حالت تاریک
رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث‌فرهنگی کرمانشاه:

موزه آهنگری دالاهو به‌زودی افتتاح می‌شود

موزه آهنگری دالاهو به‌زودی افتتاح می‌شود

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان کرمانشاه گفت: در آینده نزدیک موزه آهنگری در شهرستان دالاهو افتتاح خواهد شد.

علیرضا برشاهی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»، اظهار داشت: یکی از کارهایی که هر ساله برای نوروز انجام می‌شود آمادگی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای بازدید گردشگران عزیز است.

 

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول میراث فرهنگی استان کرمانشاه افزود: امسال مقرر شده پاکسازی این اماکن به‌صورت یک فراخوان عمومی توسط سمن‌ها، مردم، علاقمندان و فعالان در حوزه محیط زیست انجام شود لذا می‌خواهیم که در این امر مشارکت کنند این کار برای اولین بار از ۲۴ اسفند کلید می‌خورد. 

 

برشاهی گفت: در برخی محوطه‌ها و موزه‌ها سفره هفت سین به صورت نمادین برپا خواهد شد برای هدایت صحیح گردشگران نیز از راهنمایان گردشگری در سطح شهر استفاده خواهیم کرد.

 

وی افزود: در بخش‌های مختلف هر سایت گردشگری و تاریخی از چندین راهنمای گردشگری استفاده می‌شود مثلاً در سایتی مانند تکیه معاون‌الملک ۴ تا ۵ راهنمای گردشگری مستقر می‌شوند که هر کدام وظیفه دارد بخشی از تکیه معاون الملک را برای بازدید کنندگان تشریح کنند. 

 

برشاهی گفت: به تناسب وسعت هر سایت تعداد راهنماهای گردشگری متغیر است مثلاً در محوطه تاریخی بیستون به‌دلیل گستردگی و وسعت و تعداد آثار آن از راهنماهای بیشتری بهره خواهیم گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر راهنماهای مستقر در اماکن گردشگری راهنماهایی نیز در ورودی شهرها مستقر می‌شوند تا توضیحات لازم را برای گردشگران در مبادی شهرها داشته باشند.

 

برشاهی ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی خاصی نیز متناسب با روزها و مناسبت‌های موجود در ایام نوروز و همچنین ماه مبارک رمضان که با هم متقارن شده‌اند در نظر گرفته شده که می‌توان به شاهنامه‌خوانی و دادن افطاری اشاره کرد از این دست برنامه‌های فرهنگی در اماکن سایت‌ها و محوطه‌های گردشگری تاریخی و مذهبی برگزار خواهد شد. 

 

وی بیان کرد: در استان کرمانشاه در حال حاضر ۶ موزه وجود دارد که عبارتند از موزه مردم‌شناسی مجموعه تاریخی معاون‌الملک موزه پارینه سنگی، خط و کتابت، تکیه بیگلربیگی، موزه سنگ طاق‌بستان، موزه مردم‌شناسی شهرستان پاوه موزه مردم شناسی دالاهو و موزه مردم شناسی شهرستان سنقر این موزه‌ها زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار دارند.

 

برشاهی با اشاره به اینکه در آینده نزدیک در شهرستان دالاهو موزه آهنگری افتتاح خواهد شد، خاطرنشان کرد: در شهرستان دالاهو قریب به ۴ موزه وجود دارد که می‌توان از آن به شهر موزه‌ها نیز تعبیر کرد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: قیمت بلیط ورودی برای محوطه‌های بزرگ همچون بیستون و طاق‌بستان پنج هزار تومان و برای مابقی سایت‌ها و اماکن گردشگری چهار هزار تومان است که امسال و چند سال گذشته هیچگونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از