاملاً مردمی است یعنی بر اساس قانون مردم خود عهده‌دار برگزاری انتخابات هستند.‌

 

وی گفت: در حوزه نظارت ناظرانی که بر برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند نیز خود مردم هستند زیرا هیئت اجرایی که وظیفه اجرای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه را بر عهده دارد از میان معتمدین مردم تشکیل شده است که در فرایند قانونی هیأت اجرایی را تشکیل می‌دهند و وظیفه اجرای انتخابات را بر عهده دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید افزود: در حوزه نظارت نیز هیئت‌ها و عوامل نظارتی تشکیل‌دهنده ۱۰۰درصد خود مردم هستند، شورای نگهبان و وزارت کشور نیز بر اساس قانون صرفاً وظیفه برگزاری انتخابات با اجرا و نظارت مردم را بر عهده دارند.‌ 

 

وی گفت: از داوطلبان انتظار می‌رود تا تبلیغات خود را بر اساس چهارچوب‌ها و موازین و با ابزارها و امکانات قانونی انجام دهند و از هر آنچه در حوزه تبلیغات جرم محسوب می‌شود دوری کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کاندید‌ها باید با ««کارنامه» و «برنامه‌» نظر مردم را جلب کنند، یادآوری کرد از تبلیغات گسترده شهری در قالب استفاده از پوستر‌های تبلیغاتی، ایجاد راه‌بندان در خیابان‌ها و ایجاد مزاحمت برای مردم پرهیز کنند لذا از عوامل اجرایی تقاضا داریم با چنین تخلفاتی برخورد کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: دشمن با به‌کارگیری تمام ابزار‌های رسانه‌ای سعی در کاهش مشارکت و ناامید کردن مردم دارد لذا در این راستا رسالت رسانه‌ها در روشنگری جامعه بسیار حائز اهمیت است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از