حالت تاریک
اعتیاد؛ قتلگاه سرمایه‌های نظام؛

آتش اعتیاد در کرمانشاه شعله‌ورتر شده

آتش اعتیاد در کرمانشاه شعله‌ورتر شده

افزایش مصرف مواد مخدر به‌ویژه انواع جدید آن، یکی از چالش‌هایی است که بیش از پیش قربانی می‌گیرد و سرمایه‌های این نظام را در آتش خود می‌سوزاند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، بسیاری از معتادان در عصر حاضر دیگر افرادی ژولیده و کارتن‌خواب نیستند، بلکه عده‌ای از این افراد را جوانان امروزی پشت‌میزنشین تشکیل می‌دهند که آتش اعتیاد آهسته و پیوسته جوانی آن‌ها را دود می‌کند.

عزم راسخ دشمن برای نابودکردن آینده جوانان شعله‌های این آتش را تندتر کرده؛ در واقع دشمن با تلاش گسترده برای سهولت دسترسی جوانان به مواد مخدر و از طرفی انجام تبلیغات غلط بیش از پیش قربانی می‌گیرد و سرمایه‌های نظام را به تاراج می‌دهد.

ریشه آسیب‌هاعدم آشنایی جوانان و خانواده‌ها با نیازهای این قشر است
آرش رشیدی؛ مدیر کانون ترک اعتیاد آرامش در شهرستان اسلام‌آبادغرب که به قول خودش معتاد بوده و تا کارتن‌خوابی پیش رفته اکنون با گذشت دوران پاکی بیش از یک دهه است با فعالیت در این مرکز به بیماران هم‌نوع خودش یاری می‌رساند.

وی افزود: اعتیاد اختلالی است که جمیع همه اختلالات روانی است و مراکز نگهداری معتادان هم مراکزی حساس هستند که افرادی با انواع مواد مخدر مصرفی با شخصیت‌های متفاوت در آن نگهداری می‌شوند همچنین کار کردن با این قشر خیلی سخت است و برای دوام و تداوم فعالیت نیاز به حمایت مسئولان و مردم داریم.

رشیدی یادآور شد: ۱۲ سال پیش توسط یک غریبه به این کمپ آمدم و پس از طی مراحل و یک سال پاکی ماندگار شدم و با تشویق صاحب امتیاز کمپ آرامش شروع به ادامه تحصیل کردم و تا مرحله کارشناشی ارشد روانشناسی ادامه تحصیل داده‌ام و برای مقطع دکترای روانشناسی نیز قبول شده‌ام.

وی گفت: با توجه به تجربیات تلخ گذشته و تحصیلات دانشگاهی برای خیلی از مراکز و خانواده‌ها دوره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌گذارم.

رشیدی به‌عنوان یک کارشناس که ۱۳ سال انواع مواد مخدر مصرف کرده و مدت ۱۲ سال هم در بهبودی و پاکی قرار دارد، ریشه آسیب‌ها راعدم آشنایی جوانان و خانواده‌ها با نیازهای این قشر آسیب‌پذیر دانست و گفت: مفهوم لذت در جوانان ما به غلط معنا شده مثلاً در برخی مراسمات و مجالس عروسی به اشتباه باب شده که مشروبات الکلی مصرف می‌شود یعنی می‌خواهند از یک لذت، لذت دیگری را نیز ببرند یا مثلاً مردم برای آرامش یا شادی به سیزده بدر می‌روند اما بیشترین ضرر را به طبیعت می‌رسانند.

وی خاطرنشان کرد: من سالانه با ۵۰۰ نفر معتاد جدید سروکار دارم و یکی از مواردی که برخی افراد به‌خاطرعدم آگاهی و متأسفانه‌عدم اطلاع‌رسانی کافی به آن گرفتار می‌شوند، اثرات موادمخدر بر رابطه جنسی است که شاید برخی گمان کنند در کوتاه مدت برای آن‌ها لذت‌بخش است اما واقعیت این است که مصرف هر نوع ماده مخدر بر روی عملکرد جنسی افراد تاثیرات سوء و مضری دارد.

رشیدی افزود: انواع مواد مخدر مختلف و متعدد صنعتی به بازار آمده که خانواده‌ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند چه اینکه معتادین کنونی با معتادین دهه‌های گذشته تفاوت زیادی دارند و در واقع به قول این کارشناس دیگر به‌دنبال معتاد خمیده، ژولیده و کارتن‌خواب نباشید چون نسل جدید معتادین باکلاس، ادکلن زده و حتی ممکن است پشت میزنشین باشند.

مدیر این مرکز ترک اعتیاد گفت: اکنون تشخیص اعتیاد از روی چهره و ظاهر افراد خیلی سخت شده و در واقع فقط کارشناسان این فن می‌توانند این افراد را تشخیص دهند.

وی به تجربه ارائه مشاوره به مادری اشاره کرد که فرزند دبیرستانی‌اش مقدار زیادی عسل مصرف می‌کرد که مشخص شد نواجوانش ماده مخدر «گُل» مصرف می‌کند.

رشیدی مشکل اصلی اعتیاد را آشنا نبودن خانواده‌ها با مواد مخدر و فرآیند اعتیاد عنوان و اعلام کرد: پدر من تحصیلات دکترا داشت و در یک خانواده کاملاً مذهبی و فرهنگی پرورش یافتم اما من به‌دلیل ناآگاهی خودم و خانواده‌ام گرفتار شدم چه اینکه خانواده‌های بزرگی به این درد گرفتار شده‌اند لذا باید برای آگاهی خود و سلامت فرزندان خود آموزش ببینند.

وی عنوان کرد: متأسفانه تبلیغات اشتباه در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای درخصوص مصرف انواع داروها و روش‌های سودجویانه ترک اعتیاد بیشترین آسیب را به خانواده‌ها و جوانان می‌زند و اثرات عکس دارد و جوانان را به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد.

رشیدی کارشناس روانشناسی و ترک اعتیاد در خاتمه گفت: دوست و رفیق در آینده فرزندان ما و حتی بزرگسالان خیلی تأثیر دارد و البته در این میان نیز «آزادی بیش از اندازه و بدون آموزش یعنی آسیب» همچنین متأسفانه برخی از خانواده‌ها در اقدامی غلط قبح‌شکنی می‌کنند و به فرزندان خود می‌گویند هر کاری می‌کنید حتی قلیان می‌کشید جلوی چشم خودمان بکشید درصورتی که این اقدام اشتباه چه در پیدا و چه پنهان نباید صورت بگیرد.

جوانان برای کسب تجربه مواد مخدر مصرف نکنند
همچنین به گفتگو با یکی از مددجویان کمپ نشستیم که از استان‌دیگری برای ترک اعتیاد به این کمپ آمده، وی یکی از نخبگان دوران خود و قهرمان ورزشی بوده و در ۱۳۶۹ به استخدام دانشگاه علوم پزشکی یکی از شهرهای ایران در می‌آید و  زندگی خوبی داشته و پس از ازدواج در کنار کار اداری یک شغل آزاد را نیز راه‌اندازی کرده است.

احمدی در این باره گفت: من که در طول عمرم سیگار هم نکشیده بودم با دورهمی دوستان شروع به مصرف مشروبات الکلی و بعد شیره و تریاک کردم تا اینکه به مصرف شیشه و هروئین روی آوردم در طول چندین سال، کار، زندگی، خانه و سرمایه‌ام را بر باد دادم و فقط خداوند به من لطف کرد که همسرم، فرزندانم را رها نکرد و آنها را خوب تربیت کرد و سالم بار آورد تا جایی که اکنون آنها برای ترک اعتیاد به من کمک می‌کنند.

وی افزود: جوانان باید از ما عبرت بگیرند و هیچ وقت برای کسب تجربه، به سراغ مصرف مواد مخدر نروند چون این مواد خانمان‌سوز است و زندگی جوانان و کانون خانواده را بر باد می‌دهد.

حمایت مالی بهزیستی برای ترک اعتیاد معتادان
حسین صفری؛ رئیس بهزیستی شهرستان اسلام آبادغرب گفت: اعتیاد مقوله‌ای است که فقط یک سازمان یا یک شخص به تنهایی نمی‌تواند کاری برای آن انجام دهد بلکه به حمایت جدی خانواده، دوستان و دیگر نهادهای متولی نیاز دارد.

وی عنوان کرد: هزینه نگهداری معتادین متجاهر برای هر نفر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است که توسط بهزیستی به بخش خصوصی پرداخت می‌شود اما برای کمپ‌های معمولی هزینه ترک اعتیاد دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و پرداخت آن برعهده خانواده شخص بیمار است که اکثرا این مبلغ را ندارند و با مبالغ کمتر توسط کمپ‌ها پذیرش می‌شوند.
 
 صفری درخصوص حمایت مالی بهزیستی از کمپ‌های ترک اعتیاد معمولی، گفت: سالانه ۱۰ تا ۲۰ نفر به‌صورت یاری‌برگ به کمپ‌ها معرفی می‌شوند که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از هزینه مرکز برای هر نفر پرداخت می‌شود البته این افراد از خانواده‌های بی‌بضاعت توسط دادستانی یا نیروی انتظامی معرفی می‌شوند.
 
 فعالیت ۲۸ مرکز ترک اعتیاد در کرمانشاه
بهزاد شهبازی نیز در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: در حال حاضر ۲۸ مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۵ وابسته به بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان بهزیستی در استان کرمانشاه فعالیت دارند که ۱۴ مرکز در شهرستان‌های استان و مابقی در شهر کرمانشاه فعالیت دارند.

مدیر‌کل بهزیستی استان کرمانشاه افزود: در استان یک مرکز ماده ۱۶ فعالیت دارد البته به‌دلیل بالا بودن آمار بیماران ماده ۱۶، یک ظرفیت‌سازی تحت عنوان بیماران تبصره دو صورت گرفت و تعدادی از معتادین متجاهر در مراکز ماده ۱۵ نیز ساماندهی شدند.

شهبازی گفت: کمیته پیشگیری از اعتیاد ۲۵ عضو دارد و دستگاه‌های متولی از جمله، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح، اداره کار، کمیته‌امداد و ... در بحث پیشگیری به‌صورت ذاتی فعالیت‌هایی دارند و متناسب با جامعه هدف خود تولید محتوا و برنامه‌ریزی دارند.

وی افزود: اعتیاد یک بیماری تک بعدی نیست بلکه یک بیماری زیستی، روانی و اجتماعی است و این سه عامل در اعتیاد نقش مهمی دارند.

مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: تنها اداره‌ای که در بحث جمع‌آوری و نگهداری معتادین فعالیت دارد، سازمان بهزیستی است که بغیر از سرپناه‌های شبانه در ۲۸ کمپ مذکور هر کدام ۳۰ بیمار و در کمپ ماده ۱۶ بهزیستی ۵۱۷ بیمار و در سه مرکز دیگر هر کدام بالغ بر ۱۵۰ بیمار نگهداری می‌شود که با وجود مشکلات اعتباری شدید بهزیستی یک تنه بار سنگینی را بدوش می‌کشد.

وی افزود: سالانه مبلغی به‌عنوان یارانه درمان از سوی سازمان بهزیستی کشور به استان‌ها اختصاص می‌یابد که این اعتبارات میان مراکز شهرستان‌ها تقسیم می‌شود که چنانچه بیماری مشکل مالی داشت بخشی از هزینه درمان آن توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود.

شهبازی با اشاره به اهمیت مشاوره به مردم و خانواده‌ها، گفت: مرکز مشاوره «۱۴۸۰» سازمان بهزیستی استان کرمانشاه تحت عنوان صدای مشاور از گذشته در شیفت صبح فعالیت داشته که بنا بر اهمیت موضوع شیفت عص  آن در موضوعات روحی، روانی، افسردگی، اعتیاد و ... نیز فعال شده است و خط ملی اعتیاد «۰۹۶۲۸» هم به‌صورت کشوری در سراسر ایران فعالیت دارد و فقط در بحث اعتیاد مشاوره می‌دهد.

وی افزود: اعضای ستاد پیشگیری از اعتیاد به ویژه بهزیستی، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگی هر کدام در قالب برنامه‌های مختلف به سهم خود در آگاهی‌بخشی و به تعبیر کارشناسی در بحث «حساس سازی» فعالیت دارند و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی توسعه پیدا می‌کند اما برخی مشکلات به عوامل روحی، روانی و خانوادگی بر‌می‌گردد.

قانون مبارزه با مواد مخدر کشور ما مربوط به سال ۱۳۶۷ است
 کیوان گل‌آوری نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز، اظهار کرد: حوزه مواد مخدر و اعتیاد که به‌عنوان یک چالش در جهان مطرح است مبحثی پیچیده است و بجز موارد کشفیات بقیه آمارها در این رابطه یک برآورد است و اینکه کارشناسان می‌گویند سن اعتیاد پایین آمده یک واقعیت است اما آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد بلکه تنها براساس تحقیقات و مشاهدات کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر این بحث مطرح می‌شود هرچند که عمومیت ندارد.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه افزود: اگر در بین قشر دانش‌‌آموزان معدود مواردی مواد مخدر مصرف کنند، نمی‌توان آن را به کل این قشر تعمیم داد اما به‌عنوان یک آسیب اجتماعی قابل طرح است.

گل‌آوری گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور قدرتمند و قابل توجه با بهره‌گیری از موقعیت جغرافیایی کم نظیر در همسایگی دو کشور تولید کننده بزرگ مواد مخدر قرار گرفته است که بیش از ۷۵ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و کشور ما به.عنوان شاهرگ حیاتی اتصال به کشورهای اروپایی مطرح است و متأسفانه در کشورهای همسایه به‌دلیل مشکلات قانونی و حاکمیتی عملا مبارزه‌ای با مواد مخدر صورت نمی‌گیرد و کشور ما نیز همواره مورد تهاجم  قاچاقچیان مواد مخدر است.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد کشفیات مواد مخدر دنیا مربوط به ایران است و در این راه سه هزار و ۸۲۶ شهید و بیش از ۱۲ هزار جانباز تقدیم انقلاب شده است و سازمان‌های متعدد مقابله‌ای و امنیتی از مبارزه با مواد مخدر، فراجا، اطلاعات سپاه، بسیج ،مرزبانی و گمرک درگیر این موضوع هستند.

گل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آوری عنوان کرد: متأسفانه عزم جهانی در راستای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران در این راه هزینه‌های زیادی متحمل شده و در بحث مبارزه با مواد مخدر تنها مانده است.

وی گفت: ما در مبارزه با مواد مخدر در داخل کشور نقص و ضعف‌های قانونی نیز داریم چرا که قانون مبارزه با موادر مخدر کشور ما مربوط به سال ۱۳۶۷ است و با وجود اینکه چندین بار لایحه و الحاقیه خورده اما بازهم در این راستا مشکلاتی وجود دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه عنوان کرد: چندین سال است لایحه پیشگیری از مواد مخدر در بین مجلس، دولت و قوه قضائیه در حال چرخش است و این باعث تأسف است زیرا نمایندگان مجلس ما باید اصلاح این قانون را در اولویت قرار دهند.

وی افزود: باید مبارزه با مواد مخدر به‌صورت حوزه‌های تخصصی تقسیم شود؛ حوزه تخصصی کاهش تقاضا و پیشگیری اولیه که با آموزش از طریق کارهای هنری، فرهنگی و آموزش مهارت‌های زندگی با اولویت پیشگیری از مواد مخدر  و در حوزه تخصصی مقابله با عرضه، ترانزیت، فروش، نگهداری و خرید سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی در حال فعالیت هستند و هزینه‌های زیادی در این رابطه داده‌ایم.

گل‌آوری گفت: یکی از زمینه‌هایی که باید بیشتر روی آن کار شود بخش معتادان متجاهر است که تعدادی از افراد با آن درگیر هستند و  هم به خود و خانواده و هم به جامعه آسیب زده‌اند و همچنین برای کشور چالش درست کرده‌اند که در این بخش به‌عنوان پیشگیری ثانویه؛ در بحث جمع‌آوری معتادان و اقدام برای درمان از طریق روش‌های مختلف که قانون مشخص کرده‌، این افراد را درمان و پس از درمان صیانت و مراقبت کنیم.

وی افزود: باید برای افرادی که پنج تا شش ماه پس از طی دوره درمان از کمپ‌ها ترخیص می‌شوند، اقدامات مراقبتی؛ صیانت، مهارت و اشتغال انجام شود که این افراد دیگر گرفتار نشوند و به چرخه اعتیاد بازنگردند.
 
به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، با توجه به عزم دشمنان برای شعله‌ورسازی آتش اعتیاد در میان جوانان، همت مسئولان و ارتقای آگاهی خانواده‌ها ضرورتی غیرقابل انکار است تا بیش از این شاهد ایجاد آسیب نباشیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از