حالت تاریک
مسئول پیوند اعضا دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه مطرح کرد:

کرمانشاه پرچمدار پیوند کلیه در غرب کشور

کرمانشاه پرچمدار پیوند کلیه در غرب کشور

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آمار پیوند کلیه در کرمانشاه هر سال نسبت به سال قبل رشد صعودی دارد، گفت: استان کرمانشاه پرچمدار پیوند کلیه در غرب کشور است.

بهنام روندی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: از آنجا که امکان پیوند قلب و کبد در کرمانشاه وجود ندارد برای اینکه کاربرد این اعضا از بین نروند بیمار مرگ مغزی به تهران اعزام می‌شود و در آنجا اعضای او برداشته و اهدا می‌شوند.

وی گفت: در کرمانشاه امکان پیوند کلیه وجود دارد اما اگر بخواهیم کلیه‌های یک بیمار مرگ مغزی را به بیمار دیگری پیوند دهیم دیگر اعضای حیاتی او همچون قلب و کبد بدون استفاده می‌مانند.

مسئول بیماری‌های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آمار اهدای کلیه از بیماران مرگ مغزی موجود است، افزود: سال گذشته حدود ۱۸ پیوند کلیه از بیماران مرگ مغزی به ثبت رسیده است.

روندی ادامه داد: پیوند کلیه فقط از طریق بیماران مرگ مغزی نیست مثلاً ممکن است یکی از اعضای خانواده یک بیمار دیالیزی یکی از کلیه‌های خود را به او اهدا کند یا ممکن است شخص بیمار و یا اطرافیان او اقدام به خرید کلیه کنند.

وی تصریح کرد: اهدای کلیه از بیمار مرگ مغزی به بیمار نیازمند به اهدای کلیه رایگان است اما اهدا کلیه از افراد زنده به فرد بیمار ممکن است هم رایگان باشد و یا اینکه عده‌ای آن را خریداری می‌کنند یعنی یک فرد بیمار و یا اعضای خانواده او ممکن است اقدام به خرید کلیه از یک فرد زنده دیگر کنند. 

روندی خاطرنشان کرد: ۲۶ مورد پیوند کلیه از افراد زنده به بیمار در سال ۱۴۰۲ ثبت شده است، این ۲۶ پیوند در بیمارستان امام رضا(ع) کرمانشاه صورت گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از سال ۱۳۶۸ از پیشگامان پیوند کلیه در کشور بوده در حالی‌که در هیچ کدام از استان‌های همجوار کرمانشاه عمل پیوند کلیه انجام نمی‌شود.

روندی با بیان اینکه استان کرمانشاه پرچمدار پیوند کلیه در غرب کشور است، خاطرنشان کرد: آمار پیوند کلیه در کرمانشاه هر سال نسبت به سال قبل رشد صعودی دارد مثلاً ۱۳ مورد پیوند کلیه در سال ۱۴۰۱ به ثبت رسید که با رشد دو برابری این آمار در سال ۱۴۰۲ به ۲۶ مورد رسید. 

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت در بحث خرید و فروش کلیه ورود نمی‌کند و تنها مجوزهای پیوند کلیه از طریق وزارت بهداشت صادر می‌شود و عمل پیوند به صورت رایگان در بیمارستان انجام می‌شود و بیمه سلامت استان نیز مبلغی را به عنوان کمک‌هزینه به اهداکننده کلیه پرداخت می‌کند.

روندی ادامه داد: در حال حاضر تقریباً هفته‌ای یک پیوند در کرمانشاه انجام می‌شود که طیف سنی بیماران دریافت‌کننده یا گیرنده کلیه متفاوت است و می‌تواند بین ۱۰ تا ۶۰ سال باشد اما اهداکنندگان کلیه را معمولا جوانان تشکیل می‌دهند. 

وی تصریح کرد: بیماران کهنسال و دارای بیماری قابلیت اهدای کلیه به دیگران را ندارند، خریداران کلیه نیز ترجیح می‌دهند کلیه خود را از یک فرد جوان و سالم دریافت کنند و یا بخرند. 

این مسئول با بیان اینکه عمل‌های پیوند کلیه در کرمانشاه ۱۰۰ درصد موفقیت‌آمیز بوده، گفت: در سال ۱۴۰۱ تنها یک مورد وجود داشت که فرد دریافت‌کننده کلیه را پس زد و دلیلش این بود که کلیه فرد اهداکننده به جای یک رگ به صورت مادرزادی دارای دو رگ بود و این در حالی است که اکثر کلیه‌ها به صورت طبیعی دارای یک رگ هستند؛ خوشبختانه دیگر پیوندهای صورت گرفته همگی با موفقیت به انجام رسیدند.

وی اذعان داشت: تلاش جامعه جهانی این است که به جای اهدای کلیه از افراد زنده بیشتر پیوندها از اهدای کلیه افراد دچار سانحه مرگ مغزی صورت بگیرد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از