حالت تاریک
در امتداد حماسه کربلا؛

اسارت خاندان اهل بیت فریاد آزادگی بود

اسارت خاندان اهل بیت فریاد آزادگی بود

واقعه کربلا حماسه‌ای تاریخی بود که شهادت در آن افتخارآمیز و اسارت در آن عزت‌آفرین شد تا جایی که به فرموده حضرت زینب(س) در آن واقعه چیزی به غیر از زیبایی دیده نشد.

 

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ در روز یازدهم محرم سال ۶۱ هجری، یکی دیگر از فجایع تاریخ رقم خورد و خانواده امام‌حسین(ع) و بازماندگان شهدا به‌ اسارت گرفته شدند و آنها از کنار قتلگاه شهدای کربلا به‌سمت کوفه راهی شدند.

در کتاب نورالعین فی مشهدالحسین نوشته شده است: «در روز یازدهم، به‌دستور عمربن سعد، لشکریان او با زور و اجبار، زنان را از پیکر امام‌حسین(ع) جدا کردند و آنها را با وجود داشتن بزرگ‌ترین غم، مانند اسیران حرکت دادند».

با وجود این، در تاریخ نوشته شده است حضرت زینب(س) که خود صاحب‌عزای این غم بزرگ بودند، در طول مسیر به همراهان خود تسلی می‌دادند.

گفتنی است اسیران ایرانی نیز، با پیروی از کاروان اسیران عاشورا، در اسارت آزادگی آفریدند و دشمن ریاکار را رسوا ساختند؛ به احترام اسیران جنگی و مفقودان آن، روز یازدهم محرم هر سال را که همزمان با مصیبت دردناک اسارت اهل بیت پیامبر(ص) است، «روز تجلیل از اسرا و مفقودان» نام‌گذاری کرده‌اند.

اسرای ایران اسلامی نمونه‌هایی واقعی از تربیت‌شدگان مکتب امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)

نصرالله شفیعی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: یکی از سخت‌ترین دوره‌ها برای خاندان اهل بیت(ع) از یازدهم محرم آغاز می‌شود که در این دوره زنان و کودکانی که در صحرای کربلا سختی‌ها و مصائب بسیاری را درک کرده بودند به اسارت شقی‌ترین افراد آن زمان درآمدند.

این استاد دانشگاه افزود: در این دوره مسئولیت حضرت زینب(س) بسیار سنگین و سخت بود، در آن زمان امام سجاد(ع) در بستر بیماری بود و شرایط بسیار سختی داشت و حضرت زینب(س) نیز مصائب و اندوه زیادی را در جریان شهادت برادرش و یاران او تحمل کرد.

وی گفت: از سوی دیگر در کاروان اسرا زنان، کودکان و افراد سالخورده حضور داشتند که این شرایط در طول تاریخ کمتر برای شخص دیگری اتفاق افتاده است.

شفیعی خاطرنشان کرد: آنچه در این میان مهم است این است که در آن شرایط خاص و استثنایی حضرت زینب(س) در جایگاه رهبری اسرای خاندان اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ ایشان توانستند به بهترین شکل شرایط به وجود آمده را مدیریت کنند.

وی اذعان داشت: حضرت زینب(س) پیام‌آور واقعی عاشورا بود و نگذاشت پیام عاشورا به روز دهم سال ۶۱ هجری محدود شود، وی با فریاد رسای خود توانست فلسفه بزرگ قیام عاشورا را به گوش تاریخ برساند.

این دانش‌آموخته دکترای تفسیر تطبیقی قرآن گفت: حضرت زینب(س) توانست به گونه‌ای شرایط خود و اسرا را مدیریت کند و چنان موضعی بگیرد که عزت و جایگاه خاندان امامت و نبوت دچار خدشه نشود.

وی افزود: این بانوی مصیبت‌دیده در سخت‌ترین شرایط جسمی و روحی و در شرایط اسارت هرگز رفتار منفعلانه از خود نشان نداد و اجازه نداد از عزت خاندان اهل بیت(ع) حتی در اسارت ذره‌ای کاسته شود.

شفیعی با بیان اینکه حضرت زینب(س) هیچ‌گاه به گونه‌ای رفتار نکرد که مردم احساس درماندگی در او ببینند، گفت: ایشان در پرتو تربیتی که از برادر، پدر و جد بزرگوارش کسب کرده بود توانست نمادی از عزت اسلامی را به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه حضرت زینب(س) معلمی با دانش، معرفت و بصیرت کامل بود، تصریح کرد: ایشان نمادی حقیقی از شخصیت تربیت‌شده زن مسلمان بودند و به این دلیل به ایشان عقیله بنی‌فاطمه گفته می‌شود.

شفیعی ادامه داد: هرچند خاندان اهل بیت(ع) پس از واقعه عاشورا به اسارت درآمدند اما این اسارت مقدمه‌ای شد برای فریاد آزادگی همه انسان‌هایی که به دنبال حق و حقیقت هستند. 

وی افزود: مواضع حضرت زینب(س) در توصیف و تعریف جایگاه رفیع خاندان اهل بیت(ع) موجب شد تا ایشان به الگویی برای تمام آزادگان تاریخ مبدل شوند.

شفیعی با بیان اینکه آزادگان در طول تاریخ راه پرافتخار امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) را دنبال کرده‌اند، بیان کرد: اسرا و آزادگان پرافتخار ایران اسلامی نیز سال‌ها در بند رژیم بعثی عراق بودند. 

وی خاطرنشان کرد: اسرا نیز با تأسی از رفتار، اخلاق و مقاومت حضرت زینب(س) توانستند سال‌های اسارت را با ایستادگی تحمل کنند، آنها عزت اسلام را در دوره اسارت حفظ کردند و تسلیم رفتارهای شرارت بار عوامل حزب بعث نشدند.

شفیعی تصریح کرد: امروزه پرونده اسرا و آزادگان ایران اسلامی از افتخارآمیزترین پرونده‌های طول تاریخ است، اسرای ایران اسلامی نمونه‌هایی واقعی از تربیت‌شدگان مکتب امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) بودند.

وی گفت: ملت ایران با نگاه به حرکت ویژه حضرت زینب(س) و اسرای سال ۶۱ هجری قدردان آزادگان مکتب انقلاب و امام خمینی(ره) هستند، زیرا آنها توانستند عزت اسلام را حفظ کرده و به جهانیان نشان دهند.

حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) الگوی جهاد تبیین 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن جمشیدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی اظهار داشت: یازدهم محرم اولین روزی‌ است که اهل بیت امام‌حسین(ع) به اسارت گرفته شدند.

این کارشناس مذهبی افزود: زنان و کودکان خاندان امام‌حسین(ع) و خاندان بنی‌هاشم در یازدهم محرم مولای خود و یاران با وفایش را از دست دادند، آنها بدون حضور اولیای خویش به کوفه و سپس به شام به اسارت برده شدند. 

وی گفت: دوره اسارت این خاندان بزرگوار پر از سختی و مرارت بود، در طی این اسارت رسالت بزرگی بر دوش امام سجاد(ع) علیه السلام و عمه گرامی‌شان حضرت زینب(س) نهاده شد، آنها پیام عاشورا و قیام امام حسین(ع) را به محبان اهل‌بیت(ع) و مسلمانان رساندند.

جمشیدی اذعان داشت: امام حسین(ع) علیه حاکم ظالم وقت و منکرات ضد دین قیام کردند، اگر حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) نبودند چه بسا پیام عاشورا و پیام قیام امام حسین(ع) به مردم عالم منتقل نمی‌شد. 

وی گفت: خطبه‌ها و روشنگری‌های این دو بزرگوار در کوفه و نیز در کاخ یزید در شام باعث شد تا پیام عاشورا به همگی منتقل شود و نسل اندر نسل به مردم در جامعه امروزی برسد.

جمشیدی افزود: درسی که ما از قیام امام حسین(ع) و روشنگری حضرت زینب(س) می‌گیریم این است که نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نباشیم، علما نیز به پیروی از امام سجاد و حضرت زینب(س)، باید به جهاد تبیین و روشنگری برای نسل امروز بپردازند.

وی گفت: جهاد تبیین و روشنگری‌های امروز می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مسائل روز کشور و جامعه، مسائل انقلاب و نظام، پیشرفت‌ها و پیگیری‌های نظام اسلامی صورت گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ مقام معظم رهبری در تجلیل مقام اسیران جنگ تحمیلی می‌فرمایند: اسرای ما از آن کسانی هستند که نام‌شان در تاریخ انقلاب و ایران جاودانه خواهد ماند... این که اسلام می‌فرماید: «وَ لِلّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُومِنینَ» یک وجه از عزت مؤمنین همین است. 

مؤمن در سخت‌ترین شرایط هم احساس می‌کند عزیز است و احساس ذلت نمی‌کند و خودش را نسبت به دشمن، خوار احساس نمی‌کند؛ چون اقتدار معنوی و درونی خودش را حفظ کرده است و از دست نداده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از