حالت تاریک
ناتوانی مسئولان در معرفی اَبرظرفیت فرهنگی؛

گردشگران بقعه سیده فاطمه(س) کرمانشاه را نمی‌شناسند!

گردشگران بقعه سیده فاطمه(س) کرمانشاه را نمی‌شناسند!

غفلت مسئولان کرمانشاهی از ظرفیتی با عظمت چون بقعه سیده فاطمه(س) سبب ناشناخته‌ماندن این مکان مقدس برای بسیاری از گردشگران شده ‌است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ بقعه متبرکه سیده فاطمه(س) از زیارتگاه‌ها و امکان مذهبی در استان کرمانشاه بوده که بنا به روایاتی دختر امام موسی کاظم(ع) است و مقبره ایشان، زیارتگاه و مکانی مقدس و بسیار قابل احترام برای کرمانشاهیان به ویژه بانوان به شمار می‌رود است و از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس در مرکز و قلب شهر کرمانشاه قرار دارد و به نحوی دسترسی به این بقعه متبرکه بسیار سهل و آسان است که برای جذب گردشگر مذهبی موقعیت بسیار مناسبی دارد اما با بررسی‌های میدانی به این نتیجه رسیده‌ایم که این ظرفیت کاملاً ناشناخته مانده است و در برنامه‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه هیچ‌گونه نقش و جایگاهی ندارد.

بقعه متبرکه سیده فاطمه(س) در شهر کرمانشاه دارای اعتبار و احترام ویژه‌ای میان مردم منطقه غرب کشور است و به دلیل عشقی که بانوان مذهبی کرمانشاهی و دیگر استان‌ها، به معصومین دینی خود دارند، این بقعه متبرکه نیز، همانند حرم مطهر حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س)، اغلب محل زیارت بانوان است، اما متأسفانه این ظرفیت عظیم مورد غفلت، بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان قرار گرفته است و تا به امروز برنامه‌ای برای توسعه فضای بیرونی و زیرساخت‌های لازم از سوی متولیان امر و دستگاه‌های اجرایی در دستورکار قرار نگرفته است.

بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) یکی از پایگاه‌ها و مکان‌های مقدس استان کرمانشاه است که می‌تواند قطب فرهنگی شهر کرمانشاه شود

حسن موحد در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: رسول خدا به حضرت علی‌(ع) می‌فرمایند: «یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت و عرصه‌ای از عرصه‌های آن قرار داده است.» همچنین رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تکریم امامان می‌فرمایند: «ما می‌خواهیم امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی تبدیل شوند» و حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در جایی دیگر می‌فرمایند: «ما می‌خواهیم در پناه این بقاع متبرکه، مردم در آرامش زندگی کنند»؛ لذا وقتی که یک نگاه عمیق و دقیق داشته باشیم می‌بینیم که قبور امامزادگان والامقام یکی از مکان‌هایی بوده که محل نزول رحمت الهی است.

مسئول آستان مقدس سیده فاطمه‌(س) عنوان کرد: از قدیم‌الایام بقاع متبرکه مرجع، پناه درماندگان و حاجت‌مندان و کانون فیض، هدایت، آموزش و تربیت و وحدت بوده‌اند و در واقع خداوند متعال این اماکن را مراکزی مقدس قرار داده تا جایی که همیشه هر جا امامزاده‌ای قرار داشته آبادانی، تجمع مردم، اخوت، صمیمیت و وحدت وجود داشته است یعنی مبلغانی خاموش و مایه خیر و سعادت برای مردم هستند.

موحد در رابطه با بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س)، اذعان کرد: حضرت سیده فاطمه(س)، این امامزاده واجب‌التعظیم و تکریم به تعبیر پنج مرجع عالی‌قدر جهان تشیع در واقع یکی از بقاع متبرک و شاخص در استان کرمانشاه است؛ حضرت سیده فاطمه(س) همواره منبع فیض، راز و نیاز، محل رجوع عاشقان بوده و در نقطه ثقل کرمانشاه واقع شده است.

مسئول آستان مقدس سیده فاطمه(س) خاطرنشان کرد: در جوار این مکان مقدس شخصیتی عظیم‌الشأن؛ سید جلیل‌القدر آقا سیدعلی ابوالحسن دینوری که عموی جدی مقام معظم رهبری هستند و وکیل امام رضا(ع) و امام جواد(ع) بوده آرمیده است و خیلی از علما، دانشمندان مشهور،  مورخان اسلامی اهل سنت و اهل تشیع طبق اسناد و کتب معتبر به شخصیت سید علی ابوالحسن دینوری ابن موسی کاظم(ع) و همین‌طور به حضرت سیده فاطمه(س) اشاره کرده‌اند.

موحد در ادامه افزود: در اسناد معتبر و کتب مختلف از جمله: تهذیب‌الانساب، الفخری فی امسال الطالبیین و... اشاراتی به وجود مبارک حضرت سیده فاطمه(س) شده است و در مرکز پژوهش‌های بقاع متبرکه کشور، مرکز پژوهش‌های سازمان میراث فرهنگی و در اسناد مختلفی درباره شجره‌نامه ایشان توسط بزرگان جهان اسلام اشاراتی شده و ایشان دختر امام موسی کاظم(ع)  است.

وی در ادامه بیان کرد: در طول قرون گذشته، مرقد حضرت سیده فاطمه(س) مرجع و پناه عموم مردم بوده و کرامات زیادی از حضرت مشاهده و نقل کرده‌اند؛ در قدیم‌الایام به احترام ایشان اطراف مقبره این مرجع شریف، قبرستان سادات بوده اما به تدریج و در دوره‌های گذشته به صورت غیر شرعی مورد بی‌مهری قرار گرفته و در واقع اضافاتی غیر شرعی صورت گرفته لذا بر ما مردم کرمانشاه واجب است که همه دست در دست یک‌دیگر بگذاریم و غیرتمندانه این حرم مبارک و مرجع شریف را توسعه دهیم.

مسئول آستان مقدس سیده فاطمه‌(س) تأکید کرد: در طول سال جمعیت بسیار عظیمی برای زیارت به این مکان مقدس مشرف می‌شوند و از آن بهره معنوی می‌برند و ما تکلیف داریم برای رفاه حال زائران و خدمت به آن‌ها کمک کنیم چرا که این حرم مطهر در نقطه مرکزی واقع شده و با توجه به جایگاه و منزلتی که دارد می‌تواند به عنوان نماد معنوی شهر  کرمانشاه معرفی شود.

موحد در پایان بیان کرد: استان کرمانشاه از قدیم‌الایام دروازه عتبات عالیات بوده و به مهمان‌نوازی، زائرپذیری و استقبال از زائران امام حسین(ع)، مشهور بوده و از این لحاظ کرمانشاه دارای جایگاه ویژه‌ای است و وجود مرقد حضرت سیده فاطمه(س) در این شهر در آستانه ظهور امام زمان(عج) یکی از پایگاه‌ها و مکان‌های مقدسی است که می‌تواند تبدیل به قطب فرهنگی شود که همه مجموعه‌های معنوی، فرهنگی و مذهبی را گردهم جمع کند.

بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) پتانسیل یک مرکز ویژه مذهبی و فرهنگی جامع را دارد و می‌تواند در عرصه تحول فرهنگی و مذهبی شهر کرمانشاه نقش مؤثری  داشته باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صالحی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت؛ بقعه متبرکه سیده فاطمه(س) در مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد و با توجه به قرار داشتن در مرکزیت شهر ظرفیت بسیار خوبی برای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی است، در اطراف این بقعه متبرکه در سال‌های خیلی دور یک قبرستان اطراف آن وجود داشته که متأسفانه به مرور زمان از دست رفته و تنها یک بقعه بسیار کوچک بر جای مانده که در شأن یک امامزاده نیست.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه عنوان کرد: امروز توسعه آستان سیده فاطمه‌(س)، بنا به یک‌سری دلایل بسیار سخت شده است، از جمله: قیمت بالای املاک هم‌جوار، وجود مالکان مختلف و... که کار را برای توسعه این بقعه دچار مشکل کرده است در حالی که بقعه مبارک سیده فاطمه(س) این پتانسیل را دارد که به عنوان یک مرکز ویژه مذهبی و فرهنگی نقش موثری در ارائه برنامه‌های مختلف داشته باشد، اما متأسفانه به دلیل مشکلات ذکر شده در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

صالحی اذعان کرد: بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) با وجود مشکلاتی که دارد کارکرد اصلی خود را به عنوان یک پایگاه فرهنگی از دست داده و فی‌الحال صرفاً در حد یک مکان زیارتی که آن هم صرفاً بانوان حضور دارند و آقایان به دلیل شرایط نامناسب این بقعه مبارکه شرم حضور دارند توفیقی برای زیارت این مکان مقدس پیدا نمی‌کنند.

مدیرکل اوقاف و‌ امور خیریه در رابطه با پیگیری‌های صورت گرفته برای این بقعه متبرکه، خاطرنشان کرد: اداره‌ کل اوقاف در رابطه با توسعه و ساماندهی بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س)، برنامه‌هایی را در دستور کار دارد و در این راستا با مسئولان استان جلساتی برگزار شده است که ان‌شاءالله به راهکارهایی برسیم و بتوانیم حداقل توسعه برای این مکان معنوی ایجاد کنیم

صالحی در ادامه افزود: مردم عزیز و شریف کرمانشاه این مطالبه را دارند که یک زیارتگاه با شکوه در مرکز شهر داشته باشند چرا که زیارتگاه‌ها محل خوبی برای آرامش و سبک شدن روح از لحاظ معنوی هستند و این امر مهم قطعاً با توسعه بقعه متبرکه سیده فاطمه(س) در مرکز و قلب کرمانشاه انجام خواهد شد.

صالحی با اشاره به نقش دستگاه‌های مختلف در بحث توسعه بقعه متبرکه تأکید کرد: برای توسعه بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) هر شهروند کرمانشاهی به نوعی می‌تواند کمک‌کننده و تأثیرگذار باشد اما دستگاه‌هایی مثل شهرداری، سازمان تبلیغات، اوقاف و...  می‌توانند به صورت ویژه نقش داشته باشند که هرچه زودتر این موضوع که مورد تأکید نماینده محترم ولی فقیه در استان کرمانشاه است به سرانجام برسد.

بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) یک نقطه پایلوت در برگزاری کنگره بزرگ اربعین حسینی است و به عنوان یک مقصد هدف باید به مردم معرفی شود

وحید امیری نیز در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: تاکنون نسبت به معرفی بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) رغبت و تمایلی نبوده و هیچ‌گونه برنامه خاصی در حوزه گردشگری در اداره‌ کل میراث فرهنگی وجود نداشته است و نه تنها در بخش دولتی برای ساماندهی این قضیه اهتمامی وجود ندارد بلکه در بخش خصوصی نیز تا به حال اقدام خاصی را شاهد نبوده‌ایم.

معاون گردشگری اداره‌کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه عنوان کرد: البته یک‌سری افراد فراخور اعتقاداتی که دارند در این رابطه اقدام کرده و تورهای گردشگری خود را در این مکان مقدس برگزار می‌کنند، اما متأسفانه فارغ از این موضوع انسجامی برای اینکه اقدام خاص و ویژه‌ای در بقعه متبرکه سیده فاطمه(س)، صورت گیرد وجود ندارد.

امیری با توجه به ظرفیت گردشگری و فعال کردن آن برای حرم مرقد حضرت سیده فاطمه(س) خاطرنشان کرد: در خصوص بی‌توجهی به بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) در حوزه گردشگری می‌توان گفت باید تمایل در بخش خصوصی نسبت به این بقعه متبرکه ایجاد شود و بخش خصوصی به عنوان پیشران زنجیره گردشگری این کار را مدیریت کند چرا که در حوزه گردشگری بیشتر به بخش خصوصی متصل هستیم و در این حوزه کارآمدی بیشتری دارند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اذعان کرد: برای دیده شدن یک اثر تاریخی و یا جاذبه طبیعی نیاز به یک اتفاق عظیم و بزرگ نداریم بلکه خود رویداد و آن مکان و فضا، حوزه عملکردی خود را معرفی خواهد کرد و بقعه سیده فاطمه‌‌(س) یک بقعه متبرکی است که ظرفیت خوبی برای گردشگری مذهبی دارد و می‌تواند در این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد.

امیری بیان کرد: با وجود اینکه سازمان میراث فرهنگی بارها در مباحث ستاد اربعین و ستاد نهضت نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی در سراسر کشور، حضور داشته و تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های متعددی برای اماکن مذهبی شده است، اما بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س) از سوی مسئولان مربوطه به عنوان یک مقصد  یا یک هدف معرفی نشده است و در این میان سازمان اوقاف باید معرف این مکان به سایر دستگاه باشد اما تا به امروز اقدامی را شاهد نبوده‌ایم.

وی در ادامه افزود: بقعه سیده فاطمه(س) از محدوده بافت تاریخی شهر کرمانشاه خارج است و یک تک اثر و تک بنایی تاریخی نیست که بتوانیم از روی لیست پیدا کنیم، اما اگر مسئولان و متولیان این مکان مقدس تمایل داشته باشند اداره‌ کل میراث فرهنگی می‌تواند این بقعه متبرکه را در لیست اماکن هدف اربعین حسینی وارد کند.

امیری با اشاره به ظرفیت بقعه متبرکه سیده فاطمه‌(س)، خاطرنشان کرد: این بقعه متبرکه با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند به عنوان نقطه پایلوت در راستای برگزاری کنگره بزرگ اربعین حسینی یک مقصد هدف باشد و با این اقدام برای مردم بیشتر نمایان شود که اگر تا به حال این ظرفیت مخفی مانده به برکت اربعین، عقبه‌ای که از دست رفته است دوباره احیاء خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ امامزاده سیده فاطمه(س) همواره محلی برای راز و نیاز مردم کرمانشاه بوده و وجود مرقد مطهر سید علی ابوالحسن دینوری این مکان مقدس را مورد توجه بیشتر زائران قرار داده است اما متأسفانه این بقعه متبرکه در شهر کرمانشاه مظلوم واقع شده و چندان مورد توجه قرار نگرفته است لذا نیاز به توجه ویژه مسئولان ارشد استان دارد که اقداماتی در راستای توسعه زیرساختی این مکان مقدس صورت گیرد که قطعاً با توسعه و شناساندن آن به مردم خون تازه‌ای به گردشگری مذهبی استان کرمانشاه تزریق خواهد شد.

گردشگران بقعه سیده فاطمه(س) کرمانشاه را نمی‌شناسند!
گردشگران بقعه سیده فاطمه(س) کرمانشاه را نمی‌شناسند!

حمیدرضا حاتمی؛ خبرنگار و فعال رسانه‌ای

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از