حالت تاریک
معرفی جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه؛

طاقبستان با قدمتی ۱۵۰۰ ساله

طاقبستان با قدمتی ۱۵۰۰ ساله

طاق‌بستان از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ساسانی که در قرن سوم میلادی ساخته شده و ارزش هنری و تاریخی بسیار زیادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ محوطه تاريخی طاق‌بستان در رشته کوه زاگرس و در دامنه كوهی به همين نام در شمال شرقی حاشيه كنونی شهر كرمانشاه واقع شده است، طاق‌بستان در گذشته نام روستایی در ۹ کیلومتری شهر کرمانشاه بود که با گذر زمان و توسعه شهری، این روستا در محدوده شهری قرار گرفت و به یکی از محله‌های این شهر تبدیل شد که در حال حاضر در شمال شرقی کرمانشاه قرار دارد.

طاق‌بستان از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دوره ساسانی که در قرن سوم میلادی ساخته شده و ارزش هنری و تاریخی بسیار زیادی دارد؛ تا قبل از قرن چهارم میلادی اکثر ساخت و سازهای ساسانی در ایالت فارس انجام می‌شد اما از زمان اردشیر دوم به دلیل گذر جاده ابریشم به سمت کرمانشاه و کوه طاق‌بستان معطوف شد.

 

ارزش سنگ‌نگاره‌های طاق‌بستان تنها معطوف به قدمت تاریخی آن که به دوران ساسانیان برمی‌گردد، نیست بلکه جزییات معماری این بنا در ساخت طاق‌ها و تفکر مهندسان آن زمان در انتخاب منطقه طاق‌بستان برای پیاده‌سازی این اثر و همینطور سبک حجاری که در دل این کوه انجام شده و نقش‌های کنده شده در دل کوه که تا امروز از گزند تخریب طبیعی دور مانده همگی از شگفتی‌های اثر باستانی طاق‌بستان هستند.

 

مهم‌ترین اثر در طاق‌بستان، طاق بزرگ با سنگ‌نگاره تاج‌گذاری خسرو پرویز است که دارای ایوانی با فضای مستطیل به عرض ۷ متر و ۸۵ سانتیمتر، ارتفاع ۱۱ متر و ۹۰ سانتیمتر و عمق ۷ متر و ۶۵ سانتیمتر است و در کناره ورودی طاق، سنگ‌نگاره‌ای از فرشتگان بال‌دار، درخت زندگی، مجالس شکار گراز و شکار مرغان و ماهیان در مرداب و نقش‌های فیل، اسب و قایق است که حاکی از مراسم بزم و شادی است.

 

چند صحنه تاریخی از جمله تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم و همچنین چند سنگ‌نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کنده‌کاری شده است که این اثر تاریخی را بسیار دیدنی کرده لذا برای دیدن این طاق عظیم و با شکوه باید راهی غرب ایران و استان و شهر تماشایی کرمانشاه شد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از