حالت تاریک

28 استان در ‌خشکسالی‌؛ کم‌آبی چطور رخت بر‌می‌بندد‌‌

28 استان در ‌خشکسالی‌؛ کم‌آبی چطور رخت بر‌می‌بندد‌‌

باوجود آنکه امسال هم درگیر چهارمین خشکسالی پیاپی شده‌ایم و 28 استان از 31 استان کشور در شرایط خشکسالی قرار دارد، صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند واکنش مناسبی برای کاهش مشکلات ناشی از کم‌آبی باشد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» و به نقل از خبرگزاری فارس؛ بارش باران از مهرماه امسال تا امروز به گواه آمار شرکت مدیریت منابع آب نسبت به بلندمدت تقریبا نصف شده و 28 استان از 31 استان ایران در شرایط خشکسالی قرار گرفته‌اند.

ایران تا تاریخ 16 دی 1402، میزان 53 میلیارد مترمکعب بارش کمتری دریافت کرده است، این میزان آب، معادل حجم فعلی آب دریای خزر در شمال کشور است.


نمایی از دریای خزر در شمال ایران

 

مرور آمار هواشناسی نشان می‌دهد، ایران از مهر 99 تاکنون درگیر کمبود بارش بوده و چهارمین خشکسالی پیاپی خود را پشت سر می‌گذارد. مناطقی از شرق، مرکز و جنوب کشور نیز امسال درگیر نوع خیلی شدید کم‌آبی شده‌اند.

مطابق اطلاعات هواشناسی، استان‌های فارس، قم، مرکزی و قزوین بیشترین کاهش باران را تجربه کردند و در مقابل خراسان شمالی، گلستان و مازندران 3 استان کشور هستند که شرایط مطلوبی را پشت سر گذاشته‌اند.


مقایسه بارندگی در سال آبی جاری نسبت به متوسط 21 ساله(منبع:آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران)

 

نگاهی به موقعیت جغرافیی ایران مشخص می‌کند، این کشور در منطقه اقلیمی خشک و نیمه خشک قرار گرفته و نوع زندگی مردم از دیرباز به کم‌آبی خو گرفته است، درحالیکه تغییر سبک زندگی طی دهه‌های اخیر و به دنبال آن افزایش برداشت آب به دشوارتر شدن شرایط دامن می‌زند.

کارشناس مسائل آب، رسول منجزی، شرایط مخازن سدهای تامین کننده آب شرب برخی از استان‌های کشور را بسیار بد توصیف کرده و معتقد است که کمبود بارندگی در مناطقی از ایران به افت فشار زیاد و قطع آب شرب ختم خواهد شد.

از طرفی کارشناس اقلیم‌شناسی حامد روحانی به تجربه 3 سال پیش اشاره کرده و می‌گوید که خشکسالی در تهران منحصر به امسال نیست و تجربه مدیریت این شرایط با صرفه‌جویی 10 درصدی توسط مردم وجود دارد.

 

بر اساس پژوهش اندیشکده آب دانشگاه علم و صنعت، 60 درصد آب شرب در خانه‌های مردم فقط در سرویس بهداشتی و حمام هدر می‌رود و راهکارهایی نظیر، گذاشتن یک جسم حجیم در فلاش تانک و نصب وسایل کاهنده آب در سردوش‌ها این هدر رفت را بسیار کاهش می‌دهد.‌

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از