حالت تاریک
Logo
چهارشنبه, 25 مهر 1403
ضرورت بازخوانی زندگی‌نامه‌های شهدا برای نسل جوان
نویسنده سنقری کتاب‌های حوزه دفاع مقدس عنوان کرد:

ضرورت بازخوانی زندگی‌نامه‌های شهدا برای نسل جوان

نویسنده سنقری کتاب‌های حوزه دفاع مقدس بر بازخوانی زندگی‌نامه‌های شهدا برای نسل جوان تأکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ با توجه به اهمیت موضوع دفاع مقدس به‌ویژه در آستانه برگزاری کنگره ملی ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان کرمانشاه با لیلی صفری‌قمام به‌عنوان نویسنده اهل شهرستان سنقر و کلیایی در حوزه دفاع مقدس به گفتگو نشسته‌ایم که شرح آن در ادامه می‌آید؛

 مرصادنیوز: خودتان را معرفی کنید و خلاصه‌ای از رزومه و پیشینه‌تان را بیان کنید.

صفری‌قمام؛ لیلی صفری‌قمام، شاعر، نویسنده و محقق در حوزه علم روان‌شناسی هستم.


 مرصادنیوز: چه عواملی سبب شد پا به عرصه نویسندگی بگذارید؟

صفری‌قمام: بنده به علم روان‌شناسی بسیار علاقه دارم خصوصاً اختلالات رفتاری - بومی که موضوع پژوهش‌های بنده است و این باعث شده که در این زمینه دیدگاه‌ها و نظریات خودم را بنویسم و به ثبت برسانم همین علاقه باعث شد که در مواقعی با طبیعت و خاطره‌نویسی ارتباط بگیرم و در این زمینه قلم بزنم خصوصاً اینکه اشعار بنده بیشتر در زمینه طبیعت است.


 مرصادنیوز: از چگونگی علاقه‌تان به نویسندگی در حوزه دفاع مقدس توضیح دهید و چه آثاری دیگری در زمینه نویسندگی و ادبیات دفاع مقدس در دست نوشتن یا چاپ دارید؟‌

صفری‌قمام: در حوزه دفاع مقدس کتاب رازهای یک بی‌سیم‌چی، ردپایی از یک قافله به چاپ رسیده است و اکنون دو کتاب دیگر به اسم غروب یک شیار و کتاب عمو اکبر مجوز چاپ گرفته‌اند و در دست داوری هستند.

در زمینه علم روان‌شناسی کتاب شیوه‌های فرزندپروری والدین در سال ۹۴ به چاپ رسیده است و اکنون کتاب زیست‌بوم من سنقر در مرحله داوری است‌.


 مرصادنیوز: آیا این اثر شما  با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شده است؟

صفری‌قمام: کتاب ردپایی از یک قافله به چاپ دوم رسیده است و در این میان از مردمان فارسینج که تقاضای زیادی برای خرید این کتاب داده‌اند، تقدیر می‌کنم.

 مرصادنیوز: شما برای کتاب «ردپای قافله» چقدر وقت گذاشتید؟

صفری‌قمام: حدود دو سال پژوهش و مصاحبه باعث تولد کتاب ردپایی از یک قافله شد.

 مرصادنیوز: ردپایی از یک قافله به چه معناست و علت نام‌گذاری کتاب را بیان کنید.

صفری‌قمام: علت نام‌گذاری کتاب این است که در سنقر فرماندهان زیادی متولد شده‌اند و در آن شرایط بحرانی دهه ۶۰ واقعاً با شجاعت و دلاوری زیاد توانستند هم در مرزهای غربی در مبارزه با بعثی‌ها دفاع کنند و هم در مرزهای داخلی به‌صورت همزمان با ضدانقلاب از ناموس، خاک و آب خویش دفاع کنند مثل شهیدان صمدی‌شجاع، شهید علی‌اکبر قربانی، شهید اسمعلی فرهنگیان و شهید ابوالحسن ایرانی.

 مرصادنیوز: در خصوص محتوای کتاب توضیحاتی بفرمایید.

صفری‌قمام: محتوای کتاب بسیار پربار است و واقعیاتی را رقم می‌زند که فرمانده دلاور سنقری در آن شرایط بحرانی در مقابله با دشمن بعثی و دموکرات‌ها داشته است.


 مرصادنیوز: نظر شما در خصوص اهمیت پرداختن به زندگی و خاطرات رزمندگان در دفاع مقدس چیست؟

صفری‌قمام: به نظر بنده پرداختن به زندگینامه شهیدان، برای آینده نسلی که از شرایط بد و بحرانی هیچ تجربه‌ای ندارند بسیار مفید بوده و نوعی برنامه زندگی را به نسل‌های بعد از جنگ تزریق می‌کند.


 مرصادنیوز: انتظار شما از دستگاه‌های فرهنگی، در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چیست؟

صفری‌قمام: انتظار می‌رود که این آثار را به‌عنوان نوعی تجربه زیستن در مدارس و مراکز فرهنگی - هنری به‌صورت کارهای فرهنگی - هنری ارائه شود.

 مرصادنیوز: چه حمایت‌هایی از سوی مسئولان یا نهادها از شما در خصوص این اثر شده است؟

صفری‌قمام: در این زمینه هیچ‌گونه حمایتی نشدم تنها علاقه و استعدادی بوده که به لطف خداوند متعال در این زمینه هزینه کرده‌ام.

 مرصادنیوز: اگر بنا باشد به یک نکته جذاب  از کتاب  که می‌تواند الگو برای جوانان ما باشد اشاره کنید، کدام است؟

صفری‌قمام: اگر کتاب را بخوانید سراسر نکات ارزشمند است ولی چیزی که برای خود بنده جالب بود اول این بود که این فرمانده دلاور آقای خداداد شریفی‌عباد با شجاعتی که داشته‌اند توانسته است خود و نیروهایش را به مدت هشت روز بدون آب و غذا زیر برف سردشت ( در دهه ۶۰) زنده نگه دارد و این از الطاف الهی است و دوم اینکه وفای یک فرمانده به نیروهایش است که ایشان می‌فرمود من برای اینکه خاطرات شهید اسمعلی حیدری از بین نرود اقدام به ثبت این کتاب کرده‌ام.

 مرصادنیوز: آیا در مسیر چاپ و نشر این کتاب هم با موانع خاصی روبه‌رو بودید؟

صفری‌قمام: مشکلات زیاد است اما مهم‌ترین آن پژوهش‌های نویسنده است که گاهی انسان را از پا در می‌آورد تا بتواند مطلبی را به اثبات برساند و در کتاب ثبت کند.

 مرصادنیوز: اگر سخن پایانی دارید بفرمایید؟

صفری‌قمام: خواهشمندم از مسئولان امر که نگذارید تاریخ دفاع مقدس، خصوصاً تاریخ دفاع مقدس شهر خودم (سنقر) در دل زمان  دفن شود، چرا که در  همین شهر اگر دفاع مقدس صورت نمی‌گرفت اکنون سرزمینی به اسم سنقر و کلیایی وجود نداشت و به مادران این خاک می‌گویم که این تاریخ را برای کودکان خود قصه کنند چرا که ما هر چه داریم متعلق به ایثار و گذشت این پاک‌مردان است.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از