حالت تاریک

افزایش 16درصدی کارگاه‌های بالای 50 کارگر

افزایش 16درصدی کارگاه‌های بالای 50 کارگر

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران،‌ تعداد کارگاه‌های صنعتی ٤٩-١٠ نفر کارکن فعال در سال ١٤٠٠، ٤,٣ درصد کاهش و کارگاه‌های صنعتی ٥٠ نفر کارکن و بیشتر فعال نسبت به سال ١٣٩٩ حدود ١٦.٢ درصد افزایش داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ نتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر سال ۱۴۰۱ (عملکرد ۱۴۰۰) از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. تعداد کارگاه‌های صنعتی ۴۹-۱۰ نفر کارکن فعال در سال ۱۴۰۰.۴، ۳ درصد کاهش و کارگاه‌های صنعتی ۵۰ نفر کارکن و بیشتر فعال ۱۶.۲ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است. 

مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۱ چهل و نهمین دوره آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر را به منظور شناخت ساختار صنعتی کشور، فراهم آوردن زمینه اطلاعاتی مناسب برای برنامه‌ریزی‌های توسعه صنعتی، اتخاذ سیاست‌های اقتصادی صحیح و ارزیابی نتایج اجرای برنامه‌ها، با مراجعه به ۲۵ هزار و ۴۰۰ کارگاه صنعتی در سراسر کشور اجرا نموده است. 

این طرح از سال ۱۳۵۱ به صورت سالانه به‌جز سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ در سراسر کشور اجرا شده است. مروری بر نتایج طرحنتایج طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، تعداد ۳۰ هزار و ۴۱۵ کارگاه صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر در کشور به فعالیت صنعتی اشتغال داشته‌اند که نسبت به سال قبل ۰.۰۵ درصد (۱۵ کارگاه) افزایش داشته است. 

از تعداد ۳۰۴۱۵ کارگاه صنعتی فعال در سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۲ هزار و ۸۶۱ کارگاه (۷۵.۲ درصد) در طبقه ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۷۵۵۴ کارگاه (۲۴.۸ درصد) در طبقه ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر قرار دارند. تعداد کارگاه‌های صنعتی ۴۹-۱۰ نفر کارکن فعال در سال ۱۴۰۰.۴، ۳ درصد کاهش و کارگاه‌های صنعتی ۵۰ نفر کارکن و بیشتر فعال ۱۶.۲ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است. بر اساس نتایج این طرح، تعداد کارگاه‌های غیرفعال صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در سال۱۴۰۰ برابر ۲۷۴۹ و در سال ۱۳۹۹ برابر با ۳۱۸۰ کارگاه بوده است. 

بر اساس نتایج این طرح در سال ۱۴۰۰ تعداد کارکنان کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور ۲ میلیون و ۸۸ هزار و ۳۵۶ نفر بوده است که نسبت به سال قبل ۱۰.۸ درصد افزایش (۲۰۳۸۸۳ نفر) نشان می‌دهد. از این تعداد ۴۸۷ هزار و ۸۳۱ نفر (۲۳.۴ درصد) مربوط به کارگاه‌های صنعتی فعال ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۲۵ نفر (۷۶.۶ درصد) مربوط به کارگاه‌های صنعتی فعال ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر است. 

کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور در سال ۱۴۰۰ ارزش‌افزوده‌ای برابر با ۱۴ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال ایجاد کرده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۹ (۸۷۶۰۱۲۸)، ۶۸.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

از این رقم ۱۹۴۱ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال (با سهم ۱۳.۲درصد) مربوط به کارگاه‌های ۱۰ تا ۴۹ نفر کارکن و ۱۲۸۰۸۲۰۸ میلیارد ریال (با سهم۸۶.۸ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر است. 

کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش‌تر کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵۷۸۶۸۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۹ (۱۱۲۶۷۶۵)، ۴۰.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

از این رقم ۱۶۲ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال (با سهم ۱۰.۳ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۴۹-۱۰ نفر کارکن و ۱۴۱۶ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال (با سهم ۸۹.۷ درصد) مربوط به کارگاه‌های ۵۰ نفر کارکن و بیش‌تر است.

منبع:خبرگزاری فارس

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از