دوشنبه 26 شهر 1403
1402-07-27 19:03 - شماره خبر : 858 0
سوء مدیریت دانشگاه مادر کرمانشاه؛

دانشجویان دانشگاه رازی از کمبود خوابگاه گلایه‌مند هستند

کاهش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه سبب نارضایتی و گلایه‌‌مندی دختران دانشجو در این دانشگاه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها هرساله با دغدغه خوابگاه برای دانشجویان غیر بومی همراه است اما امسال این موضوع در دانشگاه رازی نارضایتی‌های جدی‌تری به همراه داشته است.

 

برخی از دانشجویان دانشگاه رازی از اسکان هشت نفر در اتاق‌های شش نفره و پر شدن حسینیه و اتاق مطالعات از دانشجویان خوابگاهی می‌گویند و برخی از دانشجویان سنواتی معترض، کمبود فضا را ناشی از حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌کنند.

 

همین امر ما را راهی ساختمان امور دانشجویی می‌کند چرا که اداره امور خوابگاه‌سراهای دانشگاه رازی یکی از ادارات تابعه مدیریت امور دانشجویی است و وظیفه برنامه‌ریزی، نظارت بر نحوه صحیح و ضابطه‌مند اسکان دانشجویان غیربومی را در همه مقاطع تحصیلی برعهده دارد.

 

سرای دانشگاه رازی شامل خوابگاه کوثر با ظرفیت یک هزار و ۴۱۸ نفر، شهید مفتح با ظرفیت ۳۲۲ نفر، حضرت زینب(س) با ظرفیت ۲۵۸ نفر برای دختران و خوابگاه‌های شهید اشرفی و شهید مطهری مجموعا با ظرفیت یک هزار و ۷۶۳ نفر برای آقایان است.

 

تشریح دلایل کاهش ظرفیت خوابگاه 

 

 داوود گوهری؛ معاون دانشجویی دانشگاه رازی افزایش پذیرش دانشجو توسط سازمان سنجش را از عوامل مهم این مسئله عنوان می‌کند و می‌گوید: طی جلسه‌ای رسمی معاونت آموزش، آمار پذیرش دانشجو سال جاری را یک هزار و ۹۶۰ نفر اعلام کرد اما با اعلام نتایج از سوی سازمان سنجش این رقم به سه هزار نفر افزایش پیدا کرد.

 

وی حضور دانشجویان سنواتی را از دیگر دلایل کاهش ظرفیت خوابگاه‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: از سوی وزارت علوم به دلیل بحران شیوع بیماری کرونا دانشجویان ورودی‌  سال ۹۸ به بعد امکان حذف ترم را برای دانشجویان فراهم کرد که همین موجب عدم فارغ‌التحصیلی به‌موقع و سنواتی شدن دانشجویان شده است.

 

خبر خوش معاونت دانشجویی به دانشجویان  خوابگاهی

 

گوهری خاطرنشان کرد: پروژه بلوک شش خوابگاه کوثر تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد که یک طبقه آن به سلف اختصاص داده شده است.

 

وی اقدامات صورت گرفته برای مدیریت این مسئله را این چنین تشریح کرد: عمده کمبود ظرفیت خوابگاه در بخش خانم‌ها است و ما از ابتدای سال تحصیلی از طریق استفاده از اتاق‌های مهمان، تشکل‌ها و همچنین تعامل با واحدهای نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها ظرفیتی را ایجاد کردیم و همه این اتاق‌ها را ظرف دو روز با خرید ۹۰ جفت تخت برای اسکان ۱۸۰ نفر همچنین تجهيز تخت‌های مازاد خوابگاه آقایان مجهز برای اسکان آماده کردیم.

 

وی افزود: حدودا ۱۵ نفر هم در نمازخانه تجهیز شده، اسکان یافته‌اند، البته با کمبود ۲۰ تخت مواجه هستیم که طی هفته جاری و با پیش‌بینی ریزش ظرفیت این مسئله هم رفع خواهد شد.

 

گوهری اجاره خوابگاه‌های خودگردان برای دانشجویان را از دیگر راه‌حل‌ها عنوان کرد و افزود: از طرفی قصد داشتیم دانشجویان را در خوابگاه‌های خودگردان اسکان دهیم که مورد استقبال واقع نشد چرا که با معضل دوری راه و سلف همراه بود و ترجیح دانشجویان بر همکاری و تحمل شرایط در خوابگاه خود دانشگاه‌ها بود.

 

وی در خصوص اجاره خوابگاه شهید مفتح به دانشگاه صنعتی و حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خوابگاه‌های رازی می‌گوید: تنها یک بلوک از خوابگاه شهید مفتح به دانشگاه صنعتی داده شده است که از ابتدای دریافت مسئولیت برای رفاه دانشجویان، مخالف آن بوده‌ام اما نگاه بالادستی صندوق رفاه در خصوص حمایت دانشگاه مادر از دیگر دانشگاه‌ها ما را در عمل انجام شده، قرار داده است.

 

گوهری خاطرنشان کرد: ناگفته نماند با موافقت هیئت رئیسه نامه‌ای به دانشگاه صنعتی در خصوص بازپس‌گیری خوابگاه ارسال شده اما حضور دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در خوابگاه‌های دانشگاه رازی صحت ندارد این دانشجویان جزو همان افزایش ظرفیت سازمان سنجش برای دانشگاه رازی و دانشجویان رشته معلمی هستند.

 

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، اگرچه تا حدودی انجام برنامه‌ریزی دقیق برای اسکان دانشجویان جدیدالورود میسر نیست اما سرگردانی حدود یک هزار دانشجو آن هم در دانشگاه مادر یک استان تأمل‌برانگیز است و مدیریت این دانشگاه را زیر سوال برده است!

https://mersadnews.ir/short/4Py3e
اخبار مرتبط
تبادل نظر
نام:
ایمیل: ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد کنید
نظر:
آخرین اخبار