حالت تاریک
زمستان رفت و روسیاهی‌اش به زغال ماند؛

مشارکت در انتخابات مهر تایید مقبولیت نظام

مشارکت در انتخابات مهر تایید مقبولیت نظام

افزایش مشروعیت و مقبولیت در طول تاریخ برای حکومت‌های مختلف تنها با پشتوانه مردمی به‌دست‌آمده است چراکه حمایت‌های مردم پایه‌های قدرت کشور را محکم می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ شرکت در انتخابات و رأی دادن از مؤلفه‌های اساسی رفتار سیاسی یک شهروند در جامعه مدنی محسوب می‌شود، لذا آگاهی سیاسی مردم بهترین مشوق برای حضورشان در پای صندوق‌های رأی است که این اقدام حائز اهمیت ویژه‌ای بوده چرا که با فرآیند انتخابات مردم می‌توانند نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت خویش ایفا کنند. 

از جهتی دیگر انتخابات هرچقدر پرشورتر باشد، عظمت ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی بیشتر در چشم مخالفان و دشمنان دیده خواهد شد و برای ملت ایران حرمت بیشتری قائل خواهند شد؛ از نگاه اسلام رأی دادن و مشارکت کردن تنها یک حق شخصی نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد بلکه هر شخص در رابطه با رشد و پیشرفت جامعه مسئول است لذا می‌توان مشارکت در انتخابات را هم حق و هم یک وظیفه شهروندی دانست. 

افزایش مشروعیت و مقبولیت در طول تاریخ حکومت‌های مختلف تنها با پشتوانه مردمی به‌دست‌آمده است چرا که حمایت مردم، پایه‌های قدرت کشور را محکم کرده است و در حال حاضر نیز توان رایزنی‌های بین‌المللی در سیاست خارجی در راستای تحقق منافع ملی یک کشور را به‌طور چشمگیری افزون‌تر می‌کند و این برای آینده یک ملت بسیار مهم و تأثیرگذار است. 

شکست کمپین بزرگ تحریم انتخابات توسط مشارکت مردم

فریبرز پیرو در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در نظام مردم‌سالار دینی در کنار ایده حاکمیت قانون و همچنین ایده تفکیک قوا، ایده مهم و اساسی تحت عنوان ایده دخالت مردم برای رقم زدن سرنوشت مشترک جمعی وجود دارد که در طول ۴۵ساله انقلاب اسلامی شاهد حضور مردم و دخالت مردم در این سرنوشت مشترک جمعی بودیم. 

رئیس دانشکده فنی مهندسی اسلام‌آباد غرب عنوان کرد: در این انتخابات مردم با موقعیت‌سنجی و با درک درستی که از شرایط داخل و نظام بین‌الملل نسبت به جمهوری اسلامی داشتند یک حضور پرمعنایی رقم زدند درحالی‌که از یک سال پیش شاهد کمپین بزرگ تحریم انتخابات از طرف رسانه‌های خارجی و کسانی که به‌نوعی با نظام اسلامی در تضاد و در تعارض هستند، بودیم. 

پیرو اذعان کرد: دشمنان ایران اسلامی با عِده و عُده فراوان از طریق رسانه‌ها و عمله‌های داخلی‌شان یک درگیری ذهنی برای آحاد جامعه ایجاد کرده بودند که آیا حضور در این سرنوشت جمعی اثری خواهد گذاشت یا خیر؟ یا انتخابات معنایی دارد یا خیر؟ یا اینکه حاکمیت این انتخابات را خودش مدیریت کرده است؟ 

این فعال سیاسی در ادامه افزود: دشمن عملاً با یک جنگ رسانه‌ای که به‌درستی به جنگ شناختی هم معروف و تعبیر شده، راه‌اندازی کرد اما انصافاً مردم با حضور و مشارکت خود این نبرد سنگین اما نرم فضای رسانه‌ای را با موفقیت، پیروزی و سربلندی به پایان رساندند. 

فریبرز پیرو تأکید کرد: خیمه‌ای که نظام رسانه‌ای استکبار برای‌عدم حضور مردم در تعیین سرنوشت خود فراهم کرد، بسیار سنگین بود و شرایط اقتصادی و شرایط بین‌المللی هم فضا را به سمتی برده بود که بخشی از مردم حتی تردید داشتند که اگر در این انتخابات شرکت کنند نتیجه انتخابات و رأی آن‌ها تأثیری در تغییر شرایط موجود دارد یا خیر؟ 

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در این شرایط وقتی آنالیز نتایج انتخابات را مشاهده و تحلیل می‌کنیم، می‌بینیم در این آرای مردم و مشارکتشان حرف‌های زیادی نهفته است و البته یکی از نکاتی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که مردم به چهره‌های تکراری اقبال نشان نداده و حتی برخی از کهنه‌کارهای سپهر سیاسی ایران را انتخاب نکردند. 

پیرو در ادامه اذعان داشت: این همان تغییری است که در نتیجه آرا ما می‌توانیم شاهدِ آن باشیم؛ از دیگر نکاتی که در آنالیز رأی مردم می‌توان به آن رسید این است که مردم به نحوی پایان دوران رویکرد لیست سالاری را اعلام کردند. 

رئیس دانشکده فنی مهندسی شهرستان اسلام‌آباد غرب بیان کرد: در استان‌هایی که به‌صورت لیستی اقدام به معرفی کاندیداها کرده بودند هیچ لیستی اکثریت مطلق را به دست نیاورده و این یعنی گفتمان‌سالاری امروز جای لیست‌سالاری را گرفته است. 

وی با اشاره به اقبال مردم به افراد جدید عنوان کرد: افرادی که حرف نو و تازه‌ای برای نیازهای جامعه مطرح و این گفتمان را در جامعه پیگیری کردند شاهد اقبال مردمی بودند و در این عرصه افرادی که با کنشگری در یک حوزه گفتمانی خاص از بستر رسانه استفاده کردند انتخاب شدند.

این فعال سیاسی تأکید کرد: یکی از نقاط مهمی که در این انتخابات بسیار اهمیت داشت این بود که دشمن در حال تلاش برای اینکه عنوان کند انتخابات، انتخابات مخدوشی است و انتخاباتی است که توسط نظام، مهندسی شده و این موضوع از زبان رسانه‌های معاند با الفاظ و ادبیات مختلفی مکرر مشاهده شد. 

پیرو در ادامه گفت: اما آنچه شاهد بودیم نظام، کاملاً صادقانه میزان مشارکت و نتیجه انتخابات را اعلام کرد که خیلی از چهره‌های بزرگ سیاسی در این انتخابات رأی نیاورده و این روشنی در عملکرد بر درستی نظام صحه گذاشت که آنچه مردم انتخاب کرده و مورد نظرشان است اتفاق خواهد افتاد. 

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با این عملکرد نظام در انتخابات نگاه دست‌کاری شدن انتخابات عملاً معنی خود را از دست داد و اینکه میزان مشارکت به‌درستی و واقعی اعلام شد، قطعاً این مشارکت، مشارکتی بسیار پرمعنا و قابل‌قبول در این فضای رسانه‌ای سنگین است و نشان از سلامتی است که جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تابه‌حال در انتخابات‌های متعدد داشته است. 

فریبرز پیرو اظهار داشت: مشارکت و رقابت افراد، چهره‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی در این انتخابات نشان از رشد، شکوفایی، بالندگی و شعور سیاسی جامعه ایرانی در عرصه سپهر سیاسی دنیا دارد و نشان خواهد داد که جمهوری اسلامی در چله دوم خود همچنان از حمایت مردمی برخوردار و در راه رسیدن به قله‌های تعالی و پیشرفت در حال حرکت است. 

این فعال سیاسی تأکید کرد: انقلاب اسلامی همواره به مشارکت مردم نیاز خواهد داشت چرا که جمهوری اسلامی با مشارکت مردم با حضور مردم با رأی، نظر و دخالت مردم حرکت کرده است و از این به بعد هم به همین شکل خواهد بود. 

وی افزود: ان‌شاءالله ما این انتخابات را سرمنشایی قرار دهیم برای اینکه مسئولان اجرایی هم معنای حضور و مشارکت مردم در این شرط حساس را به‌درستی درک کرده و در راستای رفع نیازمندی‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی که در حوزه معیشت و اقتصاد ملت ما گرفتار آن هستند، قدم بردارند. 

حضور و مشارکت مردم حجت را  بر مسئولان تمام کرد 
  
شهرام فتاحی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: طی ۴۵ سالی که از حیات نظام جمهوری اسلامی گذشته است، از روزهای ملتهب ابتدای انقلاب و سر برآوردن جریانات تروریستی و تجزیه‌طلب تا هشت سال نبرد نابرابر و سرفرازانه در سال‌های مالامال از حادثه و حماسه دفاع مقدس، سال‌های مجاهدت برای سازندگی و تقویت و ارتقای زیرساخت‌های علمی، مدنی و امنیتی و سپس تشدید پیچیده‌ترین نظام جابرانه تحریم و تهدید در سال‌های معاصر نظام بین‌الملل و… مردم ایران ده‌ها بار ثابت کرده‌اند که مانند سرو، بر سر عهدی که بسته‌اند، ایستاده‌اند و از هیچ کمان کین کشیدنی در این زمانه خطیر و پرخطر، خوف به دل‌هایشان رسوخ نکرده است. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه عنوان کرد: مانایی این ملک و ملت و پایایی این نظام را ولو با سرخط خون بر جریده عالم نگاشته‌اند و مردم با زخم ثابت کرده‌اند که گرچه دل‌آزرده‌اند اما دل بریده از نظام جمهوری اسلامی ایران نیستند. 

فتاحی اذعان داشت: مردم به عبارتی بر فرمایش امام خمینی (ره) که آن‌ها را ولی‌نعمتان و صاحبان ایران اسلامی قلمداد می‌کرد، صحه گذاشتند و این در شرایطی بوده است که وضعیت معیشتی مردم در دومینویی ملال‌آور، واپس رفته است و صدها کانال و رسانه دیداری و شنیداری و شبکه اجتماعی، باورهای مردم را نشانه رفته‌اند. 

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: به‌زعم بنده با توجه با این حضور و مشارکت مردم در برهه‌های حساس و تعیین‌کننده برای نظام، حجت بر مسئولان در تمام قوا تمام شده است و در ساختاری با داعیه‌های مشی علوی، اخباری ناپذیرفتنی از فساد و اختلاس نباید به گوش برسد. 

وی افزود: کمترین پاداش این مردمان شریف مجاهدت جانانه، شریف و مشفقانه است همان‌گونه که آن‌ها با نای جان دل درگرو ایران اسلامی دارند، بدیهی است که هیچ مسئول خرد و کلانی حق ندارد که اهل‌و عیالش در اروپا و آمریکا رحل اقامت بیفکنند و بعدتر که پرده پنهان‌کاری‌ها فرو می‌افتد به توجیهاتی سخیف دست زند. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: مقام معظم رهبری بعد از راهپیمایی پرشور ۲۲ بهمن بسی داهیانه فرمودند که حضرات صاحب منصب در قوای مختلف حق مصادره به مطلوب کردن این شور آگاهانه را ندارند و باید بدانند که انبوهی از مشکلات و مضایق را بر معیشت و آمال متعارف شهروندان ایرانی بسته است. 

وی در ادامه تصریح کرد: مقام معظم رهبری تلویحاً فرمودند که هیچ‌کدام حق تجاهل ندارید؛ وقتی شهروندان ایران اسلامی خار در چشم و استخوان در گلو چنین شرافتمندانه آبروداری می‌کنند حجت بر همه مدیران، وزیران و وکیلان تمام شده است.

شهرام فتاحی گفت: صاحب‌ منصبی که در این شرایط که قاطبه مردم شریف کشورمان در قلعه سنگ‌باران تحریم و محدودیت‌های مختلف، هنوز بیرق از دستشان نیفتاده است، خدایی ناکرده به‌جای آنکه «مسئول» در معنای دقیق کلمه باشد در قامت وزیر و وکیل و... قول و فعلی با تکبر و تبختر دارد و در پی تاراج و تطاول سفره انقلاب باشد کم از دشمن پشت دروازه نیست.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در پایان با اشاره به عمل کردن به منویات مقام معظم رهبری، تأکید کرد: فرجام کلام آنکه سخنان حکیمانه رهبری و وفاداری کریمانه مردم جایی برای بهانه‌بافی و سفسطه‌گری هیچ بر صدر نشسته‌ای باقی نگذاشته است ان‌شاءالله بتوانیم همواره با جان‌ و دل به منویات مقام معظم رهبری عمل کنیم. 

 

تضعیف صندوق‌های رأی سبب ضربه خوردن به امنیت خواهد شد

سیامک محمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در این‌ یکی دو سال گذشته به‌خصوص چند ماه اخیر دشمن تلاش کرد که مردم از شرکت در انتخابات و کلیدواژه مشارکت حداکثری دلسرد شوند و تمام تلاشش را گذاشته بود که این امر اتفاق بیفتد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در روز ۱۱ اسفندماه حماسه ۲۵ میلیون نفری مردم فهیم و باشعور ایران رقم خورد و ما نباید این حضور عظیم را دست‌ کم بگیریم این آرای پرقدرت فراتر از آرای عادی است به این آرا باید بالید و افتخار کرد چرا که این آرا تخمینی از هسته پر قدرت جمهوری اسلامی است که مثل یک دژ مستحکم از خاک، هویت، دین، اسلام صیانت می‌کند.

محمدی اذعان کرد: اگر ما بخواهیم این اتفاق عظیمی را که رقم خورد، بررسی کنیم که چرا ۲۵ میلیون رأی با تمام این هجمه‌ها و تبلیغات منفی رقم خورد باید بگوییم که این دلایل مختلفی دارد، اول اینکه چرا مردم این رأی را دادند؟ چرا پای صندوق‌های رأی این حماسه‌آفرینی را رقم‌ زده و پای صندوق‌های رأی حاضر شدند؟

این پژوهشگر حقوق بین‌الملل بیان کرد: می‌توان این اتفاق و این آرا را یک رأی ایدئولوژیک در نظر گرفت یعنی این آرا، آرای ایمانی است و در راستای ادای تکلیف دینی و ملی همه به صحنه آمده و به فرامین مقام معظم رهبری لبیک گفته و دستور ایشان را اجابت کردند.

وی افزود: این امر نشان از یک آرای بسیار پرقدرت، ایدئولوژیک و استراتژیک برای صندوق‌های رأی فارغ از خروجی آن است، یعنی مردم به این نتیجه رسیدند که صندوق‌های رأی به‌خودی‌خود قدرت‌ساز است و اگر صندوق رأی تضعیف شود اولین چیزی که ضربه می‌خورد، امنیت است.

محمدی تصریح کرد: مردم فهیم ایران این اهمیت ویژه را در نظر گرفته و درک کرده‌اند که رأی سازنده است و حرکت کشور در گرو این آرا و ریل‌گذاری مجلس و سیاست‌های دولت است و این امر در گروه شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و آینده کشور را در گرو این‌ همه حماسه‌سازی در نظر گرفته بودند.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: مردم امید دارند که با انتخاب اصلح و افراد صالح و کارآمد اتفاقات خوبی برای کشور رقم خواهد خورد و اگر از جنبه‌های دیگر به مسئله نگاه کنیم این آرا نماد تاب‌آوری مردم با وجود همه سختی‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی بود که پای صندوق آمدند.

وی در ادامه گفت: با تمام تلاش‌هایی که از سوی دولت و مجلس محترم صورت گرفته است اما به‌هرحال در برخی از موارد مردم دچار فشار و مشکل هستند، اما مردم با شرکت در انتخابات ۱۱ اسفندماه این تاب‌آوری ملی را نشان دادند و نماد مبارزه‌ای بود که تحریم‌های شناختی و رسانه‌ای دشمن را شکست داد.

محمدی با اشاره به نقش مردم در شکست دشمن، تأکید کرد: چندین ماه دشمن برای تحریم انتخابات تلاش کرده اما بی‌نتیجه ماند و مردم با آرایش جنگی مقابل دشمن پای صندوق‌های رأی آمدند به همین دلیل این آرا نشان از مبارزه با دشمن و نماد فداکاری بود و این دوره هم با تمام دوره‌ها گذشته تفاوت داشت.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگی اخلاق‌مداری در انتخابات توسط کاندیداها و مردم، تصریح کرد: در سراسر کشور این انتخابات در بین احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی نماد اخلاق‌مداری بود چرا که رعایت اخلاق و رقابت سالم تنها چیزی بود که در این دوره شاهد بودیم.

این فعال سیاسی اظهار داشت: اولویت احزاب، گروه‌ها، قومیت‌ها، قبائل، مذاهب مختلف و آحاد مردم صرفاً افزایش مشارکت بود و به‌جای تخریب به دنبال رقابت و همان کلیدواژه مدنظر مقام معظم رهبری یعنی سبد مشارکت حداکثری بود.

وی در ادامه افزود: جنبه مهم‌تر این آرا نماد عقلانیت بود یعنی مردم در این دوره به نظر می‌رسد به یک سطح از عقلانیت و بلوغ رسیدند که صندوق رأی فارغ از نتیجه آن موضوعیت دارد و طیف‌های مختلف پای صندوق‌های رأی آمدند که به دشمنان ثابت کنند همیشه پای‌کار این انقلاب و کشور هستند.

سیامک محمدی در پایان تأکید کرد: امیدوارم که نماینده‌های مجلس شورای اسلامی قدر مردم را بدانند و با سیاست‌های خود و با تدوین قوانین کارآمد شاهد اتفاقات خوبی برای مردم عزیز ایران و به‌خصوص استان کرمانشاه باشند. 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ این زمستان هم رفت و رو سیاهی فتنه‌ها و دروغ‌های آن به زغال ماند زغالی از جنس دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران که هرگز نمی‌توانند آبادانی این مرز و بوم را بربتابند.

 

حمیدرضا حاتمی

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از