حالت تاریک

مسیر رفاه از جمعیت می‌گذرد!

مسیر رفاه از جمعیت می‌گذرد!

نقش تحولات جمعیتی در عرضه نیروي کـار و در نتیجـه رشـد تولیـد، مـی‌توانـد در رشد و توسعه اقتصادي- اجتماعی هر کشور نقش به‌سزایی ایفا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، پرویز صفری* در یادداشتی نوشت: نقش تحولات جمعیتی در عرضه نیروي کـار و در نتیجـه رشـد تولیـد، مـی‌توانـد در رشد و توسعه اقتصادي- اجتماعی هر کشور نقش به‌سزایی ایفا کند همچنین پیـري جمعیت، نگرانـی‌هـایی را بـراي اقتصـاد در سـطح جهانی و اکثـر جوامـع درحـال توسـعه از جملـه ایـران، ایجـاد کـرده‌اسـت.

یکی از ملزومات رفاه در کشورها، رشد اقتصادی مثبت است. یعنی زمانی‌که رشد اقتصادی، افزایشی شود؛ وضعیت رفاه جامعه نیز ارتقا می‌یابد همچنین از جمله مولفه‌های مهم در خصوص سرچشمه بهبود وضعیت اقتصادی در هر محیط‌جغرافیایی، وضعیت جمعیت و تحولات آن است.

پیری جمعیت در کشورهایی مانند ژاپن به این معنی است که از یک گروه نسبتا  کوچک‌ترِ جوانان در سن کار خواسته خواهد شد، تا از تعداد بازنشستگان در حال افزایش، حمایت کنند، این مسئله نیز رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.

رشد جمعیت در شهر کرندغرب در سنوات اخیر روندی غیر صعودی و حتی نزولی را پیموده است و راهکار اساسی برون‌رفت از وضعیت موجود ایجاد زمینه اشتغال برای جمعیت جوان (کیفی) و به‌دنبال آن رشد صعودی جمعیت(کمی) است.

مسئولان امر باید مطالعات راهبردی و برنامه‌های کوتاه‌مدت و اورژانسی را در دستور کار قرار دهند چرا که دالاهو رکورددار پیرترین جمعیت سنی است.

*فعال رسانه‌ای

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از