حالت تاریک

حزب‌‌الله؛ مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان

حزب‌‌الله؛ مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان

رهبر انقلاب روز ۱۴۰۲/۰۹/۰۸ پیرامون نبرد جاری منطقه غرب آسیا فرمودند: بعد از جنگ سی‌وسه‌روزه، «حزب‌الله» ده برابر قوی‌تر شد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد» و به نقل از خبرگزاری فارس، رهبر انقلاب روز چهارشنبه هشتم آذر ۱۴۰۲ در جریان دیدار بسیجیان ضمن اشاره به طرح خاورمیانه جدید در دهه اول قرن بیست و یکم تاکید کردند: «[آمریکایی‌ها] خواستند «حزب‌الله» را نابود کنند؛ در نقشه‌ی جدیدی که داشتند، یکی از اهدافشان این بود: نابودی «حزب‌الله». بعد از جنگ سی‌وسه‌روزه، «حزب‌الله» ده برابر قوی‌تر شد. حالا من که میگویم «ده برابر»، چون احتیاط میکنم؛ ولی بیش از اینها قوی‌تر شد.»

«خط رهبری» در این گزارش فکت‌ها و مستندات گزاره‌ی «قوی‌تر شدن حزب الله لبنان» بعد از جنگ سی‌وسه‌روزه را بررسی می‌کند.

 

خاورمیانه جدید: فرزند نامشروعی که سقط شد

موضوع خاورمیانه جدید به دو دهه قبل بازمی‌گردد. کشورهای عربی منطقه‌ی موسوم به خاورمیانه پس از لشکرکشی بریتانیا (قدرتمندترین نیروی نظامی وقت جهان) در جریان جنگ جهان اول (قرن ۲۰) شکل گرفتند. عثمانی تجزیه شد و عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، اردن، عربستان سعودی و رژیم غاصب صهیونیستی تشکیل شدند. این طرح یک قرن بعد  (قرن ۲۱) دوباره در قالب جدیدی تحت عنوان خاورمیانه جدید تکرار شد. 

شکل‌گیری موجودیت نامشروع «اسرائیل» در نتیجه لشکرکشی بریتانیا در قرن بیستم بود. اما این رژیم به تنهایی نتوانست قلمروی ایده آل خود را گسترش دهد. حزب الله روز پنجم خرداد ۱۳۷۹ (۲۵ می۲۰۰۰ میلادی) توانست اولین شکست تاریخی را به اسرائیل تحمیل و ارتش رژیم را مجبور به عقب نشینی کند.


نمایی از پایگاه‌های ارتش آمریکا اطراف ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی
منبع عکس:
The Asia-Pacific Journal: Japan Focus

منطقه غرب آسیا یک سال بعد از عقب نشینی رژیم شاهد بزرگترین لشکرکشی قرن ۲۱ام بود. آمریکا (قدرتمندترین نیروی نظامی وقت جهان) در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ به همسایگان شرق و غرب ایران حمله کرد و تقریباً کل منطقه به تصرف تانک‌های ارتش آمریکا درآمد. ایران نیز محاصره کامل نظامی شد. 

ارتش آمریکا از آسیای مرکزی تا دریای عرب، از دریای عمان تا سواحل کویت و از بندر فاو عراق تا سواحل ترکیه در دریای سیاه مستقر بود.  قریب به ۶۰% نیروهای مسلحِ آمریکا مستقیماً وارد منطقه‌ شدند.  هدف، باز تعریف مرزها از سرحدات چین تا سواحل مدیترانه بود[1]  تا این بار «اسرائیل بزرگ» از نیل تا خلیج فارس تشکیل شود.

طرح اشغال و تجزیه مجدد منطقه به ایستگاه نابودی حزب الله رسید. قریب به ۳۰۰ هزار نیروی نظامی آمریکا میان ایران و حزب الله قرار گرفت و تمام کریدور زمینی و هوایی فی‌مابین بسته شد. رژیم نیز در این جنگ به جز بمب اتمی، از تمام تسلیحات استفاده کرد. اما ماشین جنگی اسرائیل پس از ۳۳ روز جنگ با حزب الله لبنان فروپاشید. «کاندولیزا رایس» در آغاز این جنگ از تولد خاورمیانه جدید سخن گفت اما به تعبیر سید حسن نصرالله این فرزند نامشروع با شکست رژیم صهیونیستی سقط شد.

 

اتاق فکرهای آمریکایی: حزب‌الله مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان

گزاره‌ی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب پیرامون ۱۰ برابر شدن قدرت حزب الله علاوه بر اطلاعات پنهان که در اختیار ایشان قرار دارد، دارای مویدات آشکار نیز است.  مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) یک اتاق فکر دو حزبی در آمریکا است که مسائل جهانی را تحلیل می‌کند.

این اندیشکده ارزیابی‌ای تحت عنوان «موشک و راکت حزب الله» انجام داده که نشان می‌دهد حزب الله در جنگ ۳۳ روزه تنها ۱۵ هزار موشک/ راکت در اختیار داشت که تعداد ۴۰۰۰ فروند آن نیز در جریان جنگ خرج شد [2] اما اکنون برآورد غربی‌ها نشان از آن دارد که زرادخانه موشکی حزب الله در سال ۲۰۲۳ دقیقاً ۱۰ برابر زرادخانه سال ۲۰۰۶ است.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی (CSIS) در ارزیابی خود پیرامون حزب الله پس از جنگ ۳۳ روزه آورده است: «حزب‌الله مسلح‌ترین بازیگر غیردولتی جهان است که دارای انبار وسیع و متنوعی از راکت‌های توپخانه‌ای و نیز موشک‌های بالستیک، ضدهوایی، ضد تانک و ضد کشتی است.»

اندیشکده شورای آتلانتیک (Atlantic Council of United States) برآورد کرده که زرادخانه موشکی حزب الله به عدد ۱۵۰ هزار رسیده است.[3]

اندیشکده بگین- سادات (BESA) نیز همین عدد را تخمین زده و در بیان قدرت حزب‌الله نوشت که مجهز به ۱۵۰ هزار موشک/راکت است و می‌تواند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهد.[4]

اندیشکده صهیونیستی موسوم به مرکز آموزش و تحقیقات آلما (Alma) مستقر در اراضی اشغالی نیز برآورد کرده است که زرادخانه پهپادی حزب الله در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۰ برابر سال ۲۰۰۶ شده و حزب الله بالغ بر ۲۰۰۰ هواپیمای بدون سرنشین دارد. 


زرادخانه هواپیمای بدون سرنشین حزب الله
منبع:
اندیشکده صهیونیستی آلما (Alma)

علاوه بر این برآوردهای آماری می‌توان در میدان واقعیت نیز سطح قدرت حزب الله لبنان را سنجید. رژیم صهیونیستی در طول تاریخ ۷۵ ساله جعلی خود، در حمله بی‌مهابا به اهدافی در عمق خاک کشورهای مصر، اردن، سوریه، عراق و دیگر کشورهای پیرامون آن لحظه‌ای تردید نکرده است.

جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ علی‌الظاهر به دلیل دو نظامی صهیونیستی بود که از سوی حزب الله به اسارت گرفته شدند. موضوعی که بهانه‌ای شد تا منطقه ضاحیه بیروت در لبنان نظیر غزه امروز، هدف بمباران کور ارتش رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

 

اما اکنون برای اولین بار در تاریخ تشکیل رژیم صهیونیستی است که یک قدرت نظامی، بیرون از مرزهای سرزمین اشغالی، در حال هلاک کردن نظامیان صهیونیست است. حزب الله به مدت ۴۵ روز (۱۶ مهر الی اول آذر ۱۴۰۲) مواضع رژیم صهیونیستی را در عمق اراضی اشغالی کوبید. آماری بالغ بر ۱۷ دوربین، ۴۷ رادار، ۷۷ سیستم ارتباطی، ۳۵ سیستم جاسوسی، ۲۱ دستگاه جنگال و سه فروند پهپاد منهدم شدند. ۴۰ پایگاه نظامی اسرائیل نیز ۲۷۵ مرتبه توسط حزب الله هدف قرار گرفته شد.

بالغ بر ۱۵ تجمع نظامیان صهیونیست، در روز روشن، از سوی حزب الله هدف قرار گرفته و فیلم لحظه هلاکت اسرائیلی‌ها نیز بلافاصله منتشر شد. آمارهای حاکی از آن است که ۳۵۴ نفر از نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به دست حزب الله کشته یا مجروح شدند.


خسارات ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی
منبع: الإعلام الحربی فی المقاومة الإسلامیة

این اقدامات منجر به تخلیه ۴۳ شهرک در شمال فلسطین اشغالی شده است. با این حال، ارتش رژیم جرات واکنش دیوانه‌وار نسبت به آن را ندارد. زیرا حزب الله به خوبی برای تل آویو، معادله غیرنظامی در برابر غیرنظامی را تعریف کرده و هرگونه کشتار از مردم عادی، منجر به هلاکت صهیونیست‌های ساکن فلسطین خواهد شد.


[1]:aljazeera.com/news/2003/9/22/us-plans-to-attack-seven-muslim-states

[2]:csis-website-prod.s3.amazonaws.com/s3fs-public/publication/180705_Williams_HezbollahMissiles_v3.pdf

[3]:aljazeera.com/news/2023/10/16/can-lebanons-hezbollah-afford-to-go-to-war-with-israel

[4]:besacenter.org/israels-south-lebanon-withdrawal

پایان پیام/.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از