حالت تاریک

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

طی یک قرن اخیر، ورزش از شکل سنتی و رایج خود در بین مردم، به صنعتی بسیار قدرتمند تبدیل شده که شرکتها و کارخانجات زیادی برای سرمایه‌گذاری در آن پای کار آمده‌اند.

امروزه صاحبان برندها و کارخانجات مختلف دنیا میلیون‌ها دلار را هزینه ورزشکاران و تیم‌های ورزشی محبوب می‌کنند تا بتوانند برند خود را به نمایش بگذارند.

بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات به این نتیجه رسیده‌اند که انجام تبلیغات به شیوه‌های قدیمی برای جلب مشتریان دیگر جوابگو نیست، بنابراین حمایت از یک رویداد، ورزشکار مطرح و یا یک تیم ورزشی را برعهده می‌گیرند، تا آن‌ها نیز با نشان دادن برند آن شرکت یا کارخانه، توجه طیف وسیعی از تماشاچیان را به سوی محصولشان جلب کنند.

از طرفی، ورزشکاران مطرح، رویدادها و تیم‌های ورزشی نیز با حمایت‌های مالی همین شرکت‌ها و کارخانجات می‌توانند فعالیت‌های ورزشی خود را با قدرت هرچه بیشتر ادامه دهند.

در واقع این روزها حمایت شرکت‌ها و کارخانجات از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی معامله‌ای دو سر برد محسوب می‌شود، از یک طرف آن‌ها برندهایشان را در معرض دید گروه زیادی از مردم می‌گذارند و از طرفی دیگر تیم‌های ورزشی هم با همین حمایت‌ها به حضورشان در رقابت‌های مختلف ادامه می‌دهند.

پوما، آدیداس، نایکی، ریباک، فیلا و… تنها بخشی از برندهای مهم دنیا هستند که در زمینه تولید محصولات ورزشی فعالیت می‌کنند، اما با حمایت از تیم‌ها و ورزشکاران مطرح سالانه سودهای کلانی را به جیب می‌زنند و از آن طرف تیم‌ها و ورزشکاران هم از حمایت‌های این برندها منتفع می‌شوند.

و اما در کشور ما نیز با وجود تعدادی برند ورزشی، برخی از شرکت‌ها و کارخانجات و نیز ارگانها با حمایت از تیم‌های ورزشی مختلف سعی در نشان دادن خود و بازاریابی گسترده و نیز ایفای مسئولیت اجتماعی خود هستند. بعنوان نمونه مهرام، کاله، طبیعت، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، ذوب آهن، ساپپا، دانشگاه آزاد و برخی شهرداری‌ها از تیم‌های ورزشی حمایت می‌کنند.

با این وجود شرایط در کرمانشاه کمی فرق می‌کند، این استان از دیرباز تاکنون یکی از قطب‌های ورزشی در ایران بوده و قهرمانان بزرگی از این دیار در رشته‌های ورزشی مختلف در کشورمان نام‌آور شده اند، اما طی یکی دو دهه گذشته به دلیل‌عدم حمایت مالی اسپانسر، شرکت‌ها و کارخانه ها، ورزش این استان به سراشیبی افول افتاده است.

در این سالها، شرکت‌ها و کارخانجات تمایلی برای حمایت از ورزش استان نداشته‌اند و دلیل خود را هم بی‌فایده دانستن هزینه کردن در ورزش می‌دانند و به همین دلیل هم بسیاری از رشته‌های ورزشی ما در رقابت‌های لیگی حضور ندارند و تیم‌هایی هم که تاکنون جسارت حضور در این رقابت‌ها را داشته اند، بدون استثناء در تلاطم مشکلات مالی افتاده و با بدترین نتایج به کار خود پایان داده اند.

هندبال، بسکتبال، بوکس، والیبال، وزنه برداری، فوتسال و کشتی از جمله رشته‌های پر پتانسیل کرمانشاه هستند که در سالهای گذشته در رقابت‌های لیگی شرکت کرده اند، اما به دلیل‌عدم اسپانسر و گرفتاری‌های مالی یا حذف شده‌اند و یا اینکه از ادامه حضور در این رقابت‌ها انصراف داده اند.

یکی از مطرح‌ترین تیم‌هایی که طی سالهای اخیر به دلیل‌عدم حمایت اسپانسرها دچار مشکلات مالی زیادی شد وعدم حضورش در رقابت‌های لیگی سر و صدای زیادی را به راه انداخت، تیم هندبال زاگرس اسلام آبادغرب بود.

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

این تیم که در سال ۱۳۹۷ توانسته بود به مقام نائب قهرمانی لیگ برتر هندبال ایران برسد و مجوز حضور در جام باشگاه‌های آسیا را هم به دست آورده بود، در سالهای بعدی با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرد و حضورش در رقابت‌های لیگی با فراز و نشیب بسیاری همراه شد.

سرانجام در تابستان امسال مسئولین این باشگاه اعلام کردند که پس از چندین سال حضور در رقابت‌های لیگ برتر هندبال، به دلیل مشکلات مالی دیگر در این رقابت‌ها شرکت نمی‌کنند.

سجاد اعظم مدیرعامل باشگاه هندبال زاگرس اسلام آبادغرب همان زمان در گفت و گو با ایسنا با اعلام اینکه تیمش کاملا آماده حضور در رقابت‌های لیگی است، اما حتی هزینه پرداخت ورودی را هم ندارد، گفت: «باتوجه به دستورالعمل رقابت‌های لیگی، باعدم حضور تیم ما در این رقابت ها، به یه یک دسته پایین‌تر لیگ سقوط خواهیم کرد، اما دیگر هیچ قصدی برای تیم‌داری در هندبال نداریم.»

و اینگونه شد که تیم هندبال زاگرس پس از چندین سال حضور در رقابت‌های لیگی به دلیل‌عدم حمایت اسپانسرها از این رقابت‌ها کنار رفت.

یکی دیگر از تیم‌های کرمانشاهی که سابقه چندین‌ساله در رقابت‌های لیگی داشت و اتفاقا خوب هم عمل کرد، تیم هیات بسکتبال استان بود. تیمی که چندسال پیش کارش را با حضور در رقابت‌های لیگ دسته اول شروع کرد و با اتکای به بسکتبالیست‌های جوان و بومی توانست مجوز حضور در رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال را هم بدست بیاورد، ولی بازهم به دلیل مشکلات مالی به لیگ دسته اول سقوط کرد.

با وجود اینکه تمام بازیکنان و کادر فنی تیم بسکتبال هیات بدون هیچگونه دستمزد و قراردادی در این رقابت‌ها حضور داشتند، اما این حضور زمینه‌ای برای معرفی جوانان بسکتبالیست مستعد کرمانشاهی به تیم‌های مطرح کشوری را فراهم کرد و تعدادی از آن‌ها جذب این تیم‌ها شدند.

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

کرم احمدیان رئیس هیات بسکتبال استان در خصوص چرایی‌عدم حضور تیم بسکتبال استان در رقابت‌های لیگ دسته اول با بیان اینکه به واسطه‌عدم حمایت اسپانسرها و مسئولین استانی امسال کرمانشاه دیگر در لیگ بسکتبال شرکت نمی‌کند، به ایسنا گفت: «طی سه سال گذشته سختی‌های زیادی برای حضور در لیگ کشیدیم، درحالیکه وظیفه هیات تیم داری نیست، اما تنها به دلیل کمک به جوانان علاقمند به بسکتبال کرمانشاه این کار را کردیم».

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که مسئولین کرمانشاه به بسکتبال توجه نکنند، دیگر در لیگ تیم داری نخواهد کرد، ادامه داد: «چرا در شهری مانند گرگان، شهرداری این شهر باید ۶۰ میلیارد تومان برای بسکتبال هزینه کند تا در سوپرلیگ شرکت کند و بازیکن خارجی بگیرد، اما در کرمانشاه هیچ هزینه‌ای نکنند، مگر کرمانشاه از گرگان کوچکتر است؟ . از طرفی مردم و رسانه‌های این شهر هم از مسئولین و کارخانجات خود می‌خواهند که حامی ورزش باشند، اما در کرمانشاه نه مردم و نه رسانه‌ها مطالبه‌گر نیستند».

از بسکتبال که بگذریم، کرمانشاه از دیرباز به عنوان مهد پهلوانی و کشتی در ایران مطرح بوده و افتخارآفرینی‌های برادران محبی در میادین جهانی نیزگواهی بر این مدعاست. کشتی در خون و رگ مردم این استان جاری است و هر زمان میزبانی یک مسابقه کشتی به کرمانشاه واگذار شده، مردم ما با حضور پرشورشان نشان داده‌اند که تا چه میزان علاقمند به این ورزش هستند، کما اینکه در مسابقات جام جهانی کشتی آزاد در سال ۲۰۱۷ به میزبانی کرمانشاه هم همین موضوع بر همگان عیان شد.

علیرغم اینکه نام کرمانشاه همواره در کشتی ایران بلند آوازه بوده، اما در این سال‌ها فقدان یک تیم لیگ برتری کشتی کرمانشاه را رنج داده و مسئولین استانی هم بارها خود قول داده‌اند که از حضور یک تیم در لیگ برتر حمایت کنند اما همه آن‌ها وعده‌هایی بی‌سرانجام بوده است.

در سالهای دور کرمانشاه سابقه حضور در رقابت‌های لیگ برتر کشتی را داشت، اما در سالهای اخیر چندباری تا پای حضور در این رقابت‌ها پیش رفت و حتی یک بار در سال ۱۳۹۹ در قرعه کشی رقابت‌های لیگ هم شرکت کرد و قرار بود که وزارت نفت حامی این تیم باشد، اما در ادامه به دلیل‌عدم تحقق وعده مالی این وزارتخانه کرمانشاه از ادامه حضور در این لیگ انصراف داد.

چندی پیش که فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر کشتی آغاز شد، مسئولین کشتی استان بازهم اعلام کردند که به خاطر نبود اسپانسر کرمانشاه در رقابت‌های این لیگ شرکت نمی‌کند و کشتی گیران مطرح استان باید برای استان‌های دیگر روی تشک بروند.

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

منصور کیانی دبیر هیات کشتی استان در این رابطه به ایسنا گفت: «متاسفانه کرمانشاه امسال هم به مانند سال‌های گذشته به دلیل نداشتن اسپانسر در رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد شرکت نمی‌کند. رایزنی‌هایی از چندماه پیش انجام شده بود تا یک اسپانسر پای کار بیاید، اما مثل گذشته بازهم نشد».

یکی دیگر از تیم‌های ریشه دار ورزش کرمانشاه که سال‌ها سابقه حضور در رقابت‌های لیگی ایران را داشت، اما امسال به دلیل‌عدم اسپانسرها نتوانست در جایگاه گذشته خود قرار گیرد، تیم فوتسال شاهین کرمانشاه است.

تیمی که سال ۱۳۹۷ به لیگ برتر فوتسال ایران صعود کرد و تا سال ۱۳۹۸ هم در این لیگ باقی ماند، اما به دلیل مشکلات مالی نتوانست حضوری قدرتمند داشته باشد و در نهایت پس از دو سال حضور در این لیگ به لیگ دسته اول سقوط کرد.

این تیم تا سال گذشته هم در رقابت‌های لیگ دسته اول حضور داشت و حتی چندباری هم جزو تیم‌های مدعی صعود کننده به رقابت‌های لیگ برتر هم قرار گرفت، اما با توجه به اینکه با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، نتوانست جایگاه گذشته خود را بازیابد.

وضعیت این تیم زمانی بدتر شد که مدیرعامل باشگاه چندی پیش در گفت و گو با ایسنا، خبر از معاوضه امتیاز تیمش با یک تیم دسته دومی را داد.

احسان احسانی در این رابطه به ایسنا گفت: «باتوجه به بالا بودن هزینه‌های حضور در این لیگ و نداشتن اسپانسر تصمیم گرفتیم یک لیگ پایین‌تر برویم. طبق برآوردهای انجام شده، برای حضور در لیگ دسته اول به حدود دو میلیارد تومان اعتبار نیاز داشتیم که تامین آن از توان باشگاه خارج بود، بنابراین طی یکی دو هفته اخیر امتیاز تیم خود را با یک تیم دسته دومی معاوضه کردیم تا بتوانیم حداقل در رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتسال کشور حضور داشته باشیم».

از هندبال و بسکتبال و کشتی و فوتسال که عبور کنیم، نوبت به وزنه برداری می‌رسد، رشته‌ای که قهرمانان کرمانشاهی آن هنوز هم در ایران سرآمد هستند، از کوروش باقری و کیانوش رستمی گرفته تا کیاقدمی و حافظ قشقایی.

وزنه برداری کرمانشاه با وجود این نامداران، در سالهای گذشته جز یک بار توفیقی برای حضور در رقابت‌های لیگ برتر وزنه برداری نداشته است. سال ۱۳۹۹ تیم کرمانشاه با عنوان نیروی زمینی ارتش در رقابت‌های لیگ برتر حضور داشت و باوجود اینکه حمایت مالی چندانی از آن نمی‌شد و هیچکدام از قهرمانان استان در ترکیب تیم نبودند، اما در جایگاه چهارم این رقابت‌ها قرار گرفت.

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

وزنه برداری کرمانشاه امسال هم در رقابت‌های لیگ برتر شرکت نکرد، موضوعی که احمد کریمی رئیس هیات استان در مورد آن به ایسنا گفت: «علیرغم اینکه همواره یکی از قطب‌های اصلی وزنه برداری ایران بوده ایم، اما متاسفانه به دلیل نبود اسپانسر در در رقابت‌های لیگ برتر حضور نداریم».

او افزود: «طی ماه‌های گذشته رایزنی‌های زیادی را با صاحبان صنایع و سرمایه گذاران، برخی ارگانها، دانشگاه‌ها و… در استان انجام دادیم تا بتوانیم با کمک آن‌ها یک تیم از کرمانشاه را راهی رقابت‌های لیگ برتر کنیم، اما متاسفانه هیچکس حاضر نشد از وزنه برداری استان حمایتی داشته باشد و همه از آن دوری می‌کنند. برای لیگ امسال حافظ قشقایی، کوروش پیری و حامد نوری در قالب تیم‌های شهرهای دیگر و کیانوش رستمی در قالب آزاد در رقابت‌های لیگ برتر وزنه برداری شرکت کردند».

بوکس هم یکی دیگر از رشته‌های پرپتانسیل استان است که در سالهای نه چندان دور قهرمانان بزرگی همچون بیژن باتمانی، منوچهر طیاری، علی مظاهری، رضا مهدی پور، هومن کرمی، اسفندیار محمدی، محمدقارونی، عمران اکبری و… را به بدنه تیم ملی بوکس ایران تزریق کرده است.

تا همین دو دهه پیش نیمی از ملی‌پوشان بوکس ایران را کرمانشاهی‌ها تشکیل می‌دادند، اما شرایط بوکس این استان به راهی رفت که امروز حتی یک ملی‌پوش هم در بوکس نداریم.

یکی از مهمترین دلایل‌عدم موفقیت بوکس کرمانشاه درسالهای اخیر، عدم حمایت‌های مالی بوده است، وقتی اسپانسری نباشد که از این رشته حمایت کند و در رقابت‌های لیگی شرکت نکنیم، طبیعی است که جوانان دیگر هم انگیزه‌ای برای ورود به این رشته نخواهند داشت.

کرمانشاه در سالهای اخیر یک بار در سال ۱۳۹۹ آن هم با دست خالی در رقابت‌های لیگ برتر بوکس شرکت کرد و توانست در جایگاه چهارم این رقابت‌ها قرار گیرد، اما امسال که رقابت‌های لیگ برتر بوکس پس از چندسال وقفه از سرگرفته شده، دیگر نامی از کرمانشاه در بین تیم‌های شرکت کننده نیست.

قهر اسپانسرها با ورزش کرمانشاه

حسین فشی رئیس هیات بوکس استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، در خصوص چرایی‌عدم حضور تیمی از کرمانشاه در رقابت‌های لیگ برتر، اظهار کرد: «از سال گذشته که فدراسیون اعلام کرد بنا دارد رقابت‌های لیگ برتر بوکس را دوباره راه اندازی کند، به دنبال جذب اسپانسر برای حضور تیمی از استان در این رقابت‌ها بودیم و با وجود اینکه با سرمایه گذاران و کارخانجات زیادی صحبت کردیم، اما متاسفانه هیچکدام حاضر به کمک به تیم کرمانشاه برای حضور در این رقابت‌ها نشدند. با وجود اینکه تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها هزینه‌های هنگفت میلیاردی می‌کنند، ما اگر ۱۰۰ میلیون تومان هم داشتیم در این رقابت‌ها شرکت می‌کردیم».

به گزارش ایسنا، اینها تنها بخشی از رشته‌های ورزشی کرمانشاه هستند که به دلیل نبود اسپانسر فرصت خودنمایی و نشان دادن قدرت خود در سطح اول ورزش کشور را ندارند.

از آنجایی که کارخانجات و شرکت‌های کرمانشاهی حاضر به حمایت از ورزش استان نیستند، تیم‌های ورزشی هم در این چندسال برای تامین بودجه حضورشان در رقابت‌های لیگی دست به دامان ورزش و جوانان استان شده اند.

مسئولین ورزش استان هم بارها اعلام کرده‌اند که وظیفه اداره کل ورزش و جوانان تیمداری نیست و حق حمایت از تیم‌های خصوصی را ندارد. مدیرکل ورزش و جوانان استان هم اخیرا طی نشستی با خبرنگاران به صراحت عنوان کرد که «اگر تیمی در استان از عهده هزینه‌های حضور در رقابت‌های لیگی بر نمی‌آید، بهتر است که در این رقابت‌ها حضور پیدا نکند».

به گزارش ایسنا، اینکه حضور تیم‌های ورزشی استان در رقابت‌های لیگی می‌تواند به رشد و ارتقاء ورزش استان کمک کرده و انگیزه‌ای برای ورود بیشتر جوانان به این رشته‌ها باشد بر کسی پوشیده نیست، لذا باید از یک سو بررسی و مشخص شود چرا اسپانسرها در کرمانشاه با ورزش قهرند و چه دلیلی دارد که در شهرهای دیگر کارخانجات و برخی دستگاه‌ها نظیر شهرداری‌ها برای ورزش میلیاردی هزینه می‌کنند، اما در کرمانشاه هیچ رقبتی برای اینکه به سمت ورزش بیایند، بین آنان وجود ندارد. از طرف دیگر باید مشوق‌هایی برای کارخانجات در نظر گرفت تا آنان را ترغیب کند که به سمت حمایت از ورزش بیایند.

در این بین استاندار بعنوان رییس شورای ورزش استان نقش کلیدی دارد و قطعا می‌تواند با دعوت از سرمایه گذاران، از آن‌ها بخواهد در حوزه حمایت از ورزش ورود کنند تا شاید در سالهای آتی اسم بیشتری از کرمانشاه و ورزشکارانش در میادین و لیگ‌های ورزشی باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از