حالت تاریک
استاندار کرمانشاه مطرح کرد:

میراث فرهنگی، گلوگاه موفقیت در احیای بافت‌های فرسوده

میراث فرهنگی، گلوگاه موفقیت در احیای بافت‌های فرسوده

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه بافت فرسوده شهری، هم‌پوشانی زیادی با بافت تاریخی دارد، گفت: یکی از گلوگاه‌های موفقیت در بازآفرینی شهری میراث‌ فرهنگی است که باید محدودیت‌ها را تا جایی که امکان دارد، از پیش پای سازندگان بردارد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ محمدطیب صحرایی ظهر امروز یک‌شنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در اوایل مسئولیت که کار را شروع کردم تنها حدود ۱۰ درصد از اراضی برای طرح مسکن ملی شناسایی شده بود و استان کرمانشاه در رتبه آخر قرار داشت.

استاندار کرمانشاه افزود: اکنون استان در نوسازی بافت شهری به بیش از ۱۰ پله ارتقا پیدا کرده و حائز رتبه تک‌رقمی شده است البته تا رسیدن به نقطه مطلوب، فاصله زیاد است.

وی در ادامه در خصوص بسته‌های تشویقی، گفت: این بسته‌ها باید در وزارت‌خانه‌های دیگر از میراث‌ فرهنگی نفوذ کند و تنها مختص شهرداری، راه و شهرسازی نباشد.

صحرایی با بیان اینکه بافت فرسوده شهری، هم‌پوشانی زیادی با بافت تاریخی دارد، خاطرنشان کرد: یک مجموعه جامع تشویقی با همکاری سایر وزارتخانه‌ها برای بهسازی و بازآفرینی بافت فرسوده ضروری است.

وی بیان کرد: نکته دیگر بحث دسترسی مناسب به تملک‌ها است که اختیارات آن درون‌استانی نیست، مثلاً وقتی شهرکی متعلق به محدوده نظامی است، استان اختیارات چندانی در تملک آن ندارد که این موضوع گشایش‌های ویژه‌ای را ایجاب می‌کند.

صحرایی اذعان داشت: در خصوص بازآفرینی بافت فرسوده باید سرمایه‌گذاری و بهبود معیشت مد نظر باشد تا ساکنان به بهسازی تشویق شوند که این امر باعث تولید زنجیره ارزش‌افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌های موفقیت در بازآفرینی شهری وزارت میراث فرهنگی است، تأکید کرد: میراث فرهنگی باید در امر معیشت و سکونت در بافت‌های فرسوده مشوق باشد و به‌طور جد پای کار بیاید و محدودیت‌ها را تا جایی که امکان دارد، از پیش پای سازندگان بردارد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه برخی منازل با کمی تعمیر و نوسازی می‌توانند به محلی برای تردد گردشگران تبدیل شوند و محلی برای کسب درآمد باشند، خاطرنشان کرد: اگر وزارت میراث فرهنگی، وزارت نیرو و سایر وزارت‌خانه‌های مرتبط بسته‌های تشویقی و تخفیفات و امتیازات خوبی برای ساخت‌ و ساز در بافت قدیمی و فرسوده شهری اعمال کنند، یقیناً روند احیای بافت‌های فرسوده شتاب و سرعت بیشتری می‌گیرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از