حالت تاریک
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه مطرح کرد:

انقلاب بر اساس فرهنگ ایثار پایه‌گذاری شده

انقلاب بر اساس فرهنگ ایثار پایه‌گذاری شده

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مباحثی است که در کشور ما نهادینه شده و انقلاب اسلامی نیز بر اساس آن پایه‌گذاری شده است.

 

محمدنبی احمدی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: اصول و آرمان‌های هر ملتی از مباحثی است که مسیر آن ملت بر مبنای آنها قرار می‌گیرد و جامعه مسیر را بر اساس آن آرمان‌ها و اصول طی می‌کند.

رئیس دانشگاه رازی و مسئول کمیته دانشجویی کنگره ملی شهدای استان کرمانشاه با بیان اینکه برخی اصول جامعه ما عبارتند از وطن‌دوستی، حس غرور ملی و دفاع از کیان ملت، افزود: آنچه این اصول را محکم‌تر می‌کند گره‌خوردن آنها با مباحث اعتقادی است. 

وی گفت: فرهنگ ایثار و شهادت یکی از مباحثی است که در کشور ما نهادینه شده است و انقلاب اسلامی نیز بر اساس آن پایه‌گذاری شده است زیرا دو کلمه جمهوریت و اسلامیت در گفتمان انقلاب وجود دارد. 

احمدی ادامه داد: در این گفتمان مباحث دموکراسی و دین گنجانده شده‌اند، به دلیل همین گفتمان، اصول و آرمان‌ها بود که رژیم بعث پس از پیروزی انقلاب با پشتیبانی فکری و لجستیکی دنیای غرب یک جنگ همه‌جانبه را بر سرزمین اسلامی ما تحمیل کرد.

وی تصریح کرد: در این جنگ توان نظامی ایران بسیار کمتر از دشمن بود اما باورها و اعتقادات رزمندگان آن‌چنان محکم بود که با همان امکانات اندک در صحنه نبرد حاضر و به درجه رفیع شهادت نائل می‌شدند زیرا ایثار و فداکاری موجود در رزمندگان از اعتقادات ناب آنها سرچشمه می‌گرفت.

احمدی خاطرنشان کرد: شهدای بسیاری جان خود را در راه اعتقادات و دفاع از کیان اسلامی فدا کردند و نگذاشتند حتی یک وجب از خاک ایران پس از پایان جنگ در تسخیر دشمن باقی بماند. 

وی افزود: در دوران جنگ تحمیلی الگوهایی از شهیدان برای کشور و جامعه ما تعریف شدند که از آن میان می‌توان به این شهدا اشاره کرد؛ «شهید زین‌الدین» که زینت ایران شد، «شهید همت» که الگوی همت، اراده و عزم برای جوانان ما بود و شهید «صیاد شیرازی» که قلوب ملت ایران را صید کرد. 

احمدی بیان کرد: جوانان ایران اسلامی دل‌باخته فداکاری‌های موجود در این مسیر شدند که برگرفته از نهضت امام حسین(ع) بود، این مسیر در جریان هشت سال دفاع مقدس و دیگر رویدادهای قبل و بعد از آن پی‌ریزی و نظام مقدس اسلامی بر آن بنا نهاده شد و به حیات خود بر اساس این اصول ادامه داد. 

وی گفت: در طول این مسیر هرجا بحث از شهید و شهادت بود، ملت دل‌باخته آن شدند، از مصداق‌های این مسیر می‌توان از شهدای حرم، شهدای امنیت و شهدای سلامت نام برد که برای تقدیر و زنده نگاه‌داشتن این مسیر باید آن را برای نسل جدید تبیین کرد.

احمدی با اشاره به اینکه اکنون دشمن به دنبال یک جنگ تمام‌عیار فرهنگی است، گفت: البته این جنگ فرهنگی تازگی ندارد، دشمن در برهه‌های مختلف ابتدا جنگ فرهنگی و سپس شبیخون فرهنگی به راه انداخته است، این شبیخون‌ها به قدری شدت داشته‌اند که مقام معظم رهبری از آنها با عنوان ناتوی فرهنگی تعبیر کرده‌اند.

وی تصریح کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های معاند تلاش کردند تا دستاوردهای انقلاب و فرهنگ ایثار و شهادت را به یغما ببرند بنابراین آنچه امروزه از اهمیت و ضرورت برخوردار است و حتی می‌توان گفت به نحوی واجب محسوب می‌شود تبیین راه، روش، مرام و مسلک شهدا است. 

احمدی افزود: باید ویژگی‌های این شهدا و محتوای وصیت‌نامه آنها را برای نسل جدید تبیین کرد، به این منظور استان‌های مختلف سالانه کنگره‌هایی را تحت عنوان کنگره ملی شهدای هر استان برگزار می‌کنند.

وی گفت: برگزارکنندگان این کنگره‌ها معمولاً در آغاز این همایش‌ها با ولی امر مسلمین جهان دیدار می‌کنند و ایشان نصایح خاص خود را در جریان این دیدارها ابراز می‌دارند و تلاش می‌شود تا این کنگره‌ها در حد کمال برگزار شوند.

احمدی ادامه داد: در این راستا در این کنگره‌ها کمیته‌های خوبی تعریف شده‌اند که بنا به وجه تسمیه خود مسئولیت‌های خاصی را بر عهده خواهند گرفت، در کنگره گرامی‌داشت ۹ هزار و ۸۰۰ شهید استان حدود ۲۶ کمیته تعریف شده است.

وی گفت: یکی از این کمیته‌ها کمیته دانشجویی است که مسئولیت آن به دانشگاه رازی سپرده شده است، این دانشگاه تلاش می‌کند تا قدم‌های خوبی را در این زمینه بردارد. 

احمدی گفت: دانشگاه رازی به دلیل رسالت و مأموریت علمی که بر عهده دارد به دنبال آن است تا در کمیته خود به انجام کارهای علمی بپردازد، پایان‌نامه‌های متعددی در این دانشگاه با راهنمایی و مشاوره اساتید برجسته در حوزه شهدا به انجام رسیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی به نام فرشته ملکی پایان‌نامه‌ای با این عنوان به نگارش درآورده است: « سپهبد سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در آینه اشعار شعرای فارس و عرب » که پس از دفاع، چندین مقاله علمی-پژوهشی نیز از این پایان‌نامه استخراج و چاپ شد.

دانشگاه رازی دارای ۲۷ شهید دانشجو است

احمدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در برخی آمارها تعداد شهدای دانشگاه رازی ۱۴ شهید عنوان شده است اما در یکی از پژوهش‌های انجام گرفته مشخص شد که دانشگاه رازی دارای ۲۷ شهید دانشجو است که برای اثبات این موضوع تیم تحقیقاتی این پایان‌نامه به نقاط مختلف کشور اعزام شد؛ برای نمونه خانواده یکی از شهدای گران‌قدر در مشهد ساکن هستند که تأیید کردند شهیدشان در زمان شهادت دانشجوی دانشگاه رازی بوده است.

وی گفت: این خانواده در مصاحبه‌های انجام‌گرفته از گذشته، راه و روش، سیره و مرام آن شهید گفتند، در طی این تحقیقات مشخص شد که یکی دیگر از شهدای این دانشگاه از استان همدان بوده است که خانواده آن شهید والا مقام نیز در مصاحبه‌های خود ویژگی‌های شخصیتی او را ذکر کردند. 

این مقام مسئول ادامه داد: در کمیته دانشجویی دانشگاه رازی تلاش می‌شود به این گونه مباحث و مصداق‌ها پرداخته شود در این راستا کلیپ‌های بسیار خوبی از شهدای دانشجویی دانشگاه ساخته شده است که در آنها به گذشته راه و روش و خصوصیات اخلاقی و علمی شهدای دانشجویی دانشگاه رازی پرداخته شده است، امیدواریم با انجام این فعالیت‌ها بتوانیم اندکی از حق شهدا را اَدا کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از