پنج‌شنبه 29 شهر 1403
1403-06-06 00:17 - شماره خبر : 9307 0
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل؛

مسئولان کرمانشاهی، فرصت اقتصادی اربعین را دریابید

پیاده‌روی اربعین یک فرصت ویژه برای گردشگری استان کرمانشاه است و باید از این ظرفیت عظیم برای انتفاع حداکثری و رونق اقتصادی استانی که طی چند سال اخیر بالاترین آمار بیکاری را داشته بیشترین بهره را ببریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ استان کرمانشاه از آنجا که در مسیر عتبات عالیات و زوار اربعین قرار دارد یکی از استان‌های شاخص در زمینه گردشگری مذهبی به شمار می‌آید و از دیرباز با عنوان دروازه کربلا شناخته شده است.

پیاده‌روی اربعین یک فرصت ویژه برای گردشگری استان است و باید از این ظرفیت عظیم برای انتفاع حداکثری و رونق اقتصادی استانی که طی چند سال اخیر بالاترین آمار بیکاری را داشته بیشترین بهره را ببریم اما با ایجاد کمربندی‌ها، زائران و مسافران از داخل شهر عبور نمی‌کنند و ماندگار نیستند، لذا مسئولان باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

در موضوع اربعین کرمانشاه مقصد نیست بلکه مسیر گذر است

وحید امیری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در استان کرمانشاه اماکنی وجود دارد که دادای قابلیت گردشگری مذهبی است که از آن جمله می‌توان به امام‌زادگان، بقای متبرکه و مساجدی اشاره کرد که در سطح استان پراکنده شده‌اند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه افزود: در موضوع اربعین استان کرمانشاه به جای اینکه مقصد و هدف گردشگری باشد، به مسیر گردشگری تبدیل شده است.

وی گفت: ایجاد کمربندی‌ها در اطراف شهرهای استان هرچند مزایایی هم‌چون کوتاه‌کردن مسیر را در پی دارد اما به صنایع وابسته به گردشگری موجود در این شهرها آسیب وارد می‌کند زیرا دیگر مسیر تردد زوار از میان شهرها نمی‌گذرد.

امیری ادامه داد: در اربعین باید روی مسیر برگشت زائران تمرکز شود چرا که زوار، زیارت عتبات عالیات را به پایان رسانده و اکنون با فراغ بال بیشتری برای گذر از میان شهرها به جای کمربندی‌ها دارند. 

وی افزود: بر این اساس سعی می‌شود که ماندگاری اقامت زوار در شهرهای استان کرمانشاه در مسیر برگشت حداقل یک روز برای زائران و مسافران عزیز اتفاق بیافتد.

کرمانشاه در صف دو ثبت جهانی مشترک با کشور عراق؛ محور ساسانی و اسب اصیل کُرد 

امیری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: استان کرمانشاه در صف دو ثبت جهانی مشترک با کشور عراق از جمله محور ساسانی و اسب اصیل کُرد است؛ محور ساسانی از معبد آناهیتا کنگاور شروع می‌شود و تا دیوان مدائن عراق امتداد می‌یابد.

وی افزود: از آنجا که آثار تاریخی متعددی در این محور قرار گرفته‌اند سازمان یونسکو ثبت این محور را تسریع خواهد کرد ان‌شاءالله بتوانیم از آثار تاریخی موجود در این محور برای جذب گردشگر استفاده کنیم. 

امیری خاطرنشان کرد: اربعین یک ظرفیت بزرگ و استثنایی برای جذب گردشگر در استان است و تلاش خواهد شد تا از ابعاد نظارتی، اقامتی، ثبت جهانی و دیگر ابعاد آن به بهترین شکل در جهت جذب گردشگر استفاده شود.

احسان احمدی‌نصر در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی مرصاد؛ اظهار داشت: مبحث گردشگری مذهبی یکی از قدیمی‌ترین و پررونق‌ترین گردشگری‌های طول تاریخ بوده که تاکنون و در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: گردشگری مذهبی ریشه در باورهای بشر دارد حتی دشواری‌های اقلیمی، بدی آب و هوا نیز هرگز نتوانسته است مانع گردشگری مذهبی شود.

وی گفت: یکی از جلوه‌های سفرهای زیارتی و گردشگری مذهبی حج تمتع و عمره است هر ساله با فرا رسیدن موسم حج جهانیان به آیین حج توجه می‌کنند و مسلمانان در سراسر جهان با هر آب و هوا و شرایطی سعی می‌کنند که حج را به پا دارند و این به پا داشتن مراسم حج ریشه در باورهای دینی مذهبی و فرهنگی مسلمانان دارد. 

احمدی در ادامه خاطرنشان کرد: چند سالی است که با یک پدیده جدید و نوظهور در موضوع گردشگری مذهبی مواجه هستیم و آن موضوع مهم پیاده‌روی اربعین است که میلیون‌ها انسان مسلمان و غیرمسلمان هر ساله در این مراسم شرکت می‌کنند و به نوعی به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) تمسک می‌جویند.

وی بیان کرد: مراسم اربعین علاوه بر اینکه می‌تواند منافع اقتصادی کشور ما را تأمین کند مباحث فرهنگی بسیاری نیز در بر دارد که باید به آنها توجه ویژه شود کشور عزیز ما هشت سال درگیر جنگ تحمیلی و دفاع از ارزش‌های اسلامی بود امروزه به واسطه گردشگری مذهبی ایران اسلامی در حال یک تعامل فرهنگی است که نشان از گسترش فرهنگی دارد.

احمدی‌نصر با بیان اینکه امروزه بخش بزرگی از میزبانی زائران اربعین به حوزه سیستماتیک و اداری منتقل شده است، گفت: متأسفانه استان کرمانشاه نتوانسته آن‌گونه که باید از ظرفیت‌های خود بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: کرمانشاه با دارا بودن نزدیک به ۴ هزار اثر تاریخی-فرهنگی، ۵۰ منطقه نمونه گردشگری، بیش از ۱۴ روستای هدف گردشگری، چندین اثر ثبت‌شده جهانی همچون منظر جهانی بیستون و اورامانات و جهان‌شهر خلاق خوراک و غذا رویدادهای فرهنگی متعدد و آب و هوای مساعد متأسفانه می‌توان گفت تقریباً به عنوان یک مسیر گذرگاهی برای رسیدن به مکان‌های دیگر مورد تردد مسافران قرار می‌گیرد.

احمدی‌نصر گفت: مسئولان استان باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های عالی موجود در کرمانشاه در زمینه‌های زیارتی و گردشگری استفاده کنند و کرمانشاه را به بهترین شکل معرفی کنند باید سعی کرد تا استان ما در مبحث مدت ماندگاری اقامت، قوی‌تر شود

زائران اربعین به عنوان مسیر گذر از کرمانشاه به سمت عتبات عالیات می‌روند

سیروس گل‌عنبر در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در طی ایام اربعین تنها ۴۰ درصد ظرفیت‌ها هتل‌ها و مراکز اقامتی در شهر کرمانشاه تکمیل شد.

نائب‌رئیس اتحادیه جامعه هتل‌داران کرمانشاه افزود: زائران اربعین به عنوان مسیر گذر از کرمانشاه به سمت عتبات عالیات می‌روند لذا ماندگاری زیادی در این شهر ندارند.

وی گفت: گرچه بُعد معنوی سفر اربعین بر بُعد گردشگری آن غالب است، اما بُعد گردشگری آن نیز قابل چشم‌پوشی نیست، چون مردم به قصد زیارت و شرکت در مراسمی همچون اربعین، مسیری را تعیین می‌کنند تا مدتی را در آنجا سپری کنند.

گل‌عنبر با اشاره به عبور چند میلیونی زائران از استان کرمانشاه برای سفر به عتبات عالیات از طریق مرزهای خسروی و مهران، خاطرنشان کرد: مسئولان باید بتوانند زمان ماندگاری مسافر را بیشتر کنند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مسئولان استان از استاندار گرفته تا مسئولان فرهنگی و مدیران دل‌سوز دستگاه‌های استان باید از ظرفیت‌های گذرگاهی و گردشگری استان به عنوان فرصتی در راستای توسعه اقتصادی مردم کرمانشاه استفاده کنند مردم شهرهای مقدس در سراسر جهان از فرصت‌ها، آثار اقتصادی و وجود مکان‌های مقدس در شهرهایشان بهره می‌برند و معیشت مردم در این شهرها همیشه از سطح مطلوبی برخوردار بوده است اما استان کرمانشاه که از لحاظ فرهنگی و مذهبی افتخار خدمتگزاری در دستگاه اباعبدالله‌الحسین (ع) را دارد نتوانسته است از فرصت‌های به وجود آمده اقتصادی استفاده کند شاید دلیل این کاستی سیاست‌گزاری غلط باشد.

 

انتهای خبر/

https://mersadnews.ir/short/463Ko
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار