حالت تاریک
Logo
جمعه, 27 مهر 1403
غیبت، سری از اسرار خداوند است
دبیر ستاد امر به‌ معروف استان کرمانشاه:

غیبت، سری از اسرار خداوند است

دبیر ستاد امر به‌معروف و نهی‌ از منکر کرمانشاه گفت: یکی از فلسفه‌های غیبت امام زمان (عج) امتحان بزرگ الهی است یا اینکه غیبت یکی از اسرار خداست و کسی هدف آن را نمی‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود احمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از موضوعات جذاب بحث مهدویت زندگی شخصی و خانوادگی حضرت ولی‌عصر (عج) است که آیا ایشان ازدواج کرده‌اند و متاهل هستند یا اینکه حضرت (عج) مجردند؛ این سئوال ساده شامل چندین سئوال دیگه می‌شود مثلاً اگر ازدواج کردند کجا زندگی می‌کنند؟ آیا همسر حضرت مهدی (عج) هم مثل خود ایشان عمر طولانی دارند؟ 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه افزود: علما برای برای پاسخ به این سئوالات سه نظریه دارند؛ نظریه اول این است که حضرت مهدی (عج) ازدواج کردند؛ اولاً چون ازدواج از سنت‌های پیامبر (ص) و یکی از مستحبات مؤکد اسلام است، دین هر مسلمانی با ازدواج کامل می‌شود کسی که مجرد بماند عمل مکروهی مرتکب شده و قطعاً امام زمان (عج) که الگوی جامعه اسلامی است از همه‌کس سزاوارتر و لایق‌تر به انجام مستحبات و سنت رسول خدا (ص) است. 

وی ادامه داد: ثانیاً در روایات متعدد به فرزندان امام زمان (عج) اشاره شده است پس حتماً حضرت ولی‌عصر (عج) متأهل هستند و سوماً یکی از کنیه‌های ایشان اباصالح یعنی پدر صالح است و همین دلالت بر این است که حضرت متأهل هستند و پسری به نام صالح دارند. 

احمدی بیان داشت: البته ممکن است به این دلیل‌ها اشکال وارد شود مثلاً چرا امام معصوم (ع) باید همه مستحبات را انجام دهد اگر این‌گونه باشد که هر معصوم باید از صبح تا شب مشغول ذکر و عبادت باشد مخصوصاً امام زمان (عج) که غایب هستند و مردم ایشان را نمی‌بینند که رفتارشان الگوی جامعه قرار گیرد پس نیازی نیست که حضرت به همه سنت‌های رسول خدا (ص) عمل کند. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه ابراز داشت: این روایات از جهت سند ضعیف هستند و ممکن است منظور فرزندان امام زمان (عج) بعد از ظهور باشد نه قبل از ظهور؛ کلمه «عبد» در ادبیات عرب به معنای صاحب و همراه هم است پس منظور از «اباصالح» کسی است که افراد صالح را همراه خود دارد. 

وی افزود: نظریه دوم این است که حضرت مهدی (عج) مجرد هستند و ازدواج نکردند چرا که امام زمان (عج) به این خاطر غائب شدند تا جانشان محفوظ بماند و هدف و فلسفه غیبت حضرت حجت (عج) مخفی بودن حضرت است؛ اگر حضرت ازدواج کرده باشند قطعاً برای عده‌ای شناخته می‌شوند و این با هدف و فلسفه غیبت سازگاری ندارد. 

احمدی اذعان کرد: ثانیاً در روایات اشاره شده است حضرت مهدی (عج) مجرد هستند؛ سوماً بعضی از لقب‌های امام زمان (عج) مثل «وحید» و «فرید» یعنی تنهامانده و رهاشده دلالت بر این دارد که حضرت تنها هستند و ازدواج نکردند. 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: ممکن است به این دلیل‌ها هم اشکال وارد شود که مثلاً هدف از غیبت امام زمان (عج) فقط ترس از کشته شدن و حفظ جان حضرت نیست بلکه فلسفه‌های دیگری هم برای غیبت ذکر شده مثل اینکه غیبت این امام عظیم‌الشأن یک امتحان بزرگ الهی است یا اینکه غیبت یکی از اسرار خداست و کسی هدف آن را نمی‌داند. 

وی در پایان گفت: مجرد یا متاهل بودن حضرت حجت (عج) جزو اعتقادات ما نیست که ضرورت داشته باشد در مورد آن تحقیق کنیم و دانستن آن هم کمکی به ظهور حضرت ولی عصر (عج) نمی‌کند؛ اگر دانستن این مسئله فایده داشت قطعا خود معصومین (عج) در قالب روایات بیان می‌کردند. 

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از